تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۳۲
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۴۶۹۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت لیر ۱۱بهمن ۱۴۰۰

‌می‌متالز - قیمت لیر ترکیه امروز دوشنبه ۱۱بهمن ماه در ساعات ابتدایی معاملات نسبت به آخرین معاملات روز گذشته تغییری نداشت. هر لیر ترکیه با قیمت دو هزار ۶۰ تومان معامله می‌شود.

به گزارش می‌متالز، امروز دوشنبه قیمت لیر ترکیه در ساعات ابتدایی معاملات بدون تغییر نسبت به آخرین معاملات روز گذشته با دو هزار و ۶۰ تومان معامله شد.

هر لیر ترکیه در روز مشابه ماه گذشته، یعنی ۱۱دی ماه با رقم دو هزار و ۲۱۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز افزایش ۶٫۷۸ درصدی معادل ۱۵۰ تومانی را تجربه کرده است.

طی ۱۰ روز گذشته قیمت لیر در ایران، در محدوده دو هزار ۱۰ تومان تا دو هزار ۲۰۰ تومان نوسان کرده است.
همچنین نرخ برابری لیر در برابر دلار با ۰٫۱۹ درصد افت به ۱۳٫۵۳ رسیده است.

کاهش نرخ بهره مساوی کاهش ارزش لیر

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه می‌گوید که نرخ بهره بالا بزرگ‌ترین مانع توسعه اقتصاد ترکیه به شمار می‌رود.

او نرخ بهره پائین را یکی از الزامات برنامه هایش برای رونق تولید، ایجاد اشتغال و افزایش صادرات اعلام می‌کند و بار‌ها از چین به عنوان الگوی صادراتی خود نامبرده است، الگویی که به نظر نمی‌رسد تقلید از آن ریشه در واقعیت داشته باشد.

از همین رو اردوغان از ماه سپتامبر سال گذشته میلادی دور جدید و پیوسته‌ای از کاهش نرخ بهره را آغاز کرد و سطح نرخ بهره سیاستی ترکیه را از ۱۹‌درصد، در چهار مرحله تا ۱۴‌درصد کاهش داد.

در پی این کاهش نرخ بهره، لیر به شکل کم‌سابقه‌ای ارزش خود را در برابر دیگر ارز‌های خارجی از دست داد. این کاهش ارزش لیر افزایش قیمت‌ها را درپی داشت و موجب شد پیش‌بینی‌های بانک مرکزی ترکیه از شاخص قیمت‌ها دستخوش تغییراتی شود.

به طوری که این نهاد تورم را در پایان سال ۲۰۲۲ معادل ۲۳٫۲ درصد و در پایان سال ۲۰۲۴ معادل پنج درصد پیش‌بینی کرد.

با این حال اردوغان که اهداف سیاسی و انتخاباتی خود را در کاهش نرخ بهره دنبال می‌کند گفت: «نرخ بهره را کاهش خواهیم داد. بدانید که نرخ تورم نیز بیشتر کاهش خواهد یافت.»

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده