تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۹:۳۲
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۲۴۸۰۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
بهمن آرمان:

هدف اصلی تحریم‌ها، نه مردم بلکه صنایع بزرگ هستند/ مسئولان در دیپلماسی خارجی منافع ملی را در اولویت قرار دهند

می متالز - یکی از مدیران دوره ساخت فولاد مبارکه در خصوص تأثیر تحریم‌ها بر حوزه صنعت کشور گفت: نباید از این اصل غافل شد که تحریم‌ها صنایع بزرگ کشور را هدف قرار داده‌اند و منافع ملی در دیپلماسی خارجی باید مانند تمام کشورهای دنیا در اولویت قرار گیرد.
هدف اصلی تحریم‌ها، نه مردم بلکه صنایع بزرگ هستند/ مسئولان در دیپلماسی خارجی منافع ملی را در اولویت قرار دهند

به گزارش می متالز، بهمن آرمان اقتصاددان و مدیر دوره ساخت فولاد مبارکه با اشاره به تحریم‌های دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: آن زمان در فولاد مبارکه مسئله تحریم‌ها و تحت‌فشار قرارگرفتن را تجربه کرده‌ام؛ برای مثال در زمانی که تجهیزات کارخانه نصب‌شده بود، ایتالیایی‌ها اعلام کردند که تعهدی نسبت به توافقاتی که پیش از انقلاب برای آموزش و انتقال دانش فنی به ایران شده بود را ندارند؛ ازاین‌رو آقای میرحسین موسوی به‌عنوان نخست‌وزیر وقت در سفر یک‌روزه به ایتالیا با پرداخت خسارت ۴۴۴ میلیون دلاری لغو قرارداد بندر شهید رجایی، این خسارت به‌حساب بانک مرکزی ایتالیا واریز شد و بالاخره توانستیم این قرارداد را عملیاتی کنیم و ۱۸۰۰ نفر برای آموزش به ایتالیا رفتند.

آرمان ادامه داد: در حال حاضر نیز تحریم‌ها همان‌طور که دکتر فرشاد مؤمنی(هرچند که با ایشان ازنظر دیدگاه اقتصادی اختلاف‌نظر بسیار دارم) به مسئولان نظام هشدار داده است، صنایع بنیادی و توسعه ما را هدف قرار داده‌اند.

وی بابیان اینکه طبیعتاً مردم ایران نیز از این اتفاق متأثر خواهند شد تشریح کرد: سهم فولاد کشور در تولید ناخالص داخلی در چهار کارخانه بزرگ ازجمله، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خراسان حدود 4 درصد است؛ ازاین‌رو فولادسازان و صنایع وابسته قربانی اصلی تحریم‌هایی هستند که عده‌ای در کشور باعث شدند بر ایران تحمیل شود.

وی تأکید کرد: مسئولان مملکت باید بپذیرند که در شرایط موجود صحبت از توسعه نه‌تنها درزمینهٔ صنعت فولاد، بلکه در هیچ زمینه‌ای مثل صنایع پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و صنایع بالادستی دیگر قابل انجام نیست؛ بر این اساس باید به این موضوع توجه شود که آن‌کسی که به آن می‌گوییم دشمن، زیرساخت‌های اقتصاد ایران را هدف گرفته است.

مدیر دوره ساخت فولاد مبارکه تصریح کرد: در حال حاضر فولاد مبارکه برای واحد نورد خود که سه میلیون تن ظرفیت دارد، حتی قادر نیست 1.5 میلیون دلار گشایش اعتبار کند که نقشه‌های لازم را برای آغاز عملیات اجرایی‌اش از آلمان‌ها بگیرد؛ حالا تصور کنید که در مورد خرید ماشین‌آلات چه اتفاق ناگوارتری خواهد افتاد. بنابراین مسئولان باید متوجه باشند که در دیپلماسی خارجی، منافع ملی کشور را مانند سایر کشورها در اولویت نخست قرار دهند.

وی همچنین در خصوص نحوه انعکاس اتفاقات اخیر در گروه ملی فولاد در صداوسیما گفت: ازآنجایی‌که من خوزستانی هستم ،خبرهای استان را رصد می‌کنم؛ طی روزهای گذشته شعارهای کارگران با محوریت مخالفت با صداوسیما بود، چراکه این سازمان اصل قضیه را به دست فراموشی سپرده و متمرکز بر اخباری مبنی برگرانی مرکبات و... شده است.

آرمان تصریح کرد: مشکل گروه ملی و واحدهای بزرگ تولیدی دیگر مانند نیشکر هفت‌تپه، نیشکر کارون، هپکو و بسیاری از صنایع دیگر در این است که از عمر این کارخانه‌ها به‌ویژه گروه ملی فولاد بیش از ۵۵ سال می‌گذرد و ماشین‌آلات و تجهیزات گروه ملی فولاد به علت نبود ارز کافی در آن زمان به‌صورت دسته دوم خریداری‌شده است؛ بنابراین یک بنگاه اقتصادی زمانی می‌تواند حقوق کارکنان خود را منظم پرداخت کند که بتواند محصول قابل‌رقابت در بازار تولید کند.
 علاوه بر این، از طرفی در این واحدها ازجمله گروه ملی فولاد، بنابر سفارش نمایندگان مجلس و نهادهای دیگر مانند بنیاد شهید، کمیته امداد و سایر نهادها، افرادی به استخدام این شرکت‌ها درآمده‌اند و برای تولید یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات فولادی 6هزار نفر پرسنل غیرمنطقی است.

وی تشریح کرد: فولاد مبارکه به این دلیل سودآور است که مرتب تکنولوژی خود را به‌روز کرده و در سال گذشته ۱۹ درصد صادرات فقط به کشورهای اروپایی داشته و درحالی‌که تعداد کل پرسنل آن حدود ۸ هزار نفر است، 7.02میلیون تن ظرفیت تولید دارد.

آرمان با تأکید بر اینکه مشکل صنعت فولاد با این تظاهرات و پرداختن حقوق‌های معوقه حل نمی‌شود گفت: دولت بایستی برای بازسازی و مدرنیزه کردن ماشین‌آلات گروه ملی، ساخت کارخانه احیای مستقیم و ذوب آن در جنوب اهواز و همچنین برای تأمین مواد اولیه از محل صندوق توسعه ملی حداقل ۶۰۰ میلیون دلار در اختیار این واحد بگذارد.

وی افزود: در مورد سایر واحدهای بزرگ کشور نیز تقریباً چنین مسئله‌ای وجود دارد و در این مرحله نیاز به‌حکم حکومتی است و صدور حکم حکومتی نیز فقط در اختیار مقام معظم رهبری است؛  به‌عنوان‌مثال، برای کنترل آب‌های مرزی در غرب کشور و اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و استان ایلام، بر مبنای حکم حکومتی ایشان 9.05 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شد؛ بنابراین کلید حل این مشکلات عملاً در اختیار مقام معظم رهبری است در غیر این صورت این‌گونه آشوب‌ها که بعضاً مورد سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه قرار می‌گیرد همچنان ادامه خواهد داشت.

عناوین برگزیده