تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۲۲
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۴۷۰۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قطب نمک ایران، چشم انتظار ایجاد مجتمع تخصصی نمک

‌می‌متالز - معادن نمک شهرستان گرمسار که از دیرباز به عنوان یکی از مناطق تامین کننده نمک کشور شناخته شده، اکنون چشم انتظار ایجاد مجتمع تخصصی نمک است.

به گزارش می‌متالز، استان سمنان با توجه به شرایط آب و هوایی و از سوی دیگر ساختار زمین شناسی که دارد، به قطب نمک در ایران تبدیل شده و بهترین معدن نمک در ایران را می‌توان در این استان، به ویژه در شهر گرمسار جستجو کرد.

شهرستان گرمسار ۶۰ درصد نمک کل کشور را تامین می‌کند.

۳۴ فقره پروانه بهره برداری نمک در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۷ واحد فعال و ۷ واحد غیرفعال است.

اینطور که پیداست، برخی معادن به‌اندازه ارزششان مورد توجه قرار نمی‌گیرند؛ برای مثال ظرفیت معادن این استان استخراج ۱ و نیم میلیون تن در سال است و این درحالیست که استخراج واقعی معادن در سال گذشته ۷۰۰ هزار تن بوده است، درصورتی‌که با نگاه دلسوزانه به آن توجه شود می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی و صادرات اصولی این محصول را فراهم کند.


گرمسار در پیج و خم پیگیری برای ایجاد مجتمع تخصصی نمک


معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان می‌گوید: شهرستان گرمسار تامین کننده ۶۰ درصد نمک کشور است که باتوجه به پتانسیل بالای آن درحال پیگیری هستیم تا مجتمع تخصصی نمک در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار راه اندازی شود تا از این ظرفیت عظیم استفاده بهینه انجام شود.

علیخانی می‌گوید: سمنان، قطب تولید نمک در کشور است و بیشترین میزان نمک تولیدی کشور در استان سمنان است که به شکل دانه بندی و بسته بندی شده و یا به صورت کلوخه به کشور‌های دیگر نیز صادر می‌شود.

قطب نمک ایران، چشم انتظار ایجاد مجتمع تخصصی نمک


به گفته معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، نمک یک ماده اولیه است که در صنایع غذایی، چرم، پوست، صنایع شیمیایی کاربرد دارد که باتوجه به عیار و ناخالصی‌ها کاربرد آن مشخص می‌شود که باتوجه به ظرفیت معادن استان می‌توان با ایجاد صنایع مختلفی، چون کلرآلکالی‌ها و صنایع شیمیایی بر پایه نمک از این ظرفیت بهره برد.

۳۴ واحد فرآوری نمک در شهرستان گرمسار وجود دارد که ۵۴۰ نفر در این واحد‌ها مشغول به کارند.

معادن نمک استان سمنان جدا از این‌که بیش از نیمی از نیاز کشور به این ماده معدنی را مرتفع می‌کنند از پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری برخوردار هستند، پتانسیلی که اگرچه چند سالی است از آن بهره گرفته می‌شود، اما هنوز تا رسیدن به نقطه آرمانی و جایگاهی در خور، فاصله بسیار دارد.

قطب نمک ایران، چشم انتظار ایجاد مجتمع تخصصی نمک


گرمسار، شهری با میزبانی بهترین معدن نمک ایران و فرصت طلایی توسعه گردشگری


وقتی صحبت از معدن سنگ نمک می‌شود، ناخودآگاه شاید سنگ نمک و کارخانجات دانه‌بندی نمک، تنها چیز‌هایی باشند که به ذهن ما خطور می‌کنند. اما شاید جالب باشد که بدانید در شهرستان گرمسار که می‌توان آن را به عنوان قطب تولید سنگ معدن ایران در نظر گرفت، علاوه بر کاربرد صنعتی و تجاری که دارد، از پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری برخوردار اند، پتانسیلی که اگر کمی مورد توجه قرار گیرد تا رسیدن به نقطه آرمانی و جذب گردشگر و به دنبال آن اشتغال آفرینی فاصله بسیاری ندارد.

این معادن به صورت تونل پیچ در پیچ ۱.۵ کیلومتری در دل زمین امتداد دارد و دارای قندیل‌های زیبای نمکی است و هرساله نظر تعدادی از گردشگران را برای بازدید به خود جلب می‌کند و برخی از سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز در صدد توسعه این ظرفیت و بهره گیری در راستای نمک درمانی و جاذبه‌های گردشگری این معادن هستند.


استفاده از معدن نمک گرمسار برای صنایع حفاری نفت

به دلیل کیفیت بالایی که معادن نمک این استان دارد، در حالت طبیعی سنگ نمک استخراج شده از معادن دارای خلوص تقریبا ۹۸ درصدی است. برای همین هم در صنعت و هم خوراک کاربرد فراوانی دارد.

بیشترین مصرف نمک صنعتی گرمسار در صنایع حفاری شرکت نفت استفاده می‌شود که از آن برای مستحکم کردن دیواره میادین نفتی استفاده می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده