تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۰
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۲۴۴۱۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دارندگان خودرو‌های لوکس در انتظار پیامک مالیاتی/ خودرو گران می‌شود؟

‌می‌متالز - مالکان ۵۵۰ هزار خودروی بالای یک میلیارد تومان، باید معادل ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات را به دولت پرداخت کنند. تاثیر مالیات خودرو‌های لوکس بر بازار چیست؟

به گزارش می‌متالز، به نظر می‌رسد اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس گامی دیگر به اجرا نزدیک شده باشد.

داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی اخیرا از جمع‌آوری اطلاعات ۱۷٫۵ میلیون خودروی سواری و دو کابین خبر داده و گفته است که از میان آنها، ۵۵۰ هزار خودرو مشمول مالیات بوده‌اند.

او افزوده که برای مالکان این خودرو‌ها پیامک ارسال می‌شود و اگر آن‌ها مالیات خود را پرداخت نکنند، در زمان نقل و انتقال خودرو باید مفاصا حساب مالیاتی را بپردازند.

هر چند اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس، از زمان تصویب منتقدانی داشته، اما به نظر می‌رسد بالاخره قرار است اجرایی شود.

این اقدام چه تاثیری در بازار خودرو دارد؟

خودرو‌های داخلی گران می‌شوند؟

برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی معتقد است اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس، می‌تواند باعث افزایش قیمت در بازار خودرو‌های کمتر از یک میلیارد تومانی شود.

او می‌گوید: اخذ مالیات باعث کاهش تقاضای دلالی در بازار خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان و روی آوردن فعالان این حوزه به بازار خودرو‌های ارزان‌تر می‌شود.

حق‌شناس توضیح می‌دهد: باید این واقعیت را پذیرفت که سرمایه‌ای در حال چرخش در بازار خودرو است. در نتیجه، به طور طبیعی برای فرار از مالیات حوزه خود را تغییر می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی تاکید می‌کند: افزایش تقاضا در بازار خودرو‌های زیر یک میلیارد تومانی که عمدتا محصولات داخلی هستند، باعث افزایش قیمت این خودرو‌ها می‌شود.

به گفته او، این قانون همچنین باعث می‌شود تمایل سفته‌بازان و دلالان، برای انتقال رسمی خودرو کاهش یابد و آن‌ها تا زمانی که خودرو به دست مصرف‌کننده نهایی برسد بیشتر به معامله با قولنامه روی می‌آورند.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: قوانینی مانند ممنوعیت واردات خودرو باعث شده است محصولاتی که در کلاس جهانی در رده خودرو‌های متوسط قرار می‌گیرند، در ایران به خودروی لوکس تبدیل شوند.

او برای تکمیل حرف خود، از جمله به مدل‌های مختلف خودرو‌های کره‌ای اشاره می‌کند.

حق‌شناس می‌افزاید: از سوی دیگر، تورم در ایران باعث افزایش قیمت خودرو‌های کارکرده می‌شود. افزایش تورم نیز ناشی از بی‌انظباطی مالی دولت است.

این کارشناس اقتصادی توضیح می‌دهد: در واقع قوانین و عملکرد دولت باعث افزایش قیمت برخی خودرو‌ها به بالای یک میلیارد تومان شده و حال سیاستگذار می‌خواهد از مالکان آن‌ها مالیات دریافت کند تا کسری بودجه موجود را برطرف کند.

افزایش قیمت خودرو‌های کارکرده!

او می‌افزاید: در دنیا از قیمت خودرو‌های کارکرده کاسته می‌شود، اما در ایران، آن‌ها به دلیل تورم و عدم ورود خودروی جدید خارجی گران می‌شوند.

به گفته او، ممکن است فردی خودروی خود را ۹۰۰ میلیون تومان خریداری کند، اما پس از یک سال، قیمت آن از یک میلیارد تومان بیشتر شود؛ در این شرایط، او با وجود استهلاک دارایی، ناچار به پرداخت مالیات است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده