تاریخ: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۵۶
بازدید: ۳۹۱
کد خبر: ۲۴۹۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (28 آذر)

پایان هفته بازار سهام در دست سهامداران حقوقی / « فولاد » در صدر خریدها

می متالز - دادوستدها در هفته جاری بازار سهام در حالی در دست سهامداران حقوقی به پایان رسید که بررسی خرید و فروش‌ سهامداران نشان می‌دهد در صدر خریدها سهام فولاد مبارکه اصفهان قرار دارد. گزارش بازیگران بورس در روز پایانی هفته علاوه بر بررسی روز پایانی مروری بر روند دادوستدهای هفتگی نیز دارد.
پایان هفته بازار سهام در دست سهامداران حقوقی / « فولاد » در صدر خریدها

به گزارش می متالز، معاملات روز چهارشنبه در حالی با تداوم جابه‌جایی‌ها در دست بازیگران حقوقی ادامه یافت که به این ترتیب هفته‌ای با حمایت‌های سهامداران عمده به پایان رسید. بر این اساس در مجموع این هفته حدود 174میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد که 31میلیارد تومان از آن به خالص خرید حقوقی‌ها در معاملات روز چهارشنبه (28 آذر 1397) تعلق داشت.

بررسی جزییات جابه‌جایی‌های صورت گرفته در مجموع این هفته نشان از آن دارد که در تمامی روزهای هفته، حقوقی‌ها توانستند خالص خرید مثبتی را در کارنامه خود ثبت کنند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در تمامی روزهای هفته در محدوده 30میلیارد تومان قرار داشت؛ تغییر مالکیت 35.5میلیارد تومانی در روز شنبه در حالی به 36میلیارد تومان در معاملات روز یکشنبه افزایش یافت که این روند در معاملات روز دوشنبه به بیشترین میزان خود در مقیاس هفتگی رسید. بر این اساس بیش از 38میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده افزوده شد. این روند در معاملات روز سه‌شنبه با خالص خرید 32میلیارد تومانی حقوقی‌ها دنبال شد که در نهایت با جابه‌جایی 31میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی در روز چهارشنبه، مبادلات این هفته به پایان رسید.

در این میان بررسی خریدهای بازیگران عمده نشان از آن دارد که فولاد مبارکه اصفهان درصدر خریدهای این گروه بوده است. به‌طوری‌که در مجموع 17میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «فولاد» جابه‌جا شد.

جابه‌جایی‌های روز پایانی هفته جاری

همانطور که عنوان شدت معاملات روز چهارشنبه با خالص خرید بیش از 31میلیارد تومانی حقوقی‌ها به پایان رسید. در این میان بیشترین حجم خریدها در نمادهای پالایشی، معدنی و فولادی قرار داشت. در مقابل سهامداران خرد تمایل زیادی به جمع‌آوری سهام خودرویی داشتند.

الف) شرکت‌‍های پالایشی: رصد تغییر مالکیت‌ها در گروه پالایشی نشان از خالص خرید 30میلیارد تومانی حقوقی‌ها دارد. در صدر این خریدها تمایل به جمع‌آوری سهام پالایش نفت بندرعباس قرار داشت. به‌طوری‌که بیش از 4میلیارد و 600میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «شبندر» منتقل شد. در این راستا 5میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر خریداری شد.

این صندوق در نماد پالایش نفت تهران نیز اقدام به خرید یک میلیون سهم کرد.

ب) شرکت‌های شیمیایی: در میان نمادهای شیمیایی نیز سرمایه‌گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران با خرید 100هزار سهم از سوی گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند روبه‌رو شد. همچنین سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نیز خریدهای پرحجمی را از سوی سهامدار عمده تجربه کرد. به‌طوری‌که شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین و گروه صنعت سلولزی تامین گسترنوین هر کدام 10میلیون سهم «تاپیکو»‌ را خریداری کردند.

در همین راستا پتروشیمی پردیس با جمع‌آوری بیش از یک میلیون سهم از سوی گروه گسترش نفت و گاز پارسیان روبرو شد. گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید سهم از سوی حقوقی را تجربه کرد. بر این اساس 300هزار سهم «پترول» توسط شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد جمع‌آوری شد.

ج) شرکت‌های معدنی: خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای معدنی نیز نشان از آن دارد که بیشترین خرید صورت گرفته در نماد توسعه معادن و فلزات بود که با جابه‌جایی بیش از 3میلیارد و 700میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی دنبال شد. در این راستا صندوق توسعه معادن و فلزات آرمان به عنوان سهامدار عمده «ومعادن» به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و در این روز نیز 20میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر نیز به عنوان دیگر حقوقی فعال در «ومعادن» اقدام به خرید بیش از 5میلیون سهم کرد.

این صندوق در نماد گل‌گهر نیز خرید 600هزار سهم و در نماد چادرملو نیز جمع‌آوری 800هزار سهم را تجربه کرد.

د) گروه فلزات اساسی: در میان خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای فلزی نیز، فولاد مبارکه اصفهان با تداوم حمایت از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر روبرو شد. به‌طوری‌که این صندوق نیز 900هزار سهم دیگر «فولاد» را خریداری کرد. خرید 400هزار سهم فولاد خوزستان نیز از دیگر خریدهای صورت گرفته از سوی این صندوق بود. البته در نماد «فخوز» دیگر حقوقی شرکت یعنی سرمایه‌گذاری سامان مجد نیز بیش از یک میلیون و 400هزار سهم را جمع‌آوری کرد.

ه) شرکت‌های خودرویی: در گروه خودرویی نیز روز چهارشنبه ایران‌خودرو با تداوم فروش سهم از سوی سرمایه‌گذاری صبا تامین مواجه شد؛ به‌طوری‌که این حقوقی بیش از 4میلیون و 500هزار سهم «خودرو» را واگذار کرد. در نماد الکتریک خودروشرق نیز گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران به روند عرضه سهم ادامه داد و بیش از 500هزار سهم «خشرق» را به فروش رساند.

اما روند واگذاری سهم در نماد سایپا با حجم بالاتری ادامه یافت به‌طوری‌که 56میلیون سهم مزبور از سوی گروه سرمایه‌گذاری سایپا و بیش از 16میلیون سهم نیز از سوی سرمایه‌گذاری صباتامین به فروش رفت.

عناوین برگزیده