تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۷
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۴۵۰۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت:

۶۴۲ هزار تن کالا از گمرک استان قزوین صادر شد

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: در ۹ ماه امسال ۶۴۲ هزار تن کالا به ارزش ۴۰۵ میلیون دلار از استان به کشور‌های هدف صادر شده است.

به گزارش می‌متالز، عزیزاله افضلی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین بابیان این مطلب افزود: در این مدت همچنین ۱۰۶ هزار تن کالا به ارزش ۵۶۳ میلیون دلار به استان وارد شده است.

وی با بیان اینکه کالا‌های صادر شده از گمرک استان به ۵۸ کشور دنیا ارسال شده است، افزود: عمده صادرات استان به کشور‌های همسایه از عراق، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، عمان و قطر و کشور‌های اروپایی نظیر ایتالیا و سوییس بوده است.

افضلی با اشاره به عمده کالا‌های صادراتی استان، گفت: بیشتر کالا‌ها در حوزه مواد شوینده، محصولات کشاورزی، کشمش فرآوری شده، کاشی و سرامیک، شیشه، مواد پروفیلی، ظروف یکبار مصرف و مشتقات نفتی بوده که از نظر وزنی و ریالی نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته است.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان برای توسعه تجارت، گفت: یکی از برنامه‌های سازمان صنعت در این حوزه، فراهم سازی زمینه حضور تجار و فعالان اقتصادی در نمایشگاه‌های بین المللی در خارج از کشور و نمایشگاه‌های کشور‌های همسایه و هدف صادرات است تا زمینه توسعه تجارت استان با این کشور‌ها از طریق این رویداد‌ها فراهم شود.

افضلی اضافه کرد:به عنوان مثال اخیرا در سوریه، یک گروه تجاری از استان در حوزه خدمات شرکت کردند که دستاورد‌های خوبی داشتند که امیدواریم با توجه به شرایط موجود بتوانیم از این بازار بکر در حوزه خدمات و سایر کالا‌ها سهم قابل توجهی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال آینده در دستور کار دولت قرار گرفته است، گفت: عضویت جمهوری اسلامی دراتحادیه اوراسیا فرصت مغتنمی است تا بتوانیم برای توسعه تجارت خود با این کشور‌ها اقدام کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین افزود: در این خصوص نشست‌های متعددی با رایزنان بازرگانی اقتصادی وزارت کشور و امور خارجه در استان داشتیم تا پتانسیل استان را به کشور‌های مقصد معرفی کنند و پذیرش چندین هیات اقتصادی و تجاری از کشور‌های قزاقستان و ازبکستان در استان به تازگی صورت گرفت که منجر به عقد قرارداد‌های صادراتی با این کشور‌ها شد.

وی گفت: در این حوزه، برنامه‌های متعدد و مختلفی داریم و امیدواریم در سال مزین به شعار تولید برای توسعه تجارت هم گام‌های بلندی برداریم.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده