تاریخ: ۱۲ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۷
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۲۴۲۷۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سیگنال برقی برای بورس/ گرانی برق بر کدام سهام تاثیر می‌گذارد؟

‌می‌متالز - شرکت توانیر رسما تایید کرده است که از اول بهمن ماه امسال تعرفه برق مشترکان افزایش خواهد یافت. این موضوع بر نگرانی صنایع داخلی و ریالی دامن زده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت توانیر رسما تایید کرده است که از اول بهمن ماه امسال تعرفه برق مشترکان افزایش خواهد یافت. البته طبق ادعای این سازمان دولتی این افزایش قیمت شامل پرمصرف‌ها خواهد شد که تخمین زده می‌شود تنها ۲۵ درصد مشترکان را شامل شود. این موضوع بر نگرانی صنایع داخلی و ریالی دامن زده است. چنانچه قیمت برق برای بخش تولید هم افزایش پیدا کند، واحد‌های تولیدی با مشکل مواجه خواهند شد.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سهام در این باره گفت: افزایش قیمت برق صنایع دلاری مثل پتروشیمی و پالایشی‌ها را کمتر تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما بر صنایع ریالی مثل خودروسازی، غذایی و … تاثیر زیادی خواهد گذاشت. ما حرفی در خصوص گران شدن انرژی نداریم به شرطی که دولت قیمت‌گذاری دستوری نداشته باشد.

وی ادامه داد: دولت به دلیل مشکلات بودجه می‌خواهد قیمت انرژی صنایع را بالا ببرد حال این انرژی ممکن است بحث خوراک، سوخت، برق یا …. باشد. سوال من این است که در کجای دنیا دولت حامل‌های انرژی را برای تولیدکننده گران می‌کند و به صنایع فشار می‌آورد و از طرف دیگر در قیمت‌گذاری دخالت می‌کند.

حق‌شناس عنوان کرد: نمی‌شود از هر دو طرف بر صنایع فشار آورد. مگر تورم ثابت است که قیمت بنزین، گازوئیل و … ثابت بماند. به زور قیمت‌ها را پایین نگه می‌دارند و بعد به یک باره مثل سال ۹۸ قیمت‌ها چند برابر افزایش پیدا می‌کند و مشکلات امنیتی به وجود می‌آید. متاسفانه این سیکل معیوبی است که در اقتصاد جا افتاده و کسی هم به آن توجه نمی‌کند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده