تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۱۸
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۲۴۴۴۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب دلالان رفت/ مجلس برای حذف رانت عظیم ارزی با دولت همراه است

‌می‌متالز - رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دولت اراده کرده است که رانت عظیم ارزی ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و مجلس هم با دولت همراه است.

به گزارش می‌متالز، وحید جلال‌ زاده اظهار کرد: همه اقتصاددانان و کارگزاران اقتصادی بر این موضوع که ارز ترجیحی تولید رانت و فساد می‌کند متفق‌القول هستند و کسی نسبت به این موضوع شک ندارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت و مجلس در حال مشورت و رایزنی با جامعه نخبگان کشور در مورد نحوه اجرای این قانون برای کاهش آسیب به بدنه جامعه هستند.

جلال‌ زاده عنوان کرد: در حال حاضر در مجلس، دولت و دانشگاه‌ها بحث بر این است که حذف ارز ترجیحی چه پیامد‌هایی در اقتصاد کشور دارد. به‌دنبال راهکار‌هایی هستیم که تبعات حذف ارز ترجیحی بر اقتصاد کشور را کاهش دهد.

وی با اشاره به افزایش قیمت کالا‌های اساسی در بازار‌های جهانی تصریح کرد: دولت باید در این زمینه مدیریت قوی داشته باشد. یکی از وظایف اصلی دولت‌ها تنظیم‌گری است به این معنا که چطور بودجه کشور را با قیمت‌های جهانی تطبیق دهد که بازار داخلی تحت تاثیر قیمت‌های جهانی قرار نگیرد.

دولت بسته رسانه‌ای و اجتماعی برای اجرای این طرح تحول بزرگ اقتصادی تدوین کند

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر رانت عظیم ارزی به جیب دلالان و سوداگران می‌رود، یادآورشد: واقعیت این است که در حال حاضر مردم قیمت کالا‌های اساسی را با نرخ ارز آزاد می‌پردازند و سوال مردم این است که فاصله ارز ۴۲۰۰ با ارز ۲۵۰۰۰ هزار تومانی به جیب چه کسانی می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: دولت اراده کرده است که این رانت عظیم ارزی را حذف کند مجلس هم با دولت همراه است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: فقط دغدغه نمایندگان مجلس این است که آیا دولت تمهیدات لازم را برای کاهش تکانه‌های قیمتی در جامعه اندیشیده‌است یا خیر و دولت باید بسته رسانه‌ای و اجتماعی برای اجرای این طرح تحول بزرگ اقتصادی تدوین کند.

افکار عمومی برای حذف ارز ترجیحی اقناع شود

وی تصریح کرد: تجربه خوبی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت دهم و تجربه بسیار بدی در افزایش قیمت بنزین در دولت دوازدهم داریم. به دولت توصیه کرده‌ایم که این دو تجربه را آسیب‌شناسی کرده و به گونه‌ای این اصلاح اقتصادی را اجرایی کند که مردم کمتر تکانه‌های قیمتی را احساس کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دولت تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته است باید افکار عمومی نسبت به اجرای این طرح اقناع شوند. جنگ روانی دشمن در این راستا است که تبعات منفی اجرای این طرح افزایش یابد.

جلال‌ زاده تاکید کرد: کمتر فرد آگاه و مطلع در دانشگاه‌ها و مجلس و دولت وجود دارد که با اجرای این طرح مخالف باشد. عمده دغدغه‌ها در مورد نحوه اجرای این طرح است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده