تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۸
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۴۴۹۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

«دامنه نوسان» مادر ناکارآمدی‌ها در بازار سرمایه

‌می‌متالز - مدیرعامل سبدگردان هدف بحث «دامنه نوسان» را مادر ناکارآمدی‌های در بازار سرمایه می‌داند و می‌گوید: اکنون ارزش سهام شرکت‌ها به حدی کاهش پیدا کرده و بازار در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزش ذاتی خود در حال معامله شدن است.

به گزارش می‌متالز، حقانی نسب مدیرعامل سبدگردان هدف با بیان اینکه در طول یک سال گذشته از زمان ریزش بازار به اندازه میزانی که در سال ۹۹ پول وارد بازار شده به همان میزان پول از بازار خارج شده است، علت خروج نقدینگی از بازار را مکانیزیم غلط حاکم در بازار عنوان کرد که باعث ایجاد بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه شده است.

حقانی نسب با انتقاد به اینکه برای رفع مکانیزم غلط بازار سرمایه هیچ اقدامی انجام نگرفته است، اظهار داشت: اگر چه دخالت‌های دولت در بازار سرمایه و قیمت گذاری دستوری در روند فعلی بازار تاثیرگذار بوده است، اما موضوعی که تاثیرگذاری پایدارتری داشته و هنوز بازار در راستای آن نتوانسته به شرایط مطلوب بازگردد، بحث رویه و مکانیزم‌هایی است که سازمان بورس و بازار سرمایه از آن استفاده می‌کند.

مدیرعامل سبدگردان هدف بحث «دامنه نوسان» را مادر ناکارآمدی‌ها در بازار سرمایه عنوان و اضافه کرد: این موضوع با ایجاد صف و صف نشینی، سیگنال اطلاعات غلط و کاهش ریسک نوسان گیری‌های کوتاه مدت باعث شده است که کوتاه مدت نگری و سطحی نگری در بازار سرمایه توسعه یابد.

وی از این موارد ذکر شده به عنوان عاملی نام برد که سبب شده تا مردم به سود کوتاه مدت بازار توجه کنند. همچنین با توجه به شرایط منفی در کوتاه مدت، عملا تصمیم به خروج از بازار گیرند.

حقانی نسب معتقد است که کوتاه مدت نگری مردم در بازار سرمایه باعث شده تا توجهی به وضعیت بنیادی سهام شرکت صورت نگیرد؛ مردم عملا سطحی نگر شده اند و رغبتی برای سرمایه گذاری بنیادی ندارند.

مدیرعامل سبدگردان هدف از عدم تصویب مالیات بر عایدی سرمایه بازار‌های رقیب به عنوان عامل بی اعتمادی مردم به بازار و بی رمق شدن آن نام برد.

او با اشاره به اتمام دوران عرضه و صف‌های سنگین فروش در بازار سرمایه، گفت: اکنون سهام شرکت‌ها به حدی کاهش یافته است که به موجب تحلیل ها، بازار در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزش ذاتی خود در حال معامله است.

وی با تاکید بر ارزندگی شرکت‌ها، باز هم اتمام صف‌های فروش سنگین و کاهش بسیار کم تعداد فروشنده و خریدار را مورد اشاره قرار داد.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده