تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۲:۱۱
بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۲۴۶۱۷۴
سرویس خبر : انرژی
کارشناس حوزه انرژی مطرح کرد:

روش جدید تأمین مالی پتروپالایشگاه‌ها از بورس با آیین نامه اصلاحی هیات وزیران

‌می‌متالز - کارشناس حوزه انرژی با اشاره به تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اصلاحی قانون پتروپالایشگاه‌ها توسط هیات وزیران، روش جدید تامین مالی این شرکت‌ها از بورس را توضیح داد.

به گزارش می‌متالز، محمدعلی قدیری درباره سایر تسهیلات انجام شده در تامین مالی پتروپالایشگاه‌ها در اصلاحیه جدید قانون گفت: طبق آیین‌نامه اصلاحی، شرکت‌های پتروپالایشگاهی می­‌توانند پذیره نویسی اوراق را یکبار بدون متعهد پذیره‌نویس انجام دهند و در صورت نیاز پذیره‌ن ویسی را حداقل تا دو مرحله دیگر (جمعا ۳ مرتبه) همراه با متعهد انجام دهند.

وی افزود: نهاد‌های غیرمالی مورد تایید سازمان بورس بصورت انفرادی و یا مشارکتی می‌­توانند نقش متعهد پذیره‌نویس را ایفا کنند. بسیاری از شرکت‌ها ممکن است، بیم داشته باشند مشارکت در عرضه سهام به حد نصاب نرسد و نهاد‌های مالی موجود، توان تامین رقم پذیره‌نویسی را نداشته باشند یا بطور کلی ریسک مشارکت را قبول نکنند.

قدیری ادامه داد: الحاق این بند به آیین‌نامه اجرایی یکی از مهمترین موانع پیش روی شرکت‌ها برای جذب مشارکت مردمی را از میان برداشته است. چرا که انجام پذیره‌نویسی بدون نهاد متعهد به این معنی است که به اندازه مشارکت صورت گرفته تامین مالی ثبت می‌شود مانند پذیره نویسی صندوق‌های دارا یکم و پالایش و شرکت، سهام باقیمانده را می‌تواند در عرضه‌های بعدی به فروش برساند.


اصلاحات آیین‌نامه جدید پتروپالایشگاه‌ها برای تسهیل تامین مالی طرح‌ها


پس از اصلاح و الحاق ۹ بند به قانون در ابتدای سال جاری، هیات وزیران آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح شده را در جلسه ۱۸ دی به تصویب رساند و این قانون ابلاغ شد. طبق این اصلاحیه، تغییرات مهمی در راستای تسهیل فرایند تامین مالی طرح‌های موضوع قانون اعمال شده است.

در آیین­‌نامه جدید حداقل آورده بانی پروژه از منابع مورد نیاز، از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش یافته و بانی می‌تواند این منابع را متناسب با پیشرفت فیزیکی و مراحل تامین مالی به پروژه تزریق کند. به شرکت مجری طرح هم اجازه داده شده، واگذاری ۳۰ درصد از سهام شرکت را تا دو سال پس از صدور مجوز، انجام دهد؛ بنابراین یکسال به مهلت تعیین شده در آیین‌نامه قبلی اضافه شده است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده