تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۴۰۷
کد خبر: ۲۴۸۶۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت لیر ۲۴بهمن ۱۴۰۰

‌می‌متالز - لیر ترکیه صبح امروز یک شنبه ۲۴بهمن ماه ۱۴۰۰ با قیمت هزار و ۹۶۰ تومان اعلام شد که نسبت به معاملات روز گذشته تغییری نداشته است.

به گزارش می‌متالز، قیمت لیر ترکیه صبح امروز یک‌شنبه ۲۴بهمن ماه ۱۴۰۰ و به قیمت هزار و۹۶۰ تومان رسید؛ و نسبت به معاملات روز گذشته تغییری نداشت.

قیمت لیر ترکیه نسبت به روز گذشته ۲۰ تومان افزایش یافت.

هر لیر ترکیه در روز‌های مشابه هفته گذشته یعنی یکشنبه ۱۷بهمن ۱۴۰۰ با رقم هزار و ۹۷۰ تومان معامله شد؛ که مقایسه قیمت روز جاری با آن، بیانگر کاهش ۰٫۵ درصدی یا ۱۰ تومانی این ارز نسبت به هفته گذشته است.

رجب طیب اردوغان برای بهبود وضع اقتصادی ترکیه و افزایش ارزش لیر برای طلای خانگی شهروندان این کشور هم نقشه کشید. اما مردم این کشور به سیاست‌های اقتصادی دولت وی دیگر اعتماد ندارند.

در حالی که طرح‌های سپرده‌گذاری جدید تا حدی موفقیت‌آمیز بوده و در مجموع حدود ۲۳ میلیارد دلار جذب کرده‌اند، تحلیلگران در ارائه راه حلی پایدار برای رفع بی‌اعتمادی مردم به لیر تردید دارند. با در نظر گرفتن نرخ تورم ۴۸.۷ درصدی ترکیه در ژانویه، نرخ بهره واقعی ترکیه تقریباً ۳۵ درصد است.

یکی از سرمایه‌گذارانی که در جلسه با نباتی شرکت کرده بود، گفت که غلبه بر بی‌ اعتمادی دیرینه ترک‌ها به این ارز و دولت دشوار است. شاید اگر آن‌ها نرخ بهره واقعاً خوبی را بپردازند بتوانند چیزی به دست بیاورند. اما من شک دارم که آن‌ها (دولت و بانک مرکزی) ۲۵ میلیارد دلار دریافت کنند.

برخی دیگر نیز هشدار می‌دهند که تلاش‌های دولت برای ثابت نگه‌ داشتن این ارز از طریق ابزار‌های مدیریت خرد مانند طرح سپرده، به جای اقتصاد متعارف، در نهایت نتیجه معکوس خواهد داشت.

لیر ترکیه یکای پول کشور‌های ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی است. هر صد کروش مساوی یک لیر است. چاپ پول در ترکیه بر عهده بانک مرکزی ترکیه (ایش بانک و آک بانک) است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده