تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۰
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۴۵۱۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر سابق هیات داوری:

سازمان بورس می‌تواند همه شرکت‌ها را ملکف به پرداخت سود از سجام کند

‌می‌متالز - دبیر سابق هیات داوری گفت: سازمان بورس بدون نیاز به تصویب قانون جدید می‌تواند همه شرکت‌ها را ملکف به پرداخت سود از طریق سجام کند.

به گزارش می‌متالز، غلامعلی میرزائی منفرد با اشاره به ماده ۱۴ قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید که اعمال ضمانت اجرایی را پیش بینی کرده اعلام کرد: سازمان بورس با تکیه بر این ماده و بدون نیاز به تصویب قانون جدید می‌تواند با شرکت‌های متخلف در عدم پرداخت سود از طریق سجام برخورد کند.

وی ادامه داد: توزیع سود از طریق سامانه سجام با وجود مزایای فراوان برای سهامداران به طور کامل انجام نمی‌شود و روش‌های غلط تقسیم سود گذشته همچون ارجاع به شعب بانکی، موجب از دست رفتن سود‌های مردم شده است. سازمان بورس هم پیگیری کافی برای واریز سود همه شرکت‌ها از سجام نکرده و ایجاد سوال کرده است

مدیر سابق گروه مشاوران حقوقی سازمان بورس افزود: ماده ۲۴۰ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، درباره پرداخت سود قابل تقسیم شرکت‌ها بوده و به بستر پرداخت سود اشاره ایی نکرده است؛ بنابراین مقررات بازار سرمایه مبنی بر تکلیف شرکت‌ها به پرداخت سود از طریق سجام، تناقضی با قانون تجارت ندارد و سازمان بورس از منظر حقوقی مجاز به انجام این اقدام است.

میرزائی منفرد گفت: بنابراین با توجه به مشکلات تصویب قانون، ضروری است سازمان بورس برای حمایت از سهامداران، راه نزدیک‌تر را انتخاب کند و با استفاده از اختیارا با شرکت‌های متخلف برخورد کند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده