تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۲۴۶۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عقب‌نشینی تدریجی سرمایه‌گذاران در بورس

نقشه نیمروز بورس شنبه (24 آذر)

می متالز - بورس تهران وضعیت کم‌رمق خود را طی معاملات امروز هم ادامه داد و شاخص کل مطابق الگوی تکراری روزهای قبل، پس از رشد ناپایدار در آغاز کار، سرانجام به محدوده منفی بازگشت. عدم تغییر در متغیرهای حاکم بر سودآوری شرکت‌ها روند فرساینده‌ای را بر معاملات حاکم کرده است و به نظر می‌رسد انتشار گزارش‌های ماهانه تنها عاملی است که در این شرایط می‌تواند به کمک بازار بیاید و خونی تازه در شریان‌های بورس تزریق کند.
نقشه نیمروز بورس شنبه (24 آذر)

به گزارش می متالز، بازار سهام پیش از آغاز زمستان دچار سردی و رخوت معاملاتی شده است. افت‌های کم‌دامنه شاخص در مقیاس روزانه در کنار ضعف جریان نقدینگی دو نشانه بروز چنین جریانی در بورس تهران است که مشخصا از هفته قبل به طور پیوسته خود را به دادوستدها تحمیل کرده است. شاخص کل امروز نیز مطابق روال روزهای قبل، رشد ناپایداری را در ابتدا تجربه کرد و خیلی زود به محدوده منفی فرو‌غلتید. افت بیش از 500 واحدی شاخص کل در فاصله نیم ساعت تا پایان فرصت معاملات روزانه در حالی رقم خورده‌است که ارزش معاملات خرد بورس تهران به زحمت 250 میلیارد تومان می‌شود. از سوی دیگر ارزش معاملات فرابورس نیز که ظاهرا از ارزش بورس پیشی گرفته‌است، بیشتر تحت تاثیر معاملات بلوکی و اوراق بدهی ا‌ست. به نحوی که با کسر این معاملات، ارزش داد و ستد‌های خرد در فرابورس نیز بسیار کم و در سطح 150 میلیارد تومان است.
تکرار این پدیده در معاملات روزهای اخیر بورس تهران نشان می‌دهد که بازار اطمینان چندانی به محرک‌های بیرونی از قبیل بازارهای جهانی و بازار ارز ندارد و بیشتر در انتظار علائم مطمئن‌تری برای حرکت رو به جلو است. در این شرایط بسیاری از سهم‌ها که پشتوانه بنیادی محکمی ندارند بیشتر در معرض عرضه‌ها قرار گرفته و افت بیشتر بهای سهم را تجربه می‌کنند. مروری بر فهرست صنایع و نمادهای موثر بر شاخص نیز این ادعا را تایید می‌کند. نمادهای بانکی و خودرویی در معاملات امروز ضمن جذب بیشترین نقدینگی بازار به طور متوسط بیشترین افت قیمت را تجربه می‌کنند و صدرنشین جدول تاثیر منفی در شاخص کل هستند.

در شرایطی که متغیرهای موثر بر سودآوری بنگاه‌های بورسی چشم‌انداز روشنی ندارند و با ریسک‌های گوناگونی در قلمرو مناقشات جهانی و سیاست‌گذاری‌های داخلی کلنجار می‌روند، طبیعی است که چنین فضایی بر معاملات حاکم شود. از طرفی، صدای ترس سهامداران از اثر تحریم‌ها بر میزان و کیفیت صدور کالاها مخاطرات سودآوری در بین فعالان سهام را دوچندان کرده  است. عیار این ریسک‌ها را می‌توان بر اساس گزارش‌هایی سنجید که از هفته بعد راهی کدال می‌شوند و تصویری عینی‌تری از ریسک‌های حاک بر بازار ارائه می‌دهند.


گارد تدافعی امیدواران

نگاهی به عملکرد خرید و فروش سهام در روزهای گذشته نشان می‌دهد که توجه سرمایه‌گذاران این روزها بیشتر معطوف به سهام گروه خودرویی و بانکی‌ست و چرخش نقدینگی در این دو صنعت فاصله معناداری با بقیه صنایع بورسی دارد. به عبارتی می‌توان گفت صنایع یاد شده به دلیل خاصیت کثیرالمعامله بودن و نقدشوندگی بالاتر، این روزها امیدواران به کسب بازدهی‌های نوسانی را به سمت خود جلب کرده‌است. در این بین تکیه بر برخی متغیرهای ظاهرا بنیادی برای توجیه رشد قیمت سهام صنایع یاد شده نیز به عنوان یک محرک درون‌زا به جذب نقدینگی و ایجاد تقاضا در قیمت‌های اصلاح شده کمک می‌کرد آن هم زمانی که هشدار در خصوص نمادین بودن این تکیه‌گاه‌های بنیادی به کرات در «دنیای بورس» داده شده بود.
فشار فروش بیشتر طی روزهای اخیر و اصلاح مداوم قیمت نمادهای این صنایع گارد فعالان این حوزه را تدافعی‌تر کرده و خبری از کشیدن رنج‌های مثبت در نمادهای لیدر نیست. برآیند این موضوع به کاهش ارزش معاملات و فاصله گرفتن سرمایه‌گذاران از نمادهای مزبور منتهی شده است. اتفاقی که سرعت گردش پول در بازار سهام را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و به نوعی بر کل معاملات بورسی نیز سایه افکنده‌است.



حساسیت به تغییر جهت‌های آنی؟

 

در چنین بازاری، کاهش سفارش‌های خرید و فروش در نمادهای مختلف، امکان تغییر وضعیت قیمت سهام شرکت‌ها را با ورود یا خروج سرمایه‌بزرگ فراهم می‌کند. به عبارت دیگر به دلیل کم عمق شدن معاملات روزانه در دو طرف عرضه و تقاضا، فروش نسبتا سنگین یک سهامدار یا گروهی از سهامداران می‌تواند به سرعت قیمت سهم را به کف مجاز روزانه برساند و از سوی دیگر خرید ورود نقدینگی معنادار (نه لزوما بسیار سنگین- به دلیل شرایط فعلی بورس) به یک سهم نیز می‌تواند فضا را برای تشکیل صف خرید یا رنج مثبت فراهم کند. در این شرایط، سرمایه‌گذاران خرد بیش از گذشته از رفتارهای هیجانی دوری کنند و از حرکت بر مبنای ترس و طمع برحذر باشند. چه آنکه در بازارهای پرعمق‌تر، امکان کشیدن رنج‌های مثبت و منفی سخت‌تر و نیازمند ریسک بیشتری بود اما در اینگونه بازارها چنین اقدامی نیازمند ریسک کمتر است و سرمایه بزرگی نمی‌طلبد در حالی که تاثیر روانی بالایی خواهد داشت.
 

پالس مثبت «وپاسار»

نماد بانک پاسارگاد که این روزها دومین سال توقف خود را تجربه می‌کند، روز 5 شنبه با انتشار گزارش حسابرسی نشده سال 96 خبر از ساخت سود 33 تومانی به ازای هر سهم داد. هرچند این گزارش تا تایید حسابرس نیازمند بررسی‌های بیشتر و حساب و کتاب دقیق‌تری‌ست اما ساخت چنین سودی از انتظار اهالی بورسی بسیار فراتر است و انتشار این گزارش از سویی نوید ارائه اطلاعات بعدی و بازگشایی نماد «وپاسار» را می‌دهد. برآیند این وقایع، منجر به تشکیل صف خرید نسبتا قدرتمند در نماد «وخارزم» شده‌است. اگرچه میزان مالکیت سرمایه‌گذاری خوارزمی در این بانک چندان تعیین کننده نیست اما سهم معناداری از دارایی‌های این سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود و انتشار اخبار مثبت در مورد سهام بانک پاسارگاد به طور قطع برای سهامداران «وخارزم» با اهمیت است. لازم به ذکر است گزارش‌های حسابرسی نشده از درجه اعتبار زیادی برخوردار نیستند و لزوم توجه به این موارد برای سرمایه‌های بزرگتر بسیار ضروری‌ست.

عناوین برگزیده