تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۹
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۵۳۰۱۱
سرویس خبر : انرژی

گرانی؛ اولین واکنش به افزایش مصرف برق/ برق صنایع باز هم قطع می‌شود؟

‌می‌متالز - سخنگوی صنعت برق دیروز خبر از افزایش چهار درصدی مصرف برق در سال جدید داد. بلافاصله پس از اظهارات مصطفی رجبی‌مشهدی، قیمت میلگرد به طور بی‌سابقه‌ای بالا رفت. حالا تولیدکنندگان و بخش خانگی بیش از همیشه نگران افزایش مصرف برق و تبعات آن شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، پیش از آنکه فروردین به نیمه برسد و تابش آفتاب تند و تیز شود، مسوولان بحث افزایش مصرف برق را پیش کشیدند. چنانکه روز گذشته، مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق، از افزایش چهار درصدی مصرف برق طی ۱۴ روز ابتدایی سال جاری خبر داد.

بنا بر اعلام او، از ابتدای سال تاکنون ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید و مصرف شده است. همچنین استان‌های تهران، فارس و زنجان، بیش از ۱۰ درصد افزایش مصرف داشتند.

وی گرچه از تولید کافی برق صحبت به میان آورد، اما این هشدار را هم داد که مشترکان روی این مساله حساس باشند. اظهاراتی که بیش از مصرف‌کنندگان خانگی، نگرانی تولیدکنندگان را در پی داشت.

صحبت‌های رجبی‌مشهدی می‌تواند نشانه‌ای برای از سرگیری قطعی برق صنایع باشد. صنایعی که به‌تازگی از شر قطعی گاز رها شده‌اند به نظر می‌رسد امسال زودتر باید منتظر قطعی برق باشند.

تابستان سال پیش نیز استارت نوبت‌بندی و قطع سهمیه برق واحد‌های صنعتی با همین اظهارات زده شد. در ابتدا مسوولان، انگشت اتهام خود را به سمت مردم نشانه گرفتند. آن‌ها ادعا می‌کردند که استخراج غیرمجاز رمزارز‌ها و همچنین مصرف بیش از اندازه در بخش خانگی، موجب افزایش مصرق برق و خاموشی است.

افزایش مصرف برق را گران می‌کند؟

این در حالی است که مردم و بخش خانگی، تنها ۴۰ درصد از بار شبکه را به دوش می‌کشند و آن‌طور که وزارت نیرو اعلام کرده، ۸۰ درصدشان هم مطابق الگوی استاندارد مصرف می‌کنند؛ بنابراین عدم تامین برق در شبکه ارتباطی با مصرف بخش خانگی ندارد.

مسوولان تمرکز خود روی دادن آدرس غلط مصرف بیش از حد بخش خانگی را تا آخر تابستان سال پیش ادامه دادند. چنان که بسیاری از مشترکان، حتی آن دسته که در خانه حضور نداشتند، شکایت کردند که قبض برق‌شان از حالت عادی گران‌تر محاسبه می‌شود.

در نهایت، سخنگوی صنعت برق و شرکت برق گفتند برق ۸۰۰ هزار نفر مشترک را با تعرفه خرید برق از انرژی تجدیدپذیر حساب کرده‌اند. آن طور که وزارت نیرو پس از این اتفاق اعلام کرد، مشترکان باید میزان مصرف مازاد بر ۶۰۰ کیلووات ساعت را با قیمت متوسط خرید تضمیمنی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر پرداخت کنند.

تعرفه خرید برق از نیروگاه‌های تجدید‌پذیر، به ازای هر یک کیلووات ساعت، ۸۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده