تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۰۵
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۴۲۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» مطرح شد

اختلاف نظر کارشناسان با فعالان بورس تهران

می متالز - معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد حدود 2 درصدی شاخص کل به پایان رسید. این امر در شرایطی به ثبت رسید که غالب کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند نماگر اصلی بازار را طی هفته جاری کم‌نوسان عنوان کرده‌اند. با این حال بیشتر سهامداران روند قیمت سهام در پنج روز معاملاتی آتی را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند.
اختلاف نظر کارشناسان با فعالان بورس تهران

کارشناسان

صعودی: 14 درصد کارشناسان روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی را ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این کارشناسان ثبات به وجود آمده در بازار ارز که با نوسان نرخ دلار در کانال 11 تا 12 هزار تومانی همراه بوده است، نگاه‌ها از سرمایه‌گذاری در این بازار را بازگردانده است و در این میان بورس می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. زمینه این توجه دوباره را روند قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی با فروکش تنش‌های تجاری بین آمریکا و همچنین بازگشت قیمت نفت به مدار صعود رقم خواهد زد. جایی که توافق بر سر کاهش تولید در بین اعضای اوپک (البته با معافیت ایران) در روزهای آتی رشد قیمت نفت را به دنبال خواهد داشت.

کم‌نوسان: 52 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی سایت «دنیای بورس» روند شاخص کل طی هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. بازارهای جهانی نسبت به معوق شدن اعمال تعرفه بیشتر بر واردات کالای چینی از سوی آمریکا  و همچنین سیگنال نزولی شاخص دلار واکنش قابل توجهی نداشتند و این امر در هفته جاری عامل احتیاط در بین سهامداران خواهد بود. این کارشناسان معتقدند همچنان ریسک در بازارهای جهانی به ویژه نفت وجود دارد و با وجود معافیت ایران از کاهش تولید باید توجه داشت همچنان صادرات این بخش به دلیل اعمال تحریم‌ها با فشار مواجه است. از سوی دیگر در کوتاه‌مدت ریسک چگونگی تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی و اثر آن در بورس تهران نیز وجود دارد که خود عامل دیگر تشدیدکننده احتیاط است. علاوه بر این برخی کارشناسان  نیز معتقدند روند شاخص کل در هفته گذشته پس از  ریزش سنگین قیمت سهام طی روزهای قبل از آن نشان داد که  حداقل با داده‌های فعلی جا برای ریزش بیشتر وجود  ندارد. سرعت جریان نقدینگی به این بازار نیز کاهش یافته است و از این رو سبب شده است، انتظار برای حرکت نمادهای شاخص ساز نیز وجود نداشته باشد. تحرکی هم اگر صورت گیرد در نمادهای متوسط و کوچک خواهد بود که آن هم نوسان‌اندکی در روند نماگر بازار رقم خواهد زد.

نزولی: 34 درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص کل در هفته جاری را نزولی عنوان کرده‌اند. افت نرخ دلار در هفته‌های اخیر به عنوان عامل پیشران رکوردشکنی شاخص در ماه‌های اخیر در شرایط فعلی می‌تواند به افت قیمت سهام منجر شود. از سویی دیگر نگرانی‌ها از تحریم علیه ایران با صحبت‌های اخیر رییس جمهور آمریکا ریسک‌گریزی را در بین معامله‌گران افزایش خواهد داد و افت قیمت سهام را رقم خواهد زد. در زمینه بازار نفت هم علی رغم توافقات بر سر کاهش تولید آن هم با معافیت ایران همچنان نگرانی وجود دارد و کوچکترین تغییری می‌تواند محاسبات را تحت‌الشعاع قرار دهد.

سهامداران

صعودی: 41 درصد از سهامداران روند شاخص سهام را صعودی ارزیابی کردند. سیگنال‌های مثبت از بازار نفت و بازارهای جهانی در روزهای اخیر توجه سهامداران را بار دیگر به بورس جلب خواهد کرد خاصه آنکه قیمت‌ها در دوره اصلاح اخیر به سطوح ارزنده‌ای رسیده‌اند و احتمال کسب بازدهی نزد سرمایه‌گذاران را را افزایش داده است.

کم‌نوسان: 32 درصد سهامداران روند شاخص کل را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. از یک سو افت نرخ ارز احتیاط بر سر معاملات سهام می‌افکند و از سوی دیگر رسیدن قیمت سهام به سطوح فعلی به دلیل پشتوانه بنیادی احتمال ریزش قیمت را کاسته است. بر این اساس بسیاری از سهامداران طی این هفته دست به عصا حرکت خواهند کرد و این امر موجب روند کم‌نوسان شاخص کل خواهد شد.

نزولی: 27 درصد از سهامداران روند شاخص کل در هفته جاری را نزولی عنوان کرده‌اند. افت نرخ دلار در کنار صحبت‌های ترامپ و تهدیدهای دوباره وی طی هفته جاری با فشار بر قیمت سهام به نزول نماگر بازار منجر خواهد شد.

عناوین برگزیده