تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۲۴۷۳۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی قزوین تاکید کرد:

ضرورت بهره‌گیری از تجربیات جهانی در امر صادرات

ضرورت بهره‌گیری از تجربیات جهانی در امر صادرات
‌می‌متالز - عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین بر ضرورت بهره گیری از تجربیات کشور‌های جهان در امر صادرات تاکید و تصریح کرد: آلمان و ژاپن با رویکرد تولیدات صادرات‌محور، نه تنها تمام آسیب‌های اقتصادی ناشی از جنگ جهانی دوم را جبران کردند، بلکه خود را در بالاترین رده‌های قدرت اقتصادی معرفی کردند پس ایران نیز باید از تجارب آن‌ها در جهت پویایی اقتصاد خود بهره گیری کند.

به گزارش می‌متالز، سعید حلاج یوسف زادگان روز چهارشنبه گفت: نقش صادرات در تقویت رشد اقتصادی کشور یادآور شد و گفت: صادرات را می‌توان یکی از مهمترین شاخص‌های رشد اقتصادی کشور‌ها دانست. شاخصی که ارتباط بسیار نزدیکی با واقعیت‌های اقتصادی جوامع دارد و می‌تواند مستقیم و یا غیرمستقیم روی دیگر فاکتور‌ها از جمله قدرت خرید مردم و یا بهبود وضعیت معیشت آن‌ها اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورها، عمده فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی خود را با محوریت صادرات تنظیم کرده‌اند، ادامه داد: این امر چه در کشور‌های توسعه یافته و چه در جوامع در حال توسعه یک امر تثبیت شده است.

این صادرکننده ایرانی با تاکید بر ضرورت به کارگیری تجربیات جوامع دیگر در این حوزه، این امر را یکی از راه‌های تسریع در پویایی و بالندگی اقتصاد کشور دانست و یادآور شد: در طول چند دهه اخیر، بسیاری از کشور‌های جهان با اصلاح رویکرد‌های اقتصادی خود و توجه ویژه به امر صادرات توانسته اند اقتصاد‌های بحران‌زده و شکست خورده خود را ترمیم کرده و جایگاه خود را در بین کشور‌های جهان ارتقا دهند.

وی ادامه داد: برخی از این کشور‌ها امروزه در زمره قدرت‌های برتر اقتصادی جهان هستند که این مهم نشان می‌دهد صادرات تا چه حد می‌تواند روی شاخص‌های اقتصادی آن‌ها اثرگذار باشد.

حلاج یوسف زادگان خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم اغلب کشور‌های درگیر دچار بحران‌های اقتصادی عجیبی شدند به طوریکه ارکان و پایه‌های اقتصادی آن‌ها به کلی فرو پاشید. برخی از این کشور‌ها مانند آلمان و ژاپن، برای جبران خسارت‌های وارده و بهبود وضعیت اقتصادی خود، تولید محصولات صادرات‌محور را در اولویت خود قرار دادند. با این رویکرد بود که تنها بعد از چند سال، این دو کشور نه تنها تمام آسیب‌های اقتصادی ناشی از جنگ بزرگ جهانی دوم را جبران کردند، بلکه به اقتصاد‌های قوی‌تر از گذشته دست یافتند و توانستند خود را در بالاترین رده‌های قدرت اقتصادی جهان تثبیت کنند.

وی با بیان اینکه برای تحقق توسعه صادرات نیاز به حمایت‌های متنوع از جمله برقراری مشوق‌های صادراتی است، گفت: نتایج حاصل از بررسی تجربه کشور‌های منتخب در رابطه با بهره گیری مشوق‌های صادراتی حاکی از آن است که در این کشور‌ها دولت‌ها نقش مهمی در فرآیند توسعه صادرات داشته اند و با انتخاب صنایع خاص و حمایت هدفمند و مشروط در یک دوره مشخص، بستر رشد صادرات صنایع منتخب را فراهم کرده اند.

حلاج یوسف زادگان در انتها تاکید کرد: بررسی مشوق‌ها و حمایت‌های صادراتی ترکیه و دیگر کشورها، حاوی درس‌های زیادی برای متولیان تجارت ایران است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده