تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۰
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۲۴۶۹۸۲
سرویس خبر : محیط زیست

مخالفت تلویحی وزیر جهاد کشاورزی با ادغام سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها

‌می‌متالز - در ادامه اظهارنظر‌های موافق و مخالف درباره طرح ادغام سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، وزیر جهاد کشاورزی نیز مخالفت تلویحی خود را با طرح ادغام این ۲ سازمان اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، به دنبال انتشار نامه درخواست رئیس سازمان محیط زیست از رئیس جمهور مبنی بر ادغام سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، این مهم به یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات در حوزه محیط زیست کشور تبدیل شده است.

بحث ادغام این ۲ سازمان در گذشته نیز چندین بار مطرح شده بود و واکنش‌های موافق و مخالفی را از طرف جامعه علمی کشور و سیاسیسون به همراه داشت؛ در گذشته تعداد زیادی از اساتید دانشگاه‌های کشور با ارسال نامه از مسئولان کشور درخواست ادغام سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها را داشتند و یک دست شدن مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست کشور را اتفاقی مثبت در روند حفاظت از محیط زیست کشور تلقی می‌کردند.

در مقابل، مخالفان ادغام ۲ سازمان مذکور که تعداد آن‌ها در جامعه سیاسی و دانشگاهی کشور کم نیست، با مردود دانستن نظر مخالفان وظایف نظارتی سازمان محیط زیست را در تضاد با وظایف اجرایی سازمان جنگل‌ها می‌دانند و معتقدند که سازمان محیط زیست یک سازمان کوچک است و اگر با سازمان جنگل‌ها و مراتع که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت دارد ادغام شود، قدرت آن تحلیل پیدا می‌کند و ادغام این ۲ سازمان عملا به تضعیف نظارت بر محیط زیست کشور منجر خواهد شد.

چندی پیش رئیس فراکسیون محیط زیست کشور نیز از مخالفت خود با ادغام سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها خبر داده بود و تفاوت در دیدگاه و عملکرد نظارتی و حفاظتی سازمان محیط زیست با عملکرد بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها را دلیل مخالفت خود با این طرح بیان کرده بود.

در ادامه اظهارنظر‌های موافق و مخالف درباره این طرح، روز یکشنبه هفته جاری، وزیر جهاد کشاورزی نیز مخالفت تلویحی خود را با طرح ادغام این ۲ سازمان اعلام کرد و گفت: "ماموریت‌های سازمان محیط زیست که بیشتر ماموریت‌های نظارتی و حاکمیتی است که بسیار با اهمیت بوده، با نوع مأموریتی که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری دارد که عملیاتی و اجرایی است متفاوت است؛ فکر می‌کنم قرار گرفتن منابع طبیعی و آبخیزداری در کنار کشاورزی بسیار مهم است چرا که بدون حفظ منابع طبیعی حفظ کشاورزی مفهومی ندارد. "

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده