به گزارش میمتالز، علی اکبر صفایی در نشستی خبری افزود: ترانزیت کالا بین کشورهای شمال و جنوب و از طریق بنادر چابهار، امام خمینی، بوشهر و همچنین بنادر شمالی جریان دارد که در برخی از بنادر شمالی در این مدت رشد ترانزیت ۱۵۰ درصدی داشتیم و این نشان دهنده این است که این تجارت ترانزیت و کالاهای ترانزیتی بین کشورهای جنوب و شمالی، از طریق بنادر شمالی و جنوبی ما شکل گرفته و رشد بسیار خوبی داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برنامه ریزیهایی برای ایجاد زیرساختهای لازم در بنادر داریم تا برای ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالا از کشور روسیه آماده شویم و بخش عمدهای از امکانات بندری مهیا شده و بخش دیگر هم در حال آماده سازی هستیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: یکی از کارهای بسیار ارزشمند که برای اولین بار در بنادر شمالی انجام شد این بود که خط لاینر بین بنادر ایران، قزاقستان و روسیه برقرار شد و بیش از ۲۰ فروند کشتی در این خط لاینر فعالیت میکنند که بنادر جنوبی حوزه خزر مثل انزلی و نوشهر و امیرآباد در فاز اول به بندر اوکتائو قزاقستان و سپس بنادر ماخاچ کالا و بندر آستراخان وصل شد و به صورت منظم هر دو روز یک بار کشتیها در بنادر حضور دارند و تجار میتوانند با اطمینان خاطر از اینکه کشتیها با برنامه تردد میکنند کالاهای خودشان را برای صادرات به بنادر بفرستند.
صفایی افزود: نوع کشتی، کشتیهای چند منظوره هست که عمدتا بار کانتینری حمل میکنند، ولی قادر به بارگیری کالای غیر کانتینری هم هستند.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر حمل کالا در دریای خزر رشد خوبی داشته است و تردد کشتیها افزایش پیدا کرده است و این روند ادامه دارد.
وی تصریح کرد: در حوزه بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی در سه بخش به عنوان دولت صاحب پرچم، دولت صاحب ساحل و دولت صاحب بندر تکالیف خودش را در راستای بیش از ۵۰ کنوانسیون و مقررات بین المللی انجام میدهد و الحمدالله شاهد تردد ایمن کشتیها در آبهای جمهوری اسلامی هستیم و ۵۳ هزار فروند کشتی بدون هیچ سانحهای در بنادر کشور بارگیری کردند و از بنادر خارج شدند.
وی در خصوص امداد و نجات دریایی نیز گفت: در بخش جستجو و نجات هم عملکرد خوبی داشتیم و شاهد بودیم که در سال گذشته یک کشتی خارجی که در آبهای ما غرق شد، ما در زمان موسوم به فورس چهار که ارتفاع موج بسیار بالا بود و شرایط بسیار خطرناک بود، از ۳۰ دریانورد هندی، ۲۸ نفر را نجات دادیم که این امر نشان دهنده این است که کشور در بحث موضوعات و تکالیف خود در حوزه بین الملل فعالیتهای بسیار خوبی دارد.
صفایی در خصوص توسعه بنادر و سرمایه گذاری در این بخش نیز گفت: کشور به توسعه زیرساختهای حمل و نقل دریایی به خصوص توسعه ناوگان و توسعه بنادر و نیروی انسانی دریایی در بخش دریایی اهتمام داشته و در سال جاری ۶۹ هزار میلیارد ریال پروژه از بودجه سازمان بنادر برای ایجاد زیرساختهای مناسب در بنادر تعریف شده که قیمت تمام شده این عدد بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری در بارگیری کالا ۶ درصد رشد داشتیم.
وی به تولید سیستم کنترل آب توازن کشتیها که توسط شرکتهای دانش بنیان تولید شده اشاره کرد و افزود: تولید سوخت کم سولفور و بازیافت کشتیهای اسقاطی از جمله فعالیتهای دیگر صورت گرفته در سازمان بنادر است.
صفایی افزود: شیوه اسقاط کشتی باید به نحوهای باشد که به محیط زیست آسیب وارد نشود و این امر در کشور ما با رعایت اصول زیست محیطی انجام میشود.
وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل دریایی در جهان سالانه بیش از ۲۸ تریلیون دلار تجارت دریایی انجام میشود خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۲۳ میلادی در این بخش رشد ۳ درصدی خواهیم داشت چراکه کشتیهای زیادی در دست ساخت است.
وی با بیان اینکه تقاضا برای حمل بار در برخی بنادر کاهش پیدا کرده است گفت: در ۶ ماهه سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۰۵میلیون تن کالا بارگیری شده است که نشان دهنده رشد ۶ درصدی در مجموع است.
مدیرعامل سازمان بنادر افزود: هم اکنون ۶ میلیون و ۸۶۴ هزار تن کالا در بنادر موجود است که نشان دهنده عملکرد مطلوب این بخش است.
صفایی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه ابتدای سال ۵۳ هزار فروند کشتی به بنادر ایران رفت و آمد داشته اند افزود: بالغ بر ۷ میلیون و ۴۲۲ هزار تردد در این مدت دریایی صورت گرفته است.
منبع: اگزیم نیوز