به گزارش میمتالز، قیمت برق در ترکیه حدود ۱۲۷ درصد و قیمت گاز طبیعی برای مصارف صنعتی ۵۰ درصد افزایش یافته که از اول ژانویه اعمال میشود. در همین حال، منابع کارخانهای ترکیه تأثیر این افزایش را در حدود ۲۸ تا ۳۲ دلار در هر تن بر نورد میلگرد تخمین زدند.
همچنین، از ۱ ژانویه، این کشور مدیترانه شرقی نیز حداقل دستمزد خود را ۵۰.۴ درصد افزایش داد و در ۱۲ ژانویه، انجمن کارفرمایان ترکیه در صنایع فلزی (MESS) و اتحادیههای فلزی ترکیه در مورد افزایش ۶۵.۶۷ درصدی حقوق کارگران صنعت فولاد توافق نمودند.
در همین حال، بر اساس گزارش وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه (ÇSGB) تا جولای ۲۰۲۱، حدود ۱.۷۹ میلیون نفر در صنعت فلزات مشغول به کار بودند، اما اختلال در عرضه گاز طبیعی و برق باعث شد کارخانههای فولادسازی به مدت سه روز تولید را متوقف نمایند.
در حالی که تولیدکنندگان فولاد کشور در سه ماه گذشته با فضای بی ثبات فارکس دست به گریبان بوده اند، قیمت محصولات فولادی بلند داخلی ترکیه نیز به دنبال کاهش ارزش نرخ ارز این کشور افزایش یافته است.
در شرایط کنونی، لیر در برابر دلار آمریکا ضعیف شده، زیرا بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را تا پایان سال ۲۰۲۰ کاهش داد و از سوی دیگر این نرخ در ۱۶ دسامبر ۱۰۰ واحد دیگر افت کرد و به ۱۴ درصد رسید.
به گزارش Oanda.com، در ۲۴ ژانویه ۱۳.۴۱۰۰ لیر با ۱ دلار معامله شد، در حالی که در ۳۱ دسامبر و ۳۱ اکتبر به ترتیب ۱۱.۱۲۷۹ لیر و ۹.۵۵۰۷ لیر با ۱ دلار معامله میشدند.
همچنین، زیانهای چشمگیر اخیر لیر منجر به افزایش قابل توجه قیمت تمام شده محصولات فولادی بلند در بازار داخلی شده است، زیرا کارخانههای ترکیه قبل از فروش فولاد بلند به بازار داخلی با ارز محلی، مواد خام وارداتی را به دلار پرداخت میکنند.
ارزیابی هفتگی Fastmarkets برای قیمت میلگرد فولادی داخلی، مربوط به هفته قبل ترکیه نیز ۱۰۱۰۰ تا ۱۱۳۰۰ لیر در هر تن در ۲۰ ژانویه بود، در حالی که در ۲۸ اکتبر ۸۳۰۰ تا ۸۵۰۰ لیر در هر تن ارزیابی شد.
در همین زمینه منابع به Fastmarkets اعلام کردند که، اگرچه خریداران داخلی در بحبوحه فصل زمستان و وضعیت اقتصادی نامناسب کشور برای پذیرش افزایش قیمت تلاش کردند، اما تورم در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد تاریخی رسید.
همچنین باید گفت، نرخ تورم مصرف کننده در پایان سال ۲۰۲۱ به ۳۶.۰۸ درصد افزایش یافت، در حالی که شاخص قیمت تولیدکننده ۷۹.۸۹ درصد رشد داشت.
در بخش صادرات، در بحبوحه تقاضای ضعیف در مراکز عمده صادرات و همچنین رژیم حمایتی در برابر صادرات ترکیه نیز، وضعیت بهتری مشاهده نشد و تفاوت بین پیشنهادات میلگرد ترکیه و پیشنهادات خریداران در آسیای جنوب شرقی تقریبا ۴۰ دلار در هر تن است.
به گفته یکی از منابع کارخانهای در ترکیه، در بازارهایی مانند اسرائیل و یمن مقداری تقاضا وجود دارد، اما این تناژها هرگز برای تولیدکنندگان فولاد ترکیه کافی نیست.
در همین حال، ارزیابی قیمت هفتگی Fastmarkets برای میلگردهای تقویتی فولادی صادراتی بندر اصلی فوب ترکیه ۷۰۰ تا ۷۱۵ دلار در هر تن در روز پنجشنبه ۲۰ ژانویه بود، که از ۶۹۰ تا ۷۰۰ دلار در هر تن (در هفته گذشته) افزایش داشت.
همچنین، بر اساس دادههای گمرک کمیسیون اروپا، ترکیه در ژانویه تا مارس ۲۰۲۱ کل تخصیص ۶۰۵۹۲ تنی خود را برای واردات میلگرد مصرف کرده و این کشور میلگرد را با قیمت ۶۹۰ دلار به ازای هر تن فوب (وزن واقعی) به اتحادیه اروپا فروخت.
علاوه بر این، فروش محدود محصولات فولادی بلند (تمام شده) و افزایش هزینههای ورودی، فشار بیشتری بر واردات قراضه ترکیه وارد میکند، در حالی که تولیدکنندگان فولاد ترکیه، واردات قراضه دریایی را کند نگه میدارند و فقط برای نیازهای فوری خود رزرو میکنند.
البته، در همین شرایط، تولیدکنندگان فولاد ترکیه در دو هفته گذشته مقداری میلگرد به یمن، اسرائیل و آلبانی فروخته اند، اما این میزان در مجموع به ۵۰ هزار تن هم نمیرسد.
شنیده میشود، برخی کارخانهها و تامین کنندگان قراضه تلاش میکنند قیمت این مواد را در ۴۷۰ دلار در هر تن نگه دارند، هرچند متأسفانه، این کار در شرایط فعلی آسان نیست.
بر اساس دادههای موجود، قیمت قراضه در ترکیه نیز در ابتدای ماه افزایش یافت، زیرا تامین کنندگان پیشنهادات را به علت هزینههای جمع آوری و حمل و نقل بالاتر افزایش دادند.
با این حال، قیمتها بلافاصله در ۱۲ ژانویه با انتشار اخباری مبنی بر فروش محمولهای با قیمت پایینتر از ایالات متحده، اصلاح نزولی داشت.
در همین راستا، یک صادر کننده در هوستون محمولهای ۳۰۰۰۰ تنی شامل HMS ۱&۲ (۹۵:۵) و مواد bonus-grade با میانگین قیمت ۴۸۴ دلار در هر تن cfr را در روز سه شنبه (۱۱ ژانویه) به یک کارخانه ترکیه فروخت، که معادل ۴۶۳ دلار در هر تن cfr برای HMS ۱&۲ (۹۵:۵) و ۴۸۸ دلار به ازای هر تن cfr برای مواد bonus-grade است.
همچنین طبق گزارشی در ۱۰ ژانویه و قبل از این معامله، یک صادرکننده ساحل شرقی محمولهای شامل HMS ۱&۲ (۸۰:۲۰) را به قیمت ۴۷۲ دلار در هر تن cfr و ضایعات خرد شده را به قیمت ۴۹۲ دلار در هر تن cfr معامله کرد.
در ۵ ژانویه نیز، یکی دیگر از صادرکنندگان ساحل شرقی محمولهای متشکل از ۲۶۰۰۰ تن HMS ۱&۲ (۸۵:۱۵) را به قیمت ۴۷۲ دلار در هر تن و مواد درجه یک را به قیمت ۴۸۷ دلار در هر تن cfr فروخت.
شاخص روزانه Fastmarkets برای قراضه فولادی HMS ۱&۲ (۸۰:۲۰ مخلوط)، مبدا ایالات متحده، Cfr ترکیه در روز سه شنبه (۱۲ ژانویه) حدود ۴۶۶.۱۶ دلار در هر تن ارزیابی شد در حالی که این شاخص در ۱۱ ژانویه حدود ۴۷۳ دلار بود.
طبق شواهد موجود، ترکیه از لحاظ تاریخی بزرگترین مصرف کننده قراضه آهنی ایالات متحده است، اما عواملی مانند افزایش قیمت انرژی و تورم فزاینده این کشور و به ویژه کاهش ارزش لیر در برابر دلار، تهدیدی برای کاهش قیمت این منطقه از بازار ضایعات آهنی دریایی آمریکا است.
در واقع، کاهش ارزش لیر عامل بسیار مهمتری در این بازار به شمار میآید، زیرا واحد پولی رایج بین کارخانههای منطقه جهت خرید مواد خام فولادسازی است.
همچنین، غیبت نسبی کارخانههای ترکیه از بازار صادرات قراضه آهنی ایالات متحده از دسامبر به این سو مشهود بوده و طبق گزارشهای منابع آگاه، تنها چهار محموله لحظهای در آن ماه در مقابل هفت محموله در اکتبر و نوامبر وارد کردهاند، که این امر موجب افزایش بیشتر قیمت قراضه ایالات متحده شده است.
در همین حال، کارخانههای ترکیه به خرید محمولههای ایالات متحده در ماه ژانویه، (با سرعت کمتر از حد معمول) ادامه دادند و تاکنون پنج محموله برای این ماه گزارش شده است.
به گفته منابع، فروشندگان آمریکایی به هدف قرار دادن قیمتهای ۴۷۰ دلار در هر تن cfr و بالاتر برای HMS ۱&۲ (۸۰:۲۰) ادامه میدهند، که باعث میشود کارخانههای ترکیه حضور خود را در بازار به حداقل برسانند تا از پتانسیل افزایش بیشتر قیمتها در میان کاهش حاشیههای تولید خودداری کنند.
به عبارتی، آنها از نظر تئوری میتوانند فقط ۱۰ تا ۱۵ دلار به ازای هر تن بیشتر (بر اساس آخرین فروش) برای HMS مخلوط گرید ۸۰:۲۰ مبدا ایالات متحده، که در سطح فوق الذکر در روز جمعه (۱۴ ژانویه) به پایان رسید و حدود ۷۰۰ تا ۷۱۵ دلار در هر تن برای میلگرد (پس از در نظر گرفتن مواد خام و هزینههای ورودی بالاتر از حد معمول) پرداخت کنند.
همچنین، بنا به اعلام منابع به Fastmarkets افزایش هزینههای ورودی برق، هزینه نورد را از ۱۷۰ دلار در هر تن به طور معمول به ۲۲۰ – ۲۳۰ دلار در هر تن افزایش داده است.
علاوه بر این، فقدان نسبی رقابت صادراتی از ترکیه در ماه دسامبر بر قیمتهای قراضه داخلی ایالات متحده در تجارت محصولات آهنی در ژانویه تأثیر زیادی گذاشت، به طوری که بسیاری از کارخانههای داخلی ایالات متحده ۴۰ تا ۷۰ دلار کمتر (به صورت ماهانه) بسته به منطقه پرداخت میکنند.
همچنین، برآوردهای اولیه برای تجارت آهن در ماه فوریه روند بازار داخلی را به سمتی میکشد که نشان میدهد رابطه موش و گربه بین ضایعات داخلی ایالات متحده و فروش صادرات دریایی ممکن است عامل نامید کننده دیگری برای خریداران ترکیهای باشد که امیدوارند تناژهای پایینتر آمریکا را تضمین کنند.
تولیدکنندگان فولاد هند و خاورمیانه در مقایسه با کارخانههای ترکیه، مواد را با قیمتهای پایین تری عرضه میکنند که این میزان اکثریت عرضه به بازار اصلی واردات سنگاپور را تشکیل میدهد.
یکی از سهامداران بزرگ در این زمینه در سنگاپور به Fastmarkets اعلام کرد: «میلگرد ترکیه در حال حاضر بسیار غیر رقابتی است و هیچ راهی برای فروش آنها در آسیا وجود ندارد».
در همین حال فروشندگان هندی و خاورمیانه در چند ماه گذشته بسیار رقابتی بوده اند و حتی فولادسازان آسیای جنوب شرقی در ویتنام و اندونزی را (از رقابت) پایین آورده اند.
به عبارت دیگر، مواد آنها به میزان ۷۰۰ – ۷۱۰ دلار در هر تن سنگاپور بر اساس وزن نظری فروخته شده است، در حالی که قیمت صادراتی ۶۸۰ – ۷۲۵ دلار در هر تن فوب ترکیه بر اساس وزن واقعی است، اما این بدان معنا نیست که آسیا آخرین میلگرد ترکیه را دیده است.
یک منبع فروشنده در اوکراین هفته گذشته به Fastmarkets اعلام کرد: «زمانی خواهد رسید که نیاز ترکیه به فروش محصولات خود در آسیا کم خواهد شد، به ویژه زمانی که آنها سهمیههای خود را در اتحادیه اروپا مصرف کرده اند و بازارهای بالاتر دیگری برای فروش وجود ندارد».
ارزیابی قیمت Fastmarkets برای میلگردهای تقویتی فولادی وارداتی cfr سنگاپور (که عمدتاً محمولههای فروخته شده به سنگاپور را بر اساس وزن نظری بررسی میکند) روز دوشنبه ۷۲۰ تا ۷۳۰ دلار در هر تن بود که از ۷۲۰ دلار به ازای هر تن ۱۰ دلار (نسبت به هفته قبل) افزایش یافت.
منبع: آرتان پرس