به گزارش میمتالز، هفته گذشته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به همراه هیاتی به عراق سفر و با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد. یکی از محورهای این نشست توافق درباره احداث خط ریلی شلمچه-بصره بین دو کشور بود.
عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور پیش از این گفته بود درباره این توافق و قرارداد امضاء شده اظهار داشت: قرارداد اخیر امضاء شده با عراق با همه تفاهمنامههای گذشته فرق دارد و آن اینکه در این قرارداد زمان بندی مشخصی وجود دارد که مقرر شده تا طرفین نسبت به آن پایبند باشند تا به نحوی درست، عملیات اجرایی آغاز شود.
وی افزود: براساس این قرارداد، راهآهن شلمچه-بصره با مشارکت شرکت ایرانی و عراقی وارد فاز مطالعاتی و اجرایی خواهد شد و تاکنون در تفاهمنامههای قبلی با عراقیها چنین جزییات و زمانبندی وجود نداشت که نشان از عزم طرفین دارد.
حالا رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی جزییات تازهای از سفر خود به عراق و این توافق برای اتصال ریلی ایران با این کشور همسایه ارائه کرده است.
به گفته وی، مهمترین و طولانیترین بخش ساخت این مسیر ریلی، ایجاد پل میان دو کشور است؛ بنابراین توافق شد ابتدا پل را شروع کنیم. حتی پذیرفتیم تا قبل از تشکیل شرکت پروژه مشارکتی، طرف عراقی، منطقه پل را به ما تحویل دهند تا مطالعات و سپس عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دو طرف پل در کشور عراق قرار دارد، افزود: براین اساس در یک ماه آینده بناست که نیروهای متخصص در دو سوی پل برای شروع عملیات مطالعاتی و اجرایی مستقر شوند. البته نیازمند دریافت استعلامهای لازم هستیم به ویژه اینکه بخشی از مسیر نیاز به پاکسازی مین دارد. بر این اساس مقرر شده است که در چند روز آینده گروهی را برای پاکسازی مسیر از مین اعزام کنیم.
وی با اشاره به اینکه طرف عراقی باید ظرف شش ماه مسیر را به ایران برای اجرای عملیات احداث ۳۲ کیلومتر راهآهن تحویل دهد، ادامه داد: مجموع هزینه پیشبینی شده برای اجرای این مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار است. هر کشوری سهم ۵۰ درصدی در این سرمایهگذاری دارد؛ البته ما هیچ حساسیتی نداریم که کدام کشور چقدر در این شرکت مشترک سهم داشته باشد.
قاسمی همچنین به این نکته که هنوز مطالعات پل تکمیل نشده است، اشاره کرد و گفت: باتوجه به ساخت پل بر روی رودخانهها بهعنوان اصلیترین بخش کار، پیشبینی میکنیم که ساخت راهآهن و اتصال مسیر ریلی دو کشور دو سال زمان ببرد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، صادرات به عراق از طریق راه آهن بسیار ایمن و ارزان است؛ اکنون تا شلمچه دارای راه آهن هستیم. یعنی از راه دریا کالاهایی که عراق نیاز دارد حمل میشود و از طریق راه آهن به هر نقطهای از کشور عراق میتواند منتقل شود. همچنین با ساخت این راهآهن، ایران به دریای مدیترانه دسترسی پیدا میکند، چون راه آهنی بین عراق و سوریه به این دریا متصل است که در زمان داعش دچار آسیبهایی شده بود و نیاز به بازسازی دارد.
همچنین باتوجهبه وجود مسافرتها و ترددهای بسیار زیاد ایرانیان در کربلا و نجف، وجود این مسیر ریلی میتواند بسیار موثر باشد. ضمن اینکه عراقیها نیز میتوانند از این امکان بهرهمند شوند؛ زیرا عراق با اتصال به این جریان ریلی میتواند از طریق راهآهن به تمام کشورهای اطراف ایران متصل شود.