تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۴۷۱۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شاخص وارد کانال ۱٫۳ میلیون شد/ انتظار رشد شارپی از بورس را نداریم

‌می‌متالز - شاخص کل بازار سرمایه پس از چهار روز صعود وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شد. به گفته یک کارشناس بازار سرمایه نباید انتظار رشد شارپی از بورس را داشته باشیم.

به گزارش می‌متالز، شاخص کل بورس در چهارمین روزکاری خود روند صعودی داشته است. شاخص کل بازار امروز سه‌شنبه در میانه معاملات روز وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی داشت.

شاخص کل در میانه معاملات رشد ۶ هزار و ۴۷۸ واحدی معادل ۰٫۵ درصدی را تجربه کرد و در نهایت در ارتفاع یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحدی قرار گرفت.

همچنین شاخص هم‌ وزن افزایش ۰٫۷ درصدی داشت. ارزش معاملات خرد در بازارر به هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان رسید.

فردین آقا بزرگی، کارشناس بازارسرمایه درخصوص وضعیت بازار می‌گوید: درحال حاضر فعالان بازار سرمایه با عقلانیت و توجیه سرمایه‌گذاری معامله می‌کنند، به همین دلیل طی سه الی چهار ماهه گذشته شاخص در محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نوسان داشته است.

وی توضیح می‌دهد: ابهاماتی همچون برجام، نرخ ارز، بودجه ۱۴۰۱، مالیات و تعرفه‌های اعمال شده توسط دولت و افزایش سود عملیاتی شرکت‌ها نسبت به دوره مشابه قبل و تجربه تلخ سال ۹۹ باعث می‌شود که انتظار رشد شارپی از شاخص را نداشته باشیم.

افزایش ریسک سهامداران خرد بورس

این کارشناس بازار‌های مالی با اشاره مصوبه هیات مدیره سازمان بورس مبنی بر مجاز بودن دریافت وجه حاصل از فروش سهامداران اعتباری از کارگزار می‌گوید: این مصوبه موجب افزایش تقاضا در بازار می‌شود چراکه ضریب اعتباری از ۶۰ درصد به ۶۵ رسیده است.

آقا بزرگی ادامه می‌دهد: با مصوبه جدید سازمان تقاضا تقویت می‌شود، اما مسوولیت و ریسک سهامداران خرد و اشخاص حقوقی افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید می‌کند: سرمایه‌گذاران پس از این باید بر مبنای یک بازدهی معقول نسبت به سایر بازار و در مقایسه با نرخ تورم و سایر متغیر‌های اقتصادی از بورس انتظار داشته باشند.

آقا بزرگی در نهایت می‌گوید: روند صعودی که سال ۹۹ در بورس مشاهد شد، دیگر در بازار تکرار نمی‌شود. سهامداران باید انتظار یک رشد معقول را داشته باشند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده