تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۳۲
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۴۴۹۵۷
سرویس خبر : انرژی

جریمه ١٠٠ برابری بهای برق برای استخراج غیرمجاز رمزارز

‌می‌متالز - مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر با اشاره به تصمیمات وزارت نیرو و توانیر برای مقابله با رمزارز‌های غیرمجاز گفت: اشخاصی که اقدام به استخراج غیرمجاز رمز ارز می‌کنند، باید بهای برق مورد استفاده برای استخراج رمزارز را با بالاترین قیمت که همان نرخ صادراتی است (۱۰۰ برابر)، بپردازند.

به گزارش می‌متالز، حامد احمدی گفت: این هزینه در ماه‌های گرم دو برابر شده، به علاوه اینکه هزینه‌های کشف، دستکاری لوازم اندازه‌گیری و خسارت به شبکه نیز محاسبه و دریافت شده و در صورت تکرار، انشعاب نیز جمع آوری خواهد شد.

احمدی با بیان اینکه با وجود پرداخت همه جرایم مورد اشاره، متخلفان به مراجع قضایی نیز معرفی می‌شوند، ادامه داد:همه موارد ذکر شده بیانگر آن است که ریسک استخراج غیرمجاز رمزارز بسیار بالاست.

وی با اشاره به اینکه هر ماینر به تنهایی به اندازه یک کولرگازی برق مصرف می‌کند، خاطرنشان کرد: راهکار‌های مختلفی برای شناسایی استخراج‌کنندگان رمز ارز وجود دارد که مهم‌ترین آن همکاری شهروندان در معرفی ماینر‌های غیرمجاز است که در این صورت به ازای هر دستگاه ماینر یک میلیون تا سقف ٢٥ میلیون تومان پاداش دریافت خواهند کرد.

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر در عین حال از افزایش پاداش کشف‌کنندگان مزارع رمزارز نیز خبر داد و اظهار کرد: در صورت کشف یک مزرعه رمزارز، پاداش معرفی کنندگان تا سقف ٥٠ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

وی همچنین تحلیل دیتای مصرف هر مشترک و تحلیل دیتای کنتور‌های هوشمند نصب شده بر روی پست‌های عمومی را از دیگر راه‌های شناسایی استفاده غیرمجاز برای استخراج رمزارز عنوان کرد و با اشاره به همکاری دستگاه‌های نظارتی، اطلاعاتی و انتظامی در شناسایی ماینر‌های غیرمجاز گفت: خوشبختانه با همکاری‌های صورت گرفته، موفقیت‌های بسیار خوبی در این خصوص حاصل شده است.

وی درباره نصب کنتور‌های هوشمند نیز گفت: در حال حاضر کنتور‌های هوشمند برای ٩٢ درصد از مشترکان بزرگ و صنعتی کشور نصب شده است.

به گفته احمدی، بیشتر کشفیات رمزارز‌های غیرمجاز مربوط به واحد‌های صنعتی است که امکان تولید ندارند و اکنون به استخراج غیرمجاز رمزارز روی آورده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده