به گزارش میمتالز، به دنبال طرح پیشنهادی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در خصوص مشارکت و سرمایه گذاری در صنعت ریلی کشور یک کارشناس حمل و نقل، همکاری بین معادن و صنایع فلزی با صنعت ریلی را بسیار مهم و ارزشمند توصیف کرد.
سید مرتضی ناصریان دلایل متعددی برای اهمیت این همکاری برشمرد و گفت: یکی از دلایل اهمیت این همکاری آن است که نوع بارهای معادن و صنایع بزرگ مناسب برای حمل ریلی است، زیرا بارهایی با مقیاس بالاست.
وی افزود: همچنین بسیاری از شرکتهای معدنی و صنایع فلزی در بورس فعال هستند و تراز مالی بسیار مناسب و درآمدهای قابل توجه دارند.
این کارشناس در جمع متخصصان تین نیوز، تاکید کرد: دلیل دیگر اهمیت این همکاری آن است که اغلب بارهای فعلی راه آهن ایران، بارهای معدنی است یعنی مشتری جدید و ناشناخته یا شرکای جدید نیستند.
وی عنوان کرد: دلیل بعدی آن است که راه آهن ایران برای حمل بارهای معدنی با تقاضای فراوان روبه رو است که به علت کمبود ناوگان یا زیربنا ظرفیت حمل آنها فراهم نیست یا مشکلات و ناهماهنگیها موجب تقلیل بهره وری از امکانات موجود شده است.
ناصریان گفت: همچنین توسعه خطوط ریلی بنا به سفارش صاحبان بار از احداث خطوط کم ترافیک یا فاقد اولویت پیشگیری میکند.
وی عنوان کرد: ضمن این که جذب بیشتر بارهای معدنی و فولاد به شبکه ریلی باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی جادهها و کاهش استهلاک شبکه جادهای میگردد.
او ادامه داد: همچنین احداث برخی خطوط جدید یا دوخطه کردن محورهای پرترافیک سال هاست به علت کمبود منابع مالی یا شروع نشده یا سالهای طولانی در مرحله اجرا باقی مانده و تامین منابع مالی میتواند توسعه شتابان در توسعه شبکه را در پی داشته باشد.
این کارشناس افزود: به طور مشابه تامین لکوموتیو که از گلوگاههای کاری راه آهن ایران محسوب میشود و واگنهای باری که برای حمل بارهای مازاد ضرورت داشته باشد در صورت شراکت با معادن و فلزات با منابع مالی آنها فراهم خواهد شد.
ناصریان گفت: همچنین کمبود عملکرد ریلی از دلایل تردید مسوولان در حمایت کافی از راه آهن بوده و ورود متقاضی حمل به پروژههای زیرساخت و ناوگان ریلی موجب دلگرمی مسوولان و حمایت جدی آنها از این همکاری میشود.
او عنوان کرد: انجام این همکاری نقش بخش خصوصی در صنعت ریلی را به طرز اصولی افزایش میدهد و نوید بخش ارتقای صنعت ریلی خواهد بود.
این کارشناس تاکید کرد: در مجموع این همکاری میتواند تحول اساسی در صنعت ریلی کشور به دنبال داشته باشد، اما به شرط درک متقابل مسوولان و مدیران ذیربط در وزارت صمت و وزارت راه و شرکت راهآهن و شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل و وجود روحیه حمایت و هدایت در مسوولان دولتی در مواجه با ورود بخش خصوصی.
ناصریان خاطرنشان کرد: تنها با رعایت این شرایط اهداف این همکاری تحقق مییابد و از تاخیرهای بیجا و دلسردکننده پرهیز میشود بنابراین وجود ستاد ویژه در وزارت راه برای این مهم ضرورت دارد تا ضمن پیگیری مستمر موضوع، تصمیمات به موقع اتخاذ شود و تنگناهای احتمالی چاره جویی شود.
چند روز پیش شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات پیشنهاد تاسیس شرکتهای پروژه محور با مشارکت ۳۵ تا ۴۵ درصدی مردم از طریق فروش سهام در بورس، ۳۵ درصدی ذی نفعان (شرکتهای توسعه معاون و فلزات فولاد مبارکه، معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل گهر، سنگ آهن گهر زمین) و ۲۰ تا ۳۰ درصدی شرکت راه آهن را ارایه کرد.
منبع: تین نیوز