تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۳:۴۸
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۲۴۳۶۰۱

شلیک موشک کره شمالی همزمان با آغاز پروژه خط آهن صلح

‌می‌متالز - کره شمالی روز چهارشنبه بار دیگر یک موشک بالستیک با برد کوتاه شلیک کرد و این اقدام واکنش کره جنوبی، ژاپن و چین را در پی داشت و این کشور‌ها بر گفتگو برای راه حل سیاسی در شبه جزیره کره تاکید کردند.

به گزارش می‌متالز، کره شمالی روز چهارشنبه یک موشک بالستیک را از سواحل شرقی خود شلیک کرد و این اقدام چند ساعت پیش از حضور "مون جائه این" رئیس جمهوری کره جنوبی در مراسم آغاز پروژه خط اتصال ریلی انجام گرفت که سئول امیدوار است این خط آهن در نهایت شبه جزیره تقسیم شده کره را به هم متصل سازد.

اولین پرتاب (موشک) کره شمالی از ماه اکتبر تاکیدی بر وعده سال نوی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای تقویت ارتش این کشور برای مقابله با اوضاع بی‌ثبات بین‌المللی در بحبوحه توقف مذاکرات با کره جنوبی و آمریکا است.

به گفته رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، این موشک حدود ساعت ۸ صبح به وقت محلی از یک موقعیت خشکی در ساحل شرقی به سمت دریا پرتاب شد. چند ساعت بعد، مون از شهر ساحلی شرقی "گوسیونگ" در نزدیکی مرز با کره شمالی دیدن کرد و در آنجا کلنگ پروژه اتصال ریلی جدید را به زمین زد و این طرح را "سنگ بنایی برای صلح و توازن منطقه‌ای" در شبه جزیره کره توصیف کرد.

مون در اظهاراتی در این مراسم اذعان کرد که پرتاب این موشک نگرانی‌ها درباره تنش‌ها و خسارت به روابط بین دو کره را افزایش می‌دهد و از کره شمالی خواست که صادقانه برای گفتگو تلاش نماید.

وی افزود: ما نباید امید به گفتگو را رها کنیم تا بتوانیم بطور کامل بر این وضعیت غلبه نماییم. اگر دو کره همکاری نمایند و اعتمادسازی کنند، روزی به صلح دست خواهیم یافت.

شلیک موشک کره شمالی مسلح به سلاح هسته‌ای تاکیدی بر چالش‌های پیش روی مون برای رسیدن به یک پیشرفت دیپلماتیک پیش از پایان دوره پنج ساله اش در ماه مه است.

اتصال ریلی دوباره دو کره یکی از موضوعات اصلی در دیدار‌های بین کیم و مون در سال ۲۰۱۸ بود، اما آن تلاش‌ها به جایی نرسید چرا که مذاکرات برای متقاعد کردن کره شمالی به رها کردن سلاح‌های هسته‌ای در ازای کاهش تحریم‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ شکست خورد.

سخنرانی سال جدید کیم هیچ ذکری از تلاش‌های کره جنوبی برای آغاز مجدد مذاکرات یا تلاش‌های آمریکا برای مذاکره به میان نیاورد هرچند تحلیلگران می‌گویند این به معنای بستن در به روی دیپلماسی توسط کیم نیست.

شورای امنیت ملی کره جنوبی هم در یک نشست اضطراری از این مساله ابراز نگرانی کرد که شلیک موشک کره شمالی در زمانی انجام شده که ثبات داخلی و خارجی بسیار اهمیت دارد و همچنین از کره شمالی خواست که به مذاکرات بازگردد.

وزیر دفاع ژاپن گفت که به گمان او موشک بالستیک کره شمالی در حدود ۵۰۰ کیلومتر مسیر را طی کرده است. فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن نیز به خبرنگاران گفت: کره شمالی از سال گذشته مکررا موشک‌هایی شلیک کرده است که بسیار تاسف برانگیز است.

قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تمام آزمایش‌های موشک بالستیک و هسته‌ای توسط کره شمالی را ممنوع کرده اند و تحریم‌هایی علیه این برنامه وضع کرده اند. این درحالی است که به گفته مقامات کره جنوبی، نیرو‌های کره شمالی از چند هفته پیش در حال انجام رزمایش‌های زمستانی بوده اند.

کره شمالی از زمان آغاز پاندمی کووید-۱۹ منزوی‌تر شده است و با اعمال تعطیلی‌های مرزی موجب آهسته شدن تجارت شده است. آخرین آزمایش‌های موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای یا بمب هسته‌ای در سال ۲۰۱۷ پیش از دیدار کیم با ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا انجام شد. اما پیونگ یانگ به شلیک انواع مختلفی از موشک‌های بالستیک با برد کوتاهتر ادامه داده است.

بخش تحقیقاتی کنگره آمریکا ماه گذشته در گزارشی به این نتیجه رسید که کره شمالی با وجود تحریم‌های سازمان ملل و تلاش‌های دیپلماتیک به پیشبرد برنامه‌های سلاح هسته‌ای و موشکی خود ادامه می‌دهد.

چند ساعت پس از اعلام شلیک موشک کره شمالی، ژاپن اعلام کرد که وزیران خارجه و دفاع این کشور روز جمعه با همتایان آمریکایی خود برای بحث درباره مسائل امنیتی دیدار خواهند کرد.

"وانگ ونبین" سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز چهارشنبه از همه طرف‌ها خواست که "تصویر بزرگتر را در نظر داشته باشند" و قدر صلح و ثبات به زحمت به دست آمده در شبه جزیره کره را بدانند و به گفتگو و رایزنی برای رسیدن به حل و فصل سیاسی پایبند باشند. آمریکا تا زمان انتشار این خبر واکنشی نشان نداده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

عناوین برگزیده