تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۲:۴۹
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۴۴۸۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی مطرح کرد

وصول مطالبات؛ چالش صندوق توسعه ملی

‌می‌متالز - معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی گفت: وصول مطالبات صندوق توسعه ملی نخستین چالش این صندوق است و به دنبال ارائه راهکار‌ها و روش‌های قانونی، برای رفع مشکل بازپرداخت تسهیلات ارزی تولیدکنندگان بخش خصوصی صندوق هستیم.

به گزارش می‌متالز، سید علیرضا میرمحمدصادقی اظهار کرد: عمده تسهیلات ارزی صندوق به بخش‌های تعاونی و خصوصی و نهاد‌های غیردولتی در بخش‌های نفت و گاز، نیروگاه، آهن، فولاد، حمل‌ونقل و انتقال آب که دارای برگشت ارزی هستند، اختصاص پیدا می‌کند. وی با تاکید بر حفظ منابع صندوق برای نسل‌های آینده و لزوم زاینده بودن منابع آن از طریق بازپرداخت تسهیلات اعطا شده افزود: در طول فعالیت صندوق، با امهال ۱۹۰ طرح برای ۳۹۰ بار موافقت شده است؛ این یعنی به طور متوسط هر طرح ۲ بار امهال شده است. عضو هیات عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی اظهار کرد: هم‌اکنون دوره مشارکت برخی از طرح‌های صندوق توسعه ملی به بیش از ۱۲ سال افزایش یافته است و نباید اهداف بلندمدت را فدای اهداف کوتاه‌مدت خود کنیم.

وی بازپرداخت وام‌های بخش خصوصی را به عنوان نخستین چالش صندوق توسعه ملی عنوان کرد و گفت: وقتی تسهیلاتی داده می‌شود، طرح به سمت بهره‌برداری می‌رود و انتظار است بعد از آن بازپرداخت اقساط انجام شود؛ چرا که در غیر‌این صورت و در صورت امهال وام‌های صندوق با رسوب سرمایه مواجه شده و امکان سرمایه‌گذاری جدید توسط صندوق وجود ندارد. صادقی با اشاره به تاثیر تحریم بر تولیدکنندگان بخش خصوصی، افزود: صندوق توسعه ملی به دنبال ارائه راهکار‌ها و روش‌های قانونی برای رفع مشکلات تولیدکنندگان بخش خصوصی در بازپرداخت وام است، که تنوع بخشی در پرتفوی صندوق با کمک مجلس و تدوین نقشه راه صندوق بر اساس استراتژی کشور از اهداف این بخش است.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی، با اشاره به عدم‌بازپرداخت برخی وام‌های اعطا شده در سال‌های ۹۱ و ۹۲ ادامه داد: در صورت ادامه این روند استحکام حکمرانی صندوق زیر سوال می‌رود و امکان سرمایه‌گذاری در بخش‌های جدید و مولد کشور وجود ندارد. وی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۰۰ صندوق ثروت ملی در کشور‌های مختلف جهان اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه بسیاری از صندوق‌های ثروت این کشور‌ها از جمله امارات با ۶ صندوق در طول چند سال به چند برابر افزایش یافته است. میرمحمدصادقی تاکید کرد: باید نیاز‌های بودجه‌ای و تصمیمات بلندمدت و توسعه‌ای را تفکیک کرده و به دنبال اجرای برنامه‌های توسعه‌ای و بلندمدت به جای رفع نیاز‌های کوتاه‌مدت باشیم. وی در خصوص چشم‌انداز آتی صندوق هم گفت: هم‌اکنون قبول و نظارت طرح‌ها برای اعطای تسهیلات توسط بانک‌های عامل انجام می‌شود و این در حالی است که وقتی برای طرحی میلیارد‌ها دلار از سرمایه ۸۵‌میلیونی مردم اعطا می‌شود، انتظار می‌رود بعد از گذشت ۸سال برگردانده شود؛ چرا که عدم‌تناسب بین خروجی و ورودی صندوق به ضرر بخش تولید و اقتصاد ملی است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده