تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۴۶۶۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت لیر ۹بهمن ۱۴۰۰/ قطعی برق در صنایع ترکیه

‌می‌متالز - امروز شنبه ۹بهمن ماه قیمت لیر ترکیه نسبت به آخرین معاملات روز پنج‌شنبه تغییری نداشت. هر لیر ترکیه با قیمت دو هزار و ۴۰ تومان معامله شد.

به گزارش می‌متالز، قیمت لیر ترکیه امروز شنبه در ساعات ابتدایی معاملات نسبت به آخرین روز پنج‌شنبه تغییری نداشت. لیر ترکیه در معاملات امروز به قیمت دو هزار و ۴۰ تومان رسید.

هر لیر ترکیه در روز مشابه سه ماه گذشته، یعنی ۸ آبان ماه با رقم دو هزار و ۹۹۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز کاهش ۳۱٫۷۷ درصدی معادل ۹۵۰ تومانی را تجربه کرده است.

نرخ برابری لیر به دلار نیز افزایش داشته است. هر لیر ترکیه با رشد ۰٫۱۹ درصدی برابر ۱۳٫۵ دلار است.

برخی از کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که تا پایان سال جاری نرخ برابری لیر در برابر ریال نیز کاهش پیدا می‌کند.

مشکلات اقتصادی ترکیه با قطع گاز

ایران روز جمعه اعلام کرد که جریان گاز به ترکیه برقرار شده، اما ترکیه جریان گاز را بسیار کم و با فشار پایین اعلام کرده است.

بر اساس اطلاعیه شرکت توزیع برق ترکیه (TEIAS)، عرضه گاز از سوی ایران هنوز کاملا برقرار نشده که این موضوع باعث قطعی برق در صنایع بزرگ این کشور شده است.

بخش تولید صنعتی ترکیه از روز دوشنبه حداقل به مدت سه روز کاملا متوقف شده است.

بیش از نیمی از برق ترکیه با استفاده از گاز طبیعی تولید می‌شود، توقف صادرات گاز ایران زمانی بوده که ترکیه واردات گاز خود را افزایش داده است.

قیمت گاز ترکیه به علت سقوط ارزش لیر بسیار بالا رفته است. خودروسازی رنو اعلام کرد که تولید کارخانه بورسا را به مدت ۱۵روز متوقف می‌کند.

با وجود کاهش ارزش لیر و دیگر مشکلات اقتصادی پدید آمده در ترکیه، به نظر می‌رسد دولت این کشور برای بهبود وضعیت اقتصادی خود به این نتیجه رسیده است که سیاست‌های اعمال شده را تغییر بدهد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده