تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۲۴۸۲۹۹

افزایش ۱۰۱ درصدی ترانزیت جاده‌ای در ۱۰ ماه اول امسال

افزایش ۱۰۱ درصدی ترانزیت جاده‌ای در ۱۰ ماه اول امسال
‌می‌متالز - مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از افزایش ۱۰۱ درصدی ترانزیت جاده‌ای در ۱۰ ماه اول امسال خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از افزایش ۱۰۱ درصدی ترانزیت جاده‌ای در ۱۰ ماه اول امسال خبر داد و گفت: می‌توانیم تزانزیت جاده‌ای را در صورت برداشته شدن تحریم‌ها و حل سایر مشکلات و موانع داخلی تا ۲۰ میلیون تن در سال آینده و ۵۰ میلیون تن در سال‌های آتی افزایش دهیم.

جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی اظهار کرد: درباره ترانزیت تاکیدات ویژه‌ای از رئیس‌جمهور تا مجلس و وزرا برای توسعه آن صورت گرفته و ملاقات‌های بسیاری با کشور‌های مختلف انجام شده است.

وی افزود: همچنین در مذاکراتی که با کشور‌های دیگر از جمله کشور‌های عضو شانگ‌های داشته‌اند بر اهمیت این موضوع و توسعه آن تاکید شده است؛ که چشم انداز بسیار خوبی را برای تحقق آن ترسیم می‌کند از سوی دیگر وضعیتی که در دنیا شاهد آن هستیم سبب شده تا پس از شیوع ویروس کرونا هزینه حمل و نقل دریایی افزایش دو تا سه برابری داشته باشد و این مساله سبب شده تا تمایل به سمت کریدو‌های زمینی به وجود بیاید، البته بر اساس پیش بینی‌ها و ارزیابی‌ها این فرصت، دو ساله برآورد شده است.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی که داریم می‌توانیم بای پس خوبی برای تجارت شرق به غرب و شمال به جنوب باشیم و در این زمینه می‌توانیم ایفای نقش کنیم. بزرگترین مزیت در این زمینه این است که تجارت بین‌المللی از طریق دریای سرخ و کانال سوئز اتفاق بیفتد چرا که چین و هند به عنوان اقتصاد‌های نوظهور دنیا می‌توانند تجارت خود را از این طریق به اروپا و غرب انجام دهند و این روند تجارت نیز می‌تواند به صورت بالعکس انجام شود. در این راستا ایران از طریق مبادی جنوبی یا کشور‌های شمالی می‌تواند این سهم ترانزیتی را برای خود در اختیار بگیرد.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت ترانزیت جاده‌ای در کشور اظهار کرد: در ۱۰ ماه امسال هفت و نیم میلیون تن ترانزیت در بخش جاده‌ای انجام شده است که تا پایان سال می‌توانیم تا ۹ میلیون تن آن را افزایش دهیم که با رشد ۱۰۱ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه خواهد شد. همچنین با احتساب ترانزیت دو میلیون تنی در در حوزه ریلی این عدد به رکورد ترانزیت ایران در سال‌های گذشته که حدود ۱۳ میلیون تن بود نزدیک می‌شود.

هدایتی اضافه کرد: اگر مشکل با مرز‌های ترکمنستان و افغانستان را در سال‌های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و طالبان نداشتیم، می‌توانستیم رکورد ۱۳ میلیون تنی را در سال جاری برای ترانزیت ثبت کنیم، اما اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد و تحریم‌های ظالمانه بانکی و اقتصادی علیه ایران برداشته شود و از سوی دیگر مشکلات پیش روی داخلی و موانع را برداریم، می‌توانیم ترانزیت جاده‌ای را تا ۲۰ میلیون تن در سال آینده افزایش دهیم که رکورد بسیار بزرگی است همچنین برای رسیدن به هدف ۵۰ میلیون تنی در ترانزیت برای چهار سال یا هشت سال پیش می‌توانیم فکر کنیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: رسیدن به هدف ۵۰ میلیون تنی برای ترانزیت نیازمند چند تغییر و تحول اساسی است چرا که نه تنها باید زیرساخت‌ها را توسعه دهیم بلکه ضروری است تا به شبکه حمل و نقل منطقه‌ای در حوزه ریلی و جاده متصل شویم و مهمتر از آن این که در زمینه نرم افزاری یک مدیریت واحد باید داشته باشیم و بستر‌های اجرایی و مدیریت را باید یکپارچه در پایانه‌های مرزی ببینیم.

وی اعلام کرد یکی دیگر از مشکلات موجود بر سر راه توسعه ترانزیت جاده‌ای این است که قیمت ناوگان در ایران حدود ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از قیمت آن در کشور‌های همسایه مانند عراق افغانستان ترکیه و ... است بنابراین باید در این زمینه مشکلات را حل کنیم و با توافقات دو و چند جانبه و با کشور‌های مختلف هزینه ترانزیت را برای رانندگان خود کاهش داده و حمل و نقل بین المللی را روان سازی کنیم همچنین باید بخش خصوصی در این زمینه تقویت شود و با اتصال آن به سرمایه گذاران به شرکت‌های چند ملیتی فعال در حوزه ترانزیت وضعیت حمل و نقل بین المللی و لجستیک را ارتقاء دهیم.

منبع: اخبار اتاق ایران

عناوین برگزیده
علت بروز چالش در مجمع بیمه ملت وکالت‌های اخذشده از بازنشستگان توسط صندوق بازنشستگی بوده است/ دعوت‌کننده مجمع باید درباره پذیرش حق رأی سهام وکالتی اتخاذ تصمیم کند/ سازمان بورس بر حفظ حقوق سهامداران و رعایت نظم در برگزاری مجامع تأکید دارد
توضیحات مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس درباره حواشی مجمع بیمه ملت:

علت بروز چالش در مجمع بیمه ملت وکالت‌های اخذشده از بازنشستگان توسط صندوق بازنشستگی بوده است/ دعوت‌کننده مجمع باید درباره پذیرش حق رأی سهام وکالتی اتخاذ تصمیم کند/ سازمان بورس بر حفظ حقوق سهامداران و رعایت نظم در برگزاری مجامع تأکید دارد