تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۰
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۴۸۵۷۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

خریداران فولاد ضد زنگ (Stainless Steel) در میان بی ثباتی قیمت نیکل محتاط هستند

‌می‌متالز - موسسه MEPS International: نوسانات و بی ثباتی اخیر قیمت نیکل، فعالان بازار فولاد ضد زنگ اروپا را عصبی کرده است، به ویژه در زمانی که بسیاری از فعالان از چرخش قیمت‌ها در افق بیم دارند. علاوه بر این، تقاضا برای فولاد ضد زنگ در چند هفته اول ژانویه به کندی محقق شد.

به گزارش می‌متالز، با این وجود، عرضه داخلی چندین محصول، به ویژه نورد سرد و ورق، همچنان محدود باقی مانده است. در نتیجه، بسیاری از خریداران همچنان مجبورند مواد مورد نیاز خود را تامین کنند، زیرا زمان تحویل برای تولیدات جدید اکنون تا نیمه دوم سال جاری به طول می‌انجامد.

محدودیت‌های عرضه در بازار داخلی برای نورد سرد و ورق همراه با پیشنهادات وارداتی جذاب به سه ماهه دیگر موکول شده، چراکه سهمیه‌های حفاظتی اتحادیه اروپا برای تایوان و ترکیه به سرعت تمام شده است.

سهمیه هند برای میلگرد‌های فولادی ضد زنگ نیز در چند روز اول ژانویه به طور کامل مورد استفاده قرار گرفت. با این وجود، چندین خریدار گزارش داده اند که مواد را تحویل می‌گیرند و هر گونه عوارض لازم را پرداخت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر تا باز شدن سهمیه آوریل صبر می‌کنند.

با وجود اصلاحات حفاظتی، پیشنهادات وارداتی با مبدا آسیایی در حال حاضر بسیار ارزان‌تر از خرید مواد داخلی است. تعدادی از خریداران گزارش داده اند که اکثر قیمت‌های پیشنهادی آسیا که برای نورد سرد ۳۰۴ دریافت می‌کنند، با احتساب تعرفه ها، زیر ۴۰۰۰ یورو در هر تن است. این معادل تفاوت حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو در هر تن بین قیمت‌های وارداتی و داخلی است. برخی فعالان بازار پیشنهاد می‌کنند که این بیش از دو برابر شکاف عادی قیمتی است.

در همین حال، مزیت هزینه برای سفارش بالا محصولات طویل ضد زنگ از هند، به دنبال معرفی اضافه مالیات انرژی توسط تولیدکنندگان اروپایی، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

کارخانه‌های چینی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند

فولادسازان چینی تلاش کرده اند تا پیشنهادات قیمتی خود را تعدیل کنند تا جهش ارزش نیکل را پیش از تعطیلی جشن سال نو منعکس کنند. تولیدکنندگان فولاد ضد زنگ در چندین بازار آسیایی به طور موقت از قیمت‌های خود عقب نشینی کردند. قیمت‌های پیشنهادی جدید احتمالاً بالاتر خواهند رفت، اما در اروپا رقابتی باقی می‌مانند.

قیمت نیکل نقدی LME در ۲۱ ژانویه به بالاترین حد خود در بیش از یک دهه گذشته رسید، زیرا موجودی‌ها همچنان در حال کاهش بودند. به دلیل عرضه کم و تقاضای خوب، به ویژه از سوی تولیدکنندگان خودرو‌های الکتریکی، موجودی انبار‌های ثبت شده در LME به سطوح پایین تاریخی سقوط کرد.

پس از رسیدن به اوج حدود ۲۴۰۰۰ دلار آمریکا در هر تن در ۲۱ ژانویه، ارزش نیکل در روز‌های بعد تا ۳۱ ژانویه به ۲۲۵۰۰ دلار در هر تن بازگشت. این بازگشت تا حدودی به دلیل کاهش نگرانی‌هایی بود که Tsingshan اندونزی می‌تواند بازار‌ها را با نیکل گرید باتری پر کند.

قیمت نیکل احتمالاً در کوتاه مدت بالا باقی خواهد ماند. در نتیجه انتظار می‌رود که هزینه‌های اضافی آلیاژ اروپایی در ماه مارس افزایش یابد.

جعفری طهرانی

منبع: دنیای معدن

عناوین برگزیده