تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۷
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۴۵۴۹۶
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد:

ظرفیت ترانزیت بدون واسطه با روسیه از طریق دریا وجود دارد

‌می‌متالز - مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد در آستانه سفر رییس جمهوری به روسیه گفت: ایران در تلاش برای ترانزیت بدون واسطه با روسیه از طریق دریا با تکمیل اسکله رو- رو در بندر امیرآباد است و اگر در موضوع ترانزیت دریایی خوب عمل کنیم، می‌توانیم نگرانی‌های ترانزیتی ایران در مرز‌های خشکی را برطرف کنیم.

به گزارش می‌متالز، «محمدعلی اصل سعیدی پور» درباره ظرفیت ارتقا ترانزیت دریایی با روسیه از طریق بندر امیرآباد، افزود: فعالیت‌های بندر امیرآباد در شش ماه نخست سال رشد تقریبا ۲۰ درصدی را ثبت کرده که بخش عظیمی از این رشد به دلیل تبادلات تجاری با کشور روسیه است.

وی افزود: بندر امیرآباد با استفاده از موقعیت استراتژیک قرارگیری در کریدور بین‌المللی شمال – جنوب و نگاه ویژه دولت جهت استفاده از این ظرفیت، می‌تواند برای توسعه اقتصاد دریا محور و صادارات به روسیه از طریق دریا، کارآیی بالایی داشته باشد.

سعیدی پور با اشاره به وجود بندر انزلی، آستارا و نوشهر در شمال کشور گفت: امیرآباد تنها بندر متصل به شبکه راه‌آهن سراسری در شمال کشور است و ۲۵ کیلومتر ریل داخل بندر وجود دارد. همچنین «اسکله رو- رو- ریلی» به عنوان یکی از پتانسیل‌های منحصر به فرد کشور در این بندر مستقر است.

به گفته این مقام مسوول، تجهیز بندر امیرآباد به اسکله رو- رو با هدف اتصال به شبکه و قرار گرفتن در کریدور ترانزیتی شمال- جنوب کشور است تا بتوانیم ترانزیت دریایی بین ایران و روسیه را جایگزین ترانزیت جاده‌ای و ریلی کنیم.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب به تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقلی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و روسیه ارتباط دارد و در این راستا تکمیل اسکله رو- رو می‌تواند امکان نقل‌و انتقال کالا‌ها و محصولات در اسرع وقت را با قیمت مناسب فراهم کند، درباره آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه اسکله رو- روی بندر امیرآباد گفت: این پروژه پیشرفت ۷۰ درصدی دارد و تقریبا ۳۰ درصد آن باید تکمیل شود. همزمان خدمات دریایی و خدمات رو روی کامیون را از طریق همین اسکله درحال انجام داریم.

وی گفت: اکنون از بندر امیرآباد به بنادر چهار کشور همسایه از جمله بندر باکو در آذربایجان، آستاراخان در روسیه، اکتائو در قزاقستان و ترکمن باشی ترکمنستان در ارتباط مستمر هستیم و بیشترین حجم عملیات ما با بنادر روسیه و قزاقستان است.

سعیدی پور به چالش‌های اخیر در حوزه صادرات از طریق مرز زمینی اشاره کرد و گفت: ترانزیت از منطقه خزر را باید از طریق دریا انجام دهیم تا شرایط فعلی را پشت سر بگذاریم. اگر در مرز دریایی خوب عمل کنیم، نگرانی‌های ترانزیتی ایران در مرز‌های خشکی را می‌توانیم به حداقل برسانیم. اکنون جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در مقاطع مختلف و به سلیقه خود برای کامیون‌های صادراتی ایران محدودیت ایجاد می‌کنند و کامیون‌های ما مجبور هستند تا صف‌های طولانی را تحمل کرده تا از مرز عبور کنند. می‌توانیم با ترانزیت مستقیم از دریا وابستگی به کریدور‌های جاده‌ای را از طریق کشور‌هایی جون جمهوری آذربایجان برطرف کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد گفت: بهترین پتانسیل برای شکستن این تهدید استاده از دریا و ترانزیت بدون واسطه با روسیه است. اکنون تمام شرایط فراهم است و حتی سازمان بنادر اعلام کرده است تا ۸۰ درصد تعرفه‌های خود ر ا برای حمل کالا از طریق رو- رو اعمال می‌کند و و شناور‌های این خط هم نسبت به تخفیف ویژه اعلام آمادگی کردند.

وی گفت: ظرفیت عملیاتی اسکله رو- رو در سال به راحتی ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تن است؛ البته اگر به طور مستمر بار وجود داشته باشد.

به گفته این مقام مسوول، در بندر امیرآباد یکی از دلایل توقف ترانزیت، مشکل حمل یک سره بار است.

وی ادامه داد: کامیون‌ها در برگشت از روسیه خالی باز می‌گردند که این موضوع اقتصادی بودن عملیات را به حداقل می‌رساند و اگر بتوانیم موضوع ترانزیت را به حمل دو سر بار از بنادر دو کشور برسانیم، می‌توانیم احیای مسیر ترانزیتی بین ایران و روسیه را در دستور کار قرار دهیم. اکنون «شرکت‌های فورواردر» ترجیح می‌دهند کامیون‌های خود را از مسیر‌های زمینی ترانزیت کنند.

سعیدی پور افزود: دولت در موضوع ترانزیت وارد شده است و می‌خواهد سهم خود را از ترانزیت منطقه بگیرد. زیرساخت ترانزیتی کافی در بندر امیرآباد فراهم است و اگر بتوانیم به حمل دو سر از بنادر ایران به روسیه و بنادر روسیه به ایران برسیم حمل و نقل دریایی در منطقه خزر جایگزین حمل و نقل زمینی در کریدور بین المللی شمال- جنوب می‌شود.

کشتی رو – رو نوعی کشتی حامل کامیون بوده و سازوکار آن بدین صورت است که در بندر مبدا با توجه به گنجایش خود تعدادی کامیون را درون خود بارگیری می‌کند و سپس در بندر مقصد تخلیه می‌کند و پس از آن کامیون‌ها به مسیر خود ادامه می‌دهند تا محموله خود را به مقصد نهایی برسانند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده