تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۲۴۷۱۷۸
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد:

توسعه حمل‌ و نقل دریایی ایران در خزر؛ برگ برنده اقتصادی در تعامل با همسایگان/حمل‌ و نقل دریایی خزر؛ راه تنفس تجارت خارجی و حمل‌ و نقل بین‌المللی کشور است

توسعه حمل‌ و نقل دریایی ایران در خزر؛ برگ برنده اقتصادی در تعامل با همسایگان/حمل‌ و نقل دریایی خزر؛ راه تنفس تجارت خارجی و حمل‌ و نقل بین‌المللی کشور است
‌می‌متالز - رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه رویکرد سازمان بنادر در راستای توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی از مسیر دریایی و بندری با کشور‌های حاشیه دریای خزر، آورده مالی برای اقتصاد ایران دارد، گفت: توسعه حمل‌ونقل دریایی در خزر، برگ برنده ایران در تعامل اقتصادی با کشور‌های حاشیه دریای خزر است.

به گزارش می‌متالز، سیدعلی حسینی در رابطه با ضرورت توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشور‌های همسایه و به ویژه کشور‌های حاشیه دریای خزر و رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های دریایی و بندری ایران در این راستا، اظهار داشت: ظرفیت بنادر شمالی ایران در حال حاضر معادل ۳۰ میلیون تن است که از این میزان تنها ۵ میلیون تن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید اذعان کرد که تنها از ۲۰ درصد ظرفیت این بنادر بهره‌مند شده ایم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه پس از فروکش کردن کرونا مجددا شاهد رونق فعالیت‌های اقتصادی هستیم، بیان کرد: باید به نحو مطلوب از ظرفیت ترانزیتی دریای خزر استفاده کنیم.

حسینی افزود: مسیر انتقال کالا از مناطق مرکزی یا شمالی چین به بنادر جنوبی این کشور و پس از آن بندرعباس حدود ۳۰ روز زمان می‌برد، اما اگر بتوانیم این کالا‌ها را از طریق ریل به قزاقستان و پس از آن به بنادر شمالی ایران منتقل کنیم با کاهش ۱۵ روزه زمان و کاهش هزینه حمل و نقل مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه ناگزیر به فعال شدن بنادر شمالی ایران و استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب هستیم، عنوان کرد: حمل و نقل دریای خزر به عنوان راه تنفس تجارت خارجی و حمل و نقل بین المللی ایران به شمار می‌رود و برگ برنده کشور در تعامل اقتصادی با کشور‌های حاشیه دریای خزر است که می‌تواند برای ایران امتیازات اقتصادی مختلفی اعم از امضای توافقنامه‌ها و همکاری‌های مشترک اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه باید از ظرفیت کشتیرانی دریای خزر و ظرفیت شناور‌های رو-رو به بهترین شکل در راستای توسعه حمل و نقل ایران در دریای خزر استفاده کنیم، گفت: قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال-جنوب یک ظرفیت اقتصادی ویژه برای ایران به شمار می‌رود و با توجه به اینکه کشور‌های همسایه مایل هستند از بنادر شمالی ایران به منظور انتقال کالا استفاده کنند باید بتوانیم از ظرفیت این بنادر به نحو مطلوب در راستای رونق اقتصادی کشور بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری خوبی در بنادر شمالی ایران از سوی سازمان بنادر و دریانوردی صورت‌ گرفته لذا باید بتوانیم از این پتانسیل و ظرفیت دریایی و بندری شمال کشور استفاده کنیم؛ رویکرد سازمان بنادر در راستای توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی از مسیر دریایی و بندری با کشور‌های حاشیه دریای خزر قابل تقدیر است و به طور حتم آورده مالی و اقتصادی مطلوبی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت