تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۳۰۸
کد خبر: ۲۴۹۳۸۷
مدیر عامل شرکت مدیریت بین المللی «همراه، جاده، ریل، دریا»:

احداث پایانه نسل چهار مواد فله معدنی و انبار مکانیزه در بندر شهید رجایی استان هرمزگان

احداث پایانه نسل چهار مواد فله معدنی و انبار مکانیزه در بندر شهید رجایی استان هرمزگان
‌می‌متالز - مدیر عامل شرکت مدیریت بین المللی «همراه، جاده، ریل، دریا» با اشاره به نقش حوزه لجستیک در توسعه بخش معدن و رشد اقتصادی کشور، از سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی این شرکت برای احداث پایانه هوشمند و انبار مکانیزه مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی استان هرمزگان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، یکی از نیاز‌های مهم برای توسعه بخش معدن و رشد صنایع معدنی، ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه لجستیک و یک شبکه مناسب حمل و نقل جهت تسریع، تسهیل و کاهش هزینه‌های فعالیت معدنی در کشور است؛ با توجه به بررسی‌های صورت گرفته مناسب‌ترین شبکه حمل و نقل باری در داخل کشور شبکه ریلی می‌باشد. مهندس محسن نادری، مدیر عامل شرکت «مدیریت بین‌المللی همراه، جاده، ریل، دریا» در این رابطه با اشاره به هدف گذاری احداث ۱۳ هزار کیلومتر خط ریلی در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴گفت: با توجه به اهداف تعیین شده در این سند در خصوص توسعه خطوط ریلی و افزایش حمل و نقل مواد معدنی و فولادی از طریق این شبکه و نقش مهمی که این حوزه در مدیریت تامین زنجیره‌های ارزش صنعت دارد، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در این حوزه لازم و ضروری است.

مدیر عامل شرکت «مدیریت بین‌المللی همراه، جاده، ریل، دریا» با یادآوری نقش حمل و نقل در توسعه بخش معدن و رشد اقتصادی کشور، از برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های عظیم در حوزه لجستیک، در سطح ملی توسط این شرکت خبر داد و تصریح کرد: با عنایت به اینکه حمل و نقل بخش معدن و صنایع معدنی چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی در کاهش هزینه تمام شده و به دنبال آن میزان سود دهی نقش مستقیم خواهد داشت، و مدیریت هزینه‎‌های حمل و نقل یکی از اصول حفظ و توسعه تجارت مواد و محصولات معدنی است، پس از شناسایی گلوگاه‌های اصلی در شبکه حمل و نقل، طرح‌های مناسبی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری توسط شرکت‌های معدنی بزرگ و فعالان این بخش ارائه شده است.

طبق توضیحات مهندس نادری در حال حاضر بخش مهمی از ظرفیت ریلی کشور توسط بخش معدنی کشور استفاده می‌شود با اینحال به دلیل بالاتر بودن میزان تقاضا نسبت به ظرفیت ریلی، شاهد تاخیر در انتقال محموله‌ها، کاهش بهره‌روی واحد‌های تولیدی و از دست دادن فرصت‌های اقتصادی در حوزه معدنی کشور هستیم؛ به همین دلیل شرکت «مدیریت بین‌المللی همراه، جاده، ریل، دریا» با سرمایه‌گذاری شرکت‌های «سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات»، تجلی توسعه معادن و فلزات، گل‌گهر، چادرملو، سنگ آهن گهرزمین و شرکت سرمایه‌گذاری امید با هدف تکمیل حلقه‌های حمل و نقل از معدن تا بنادر اقدام به اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در بخش لجستیک کشور کرده است که برنامه ریزی احداث سه هزار کیلومتر خط ریلی جدید و پروژه سرمایه‌گذاری احداث اسکله و پایانه مواد فله معدنی در استان هرمزگان از آن جمله می‌باشند.
احداث پایانه مواد فله معدنی در جنوب کشور

مدیر عامل شرکت «مدیریت بین‌المللی همراه، جاده، ریل، دریا» در بخش دیگر صحبت‌های خود در خصوص احداث اسکله و پایانه مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی، با توضیح اینکه این طرح در مراحل پایانی مطالعات قرار دارد، گفت: سرمایه‌گذاری برای این طرح حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و با توجه به اتمام مطالعات و کارشناسی‌های اولیه، به زودی طرح نهایی آن تصویب و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی استفاده از سامانه‌های تحول دیجیتال و روش‌های نوین را یکی از شاخصه‌های مهم این طرح عنوان کرد و افزود: هدف ما ایجاد و ساخت یک پایانه نسل چهار است که در آن فرآیند‌ها با استفاده از هوش مصنوعی و روش‌های پیشرفته اجرا می‌شود و با توجه به اینکه اساس این طرح حمل و نقل ریلی است، اجرای آن تحول جدی در حوزه حمل و نقل به شمار می‌رود که پاسخگوی بخش مهمی از نیاز‌های لجستیکی کشور و در نهایت پیشرفت و توسعه حوزه اقتصادی است؛ از طرفی، چون مواد و محموله‌های معدنی در این روش بصورت مکانیزه و سرپوشیده جابجا می‌شوند، از نظر محیط زیست، کمترین آلودگی را در منطقه ایجاد می‌کنند و میزان آسیب‌های زیست محیطی که هم اکنون منطقه با آن دست به گریبان است به کمترین میزان کاهش پیدا می‌کند.

مهندس نادری در خاتمه افزایش سرعت و ارتقاء کیفیت حمل و نقل مواد فله معدنی در این بندر را از دیگر دستاورد‌های اجرای این طرح دانست و خاطر نشان کرد: اجرای این طرح که در سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شده است آثار مثبت و مهمی در اقتصاد آتی کشور دارد و بر اساس زمان‌بندی تعیین شده در مرحله اول و بعد از ۲ سال از آغاز اجرای پروژه، با ساماندهی روش سنتی فعلی، انتقال حدود ۱۰ میلیون تُن مواد فله معدنی پیش‌بینی و در مرحله دوم با احداث ۲ پست اسکله، این میزان حمل و نقل به ۳۰ میلیون تُن افزایش می‌یابد و در نهایت تا سال ۱۴۰۹، با احداث چهار پست اسکله، حدود ۵۰ میلیون تُن مواد معدنی فله در این بندر ظرفیت جابه جایی دارد.

گفتنی است شرکت «مدیریت بین‌المللی همراه، جاده، ریل، دریا» یکی از شرکت‌های تخصصی و مجری طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف زیرساختی نظیر ایجاد اسکله تخصصی صادرات و واردات، توسعه و تجهیز ناوگان ریلی، دریایی و جاده‌ای در کشور است که با بهره‌گیری از نیروی متخصص و توانمند داخلی و جذب و هدایت سرمایه گذاران داخلی و خارجی، ابرپروژه‌های مهمی را در حوزه فعالیت خود در دست اقدام دارد.

منبع: سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده