تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۰۲
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۲۴۷۸۶۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

تداوم رکود یا سرآغاز صعود؟

‌می‌متالز - میزان تولید محصولات فولادی در کشور به مراتب بالاتر از نیاز داخلی برآورد می‌شود؛ بنابراین میزان تقاضا برای خرید این دست محصولات عموما کمتر از عرضه این محصول است، به ویژه آنکه اکنون در ماه‌های سرد سال قرار داریم و رکودی سنتی بر بازار خرید و فروش محصولات فولادی ساختمانی سایه افکنده است. پیک مصرف فولاد به بهار و تابستان اختصاص دارد. در چنین شرایطی گرانی بهای محصولات فولادی را نمی‌توان متاثر از کاهش تولید آن دانست.

تولید محصولات پایین دستی به صرفه نیست

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران در خصوص مشکلات تولیدکنندگان فولاد گفت: تولیدکنندگان برای تداوم حیات خود، نیاز به تولید دارند، اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای رقم خورده که به اعتقاد فولادسازان، تولید محصولات پایین‌دستی فولادی به ویژه در بخش محصولات طویل، دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

رستگار با اشاره به افزایش بهای مواد اولیه تولید صنایع فولادی و همچنین رشد نرخ انرژی مصرفی این واحد‌ها گفت: نرخ انرژی و مواد اولیه سهم قابل توجهی از هزینه تمام شده تولید فولاد را به خود اختصاص می‌دهد. در چنین شرایطی افزایش در نرخ مواد یاد شده، به منزله ارتقای سطح نرخ تمام شده تولید است و باید منتظر اثرات آن در بازار‌ها هم باشیم.

محدودیت در روند تامین برق و گاز

رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران گفت: علاوه بر این در هفته‌های اخیر شاهد ایجاد محدودیت در روند تامین برق و گاز صنایع بوده‌ایم که همین موضوع خود، رند رشد نرخ را تسریع می‌کند. البته این موضوع زمینه برتری یافتن تقاضا در مقابل عرضه را فراهم نمی‌کند با این وجود سیگنال‌های روانی را به سمت بازار فولاد نشانه می‌رود.

رستگار در ادامه افزود: البته صنایع محدودیت‌هایی در روند قیمت‌گذاری محصولات دارند و نمی‌توانند با استناد به روند افزایشی نرخ تولید، اقدام به ارتقای سطح قیمت‌ها کنند. با این وجود حاشیه سود صنعتگران و اصناف باید منطقی باشد. البته به اعتقاد من با وجود تمام اعتراضاتی که از سوی صنعتگران مطرح می‌شود، اما نرخ آهن و فولاد در بازار، در رنج متعادلی قرار دارد و نباید منتظر رشد قابل توجه بهای این محصول در آینده نزدیک باشیم.

وی ادعای وابستگی تولید صنایع فولادی به دلار را نادرست خواند گفت: بیشترین سهم از تولید این محصولات با تکیه بر توانمندی‌های داخلی انجام می‌شود. در نتیجه نوسانات دلار را نباید به ابزاری برای رشد نرخ بدل کرد.

تداوم روند صعودی بهای مقاطع طویل فولادی

قطع گاز فولادسازان و همچنین افزایش بهای تمام شده تولید محصولات فولادی در سایه رشد قابل توجه مواد اولیه را باید مهم‌ترین عامل رشد بهای این محصولات در هفته گذشته دانست.

در طول ماه‌های گذشته و با توجه به رکودی که بر بازار خرید و فروش محصولات فولادی سایه افکنده، شاهد افت بهای این محصول بوده‌ایم. تا جایی که به اعتقاد فعالان این صنف، اکنون بهای فروش اغلب محصولات طویل فولادی همچون میلگرد و تیرآهن در کف قیمتی خود قرار دارد. در چنین شرایطی بازار منتظر ارائه سیگنال‌های مختلف با هدف افزایش قیمت‌ها است.

در ادامه باید خاطرنشان کرد نرخ انرژی مصرفی صنایع فولادی در طول یک سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. این در حالی است که نرخ برق مصرفی این صنایع امسال و در مقایسه با سال گذشته ۵ برابر بیشتر شده است. در همین زمان بهای گاز مصرفی آن‌ها نیز رشد قابل توجهی داشته و انتظار می‌رود این روند افزایشی هزینه‌های انرژی در سال آتی نیز ادامه یابد.

با توجه به شرایط موجود، تداوم روند صعودی بهای مقاطع طویل فولادی در آینده گریز ناپذیر است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده