به گزارش میمتالز، در حالی که قیمت معاملات سنگ آهن چین در این هفته در بحبوحه هشدارها درباره سرکوب بی ثباتی بازار و اطلاعات نادرست در مورد قیمت گذاری کاهش یافته است، کارخانههای ملی فولاد و بازرگانان انتظار دارند میزان تقاضا پس از بازیهای المپیک زمستانی افزایش یابد، به همین دلیل در حال ذخیره سازی مواد مورد نیاز هستند.
بر اساس دادههای SMM، واردات سنگ آهن در هفته مربوط به ۷ تا ۱۳ فوریه به ۱۲.۴۷ میلیون تن رسید که نسبت به هفته قبل ۱.۸ میلیون تن افزایش و نسبت به سال قبل ۱.۱۶ میلیون تن کاهش داشت.
در همین حال، کارگزار کشتی اینترمودال در آخرین گزارش هفتگی خود در این زمینه خاطر نشان کرد: «به دلایلی مانند میزان تولید نسبتا بالای فولاد چین و افزایش مجدد سطح موجودی انبارها در بنادر این کشور، قیمت سنگ آهن بسیار فراتر از انتظار افزایش یافته است».
علاوه بر این، میزان تقاضا برای زغال سنگ داخلی چین نیز همچنان بالاست و تولیدکنندگان نیز تلاش میکنند تا عقب ماندگیهای ناشی از ممنوعیت مختصر صادرات زغال سنگ اندونزی در ژانویه را جبران نمایند.
با این حال، احتمالاً اقدامات دولت برای تقویت تولید داخلی بر میزان تقاضای واردات در آینده تأثیر میگذارد.
بر اساس آمار رسمی گمرک، برزیل در هفته دوم فوریه ۱.۳ میلیون تن دانه سویا صادر کرده است. این کشور تا کنون در این ماه ۱.۶ میلیون تن از این محصول را صادر نموده، که به طور قابل توجهی از مجموع ۳۷۰۸۸۹ تن هفته گذشته افزایش یافته است.
به نقل از متال بولتن، دادههای USDA نشان داد که در ایالات متحده، بررسیهای هفتگی صادرات سویا در هفته منتهی به ۱۰ فوریه به ۱.۱۵ میلیون تن رسید که ۷ درصد نسبت به هفته قبل کاهش داشت. لازم به توضیح است که، چین (۵۰۷،۶۱۱ تن)، ایتالیا (۱۲۴،۰۲۷ تن)، مکزیک (۱۱۱،۱۶۷ تن)، مصر (۱۰۶،۸۸۶ تن)، اندونزی (۷۰،۳۳۴ تن)، تایوان (۶۹،۰۹۷ تن) و آلمان (۶۸،۷۵۳ تن) از جمله بزرگترین مقاصد محموله مذکور بوده اند.
آمار لحظهای افزایش نرخ حمل و نقل کشتیهایی که از برزیل به چین حرکت میکنند با رشد ۵.۵۰ دلاری نسبت به هفته گذشته به ۵۵ دلار در هر تن رسیده است. در حالی که این نرخ برای محمولههایی که به سمت دریای مدیترانه غربی حرکت میکنند با افزایش هفتگی ۲.۵۰ دلار در هر تن به ۲۶.۵۰ دلار رسید.
در ایالات متحده، نرخهای لحظهای برای خلیج آمریکا به چین به ۶۵.۲۵ دلار در هر تن افزایش یافت که با رشدی حدود ۴.۲۵ دلار در هر تن در هفته همراه بود، در حالی که این نرخ برای محمولهها از شمال غرب اقیانوس آرام با ۲.۲۵ دلار افزایش به ۳۶.۲۵ دلار در هر تن رسید.
در کانادا نیز، نرخ حمل و نقل محمولههای فلهای خشک از ساحل غربی به چین به ۳۵.۲۵ دلار در هر تن رسید که رشد ۲.۲۵ دلاری را تجربه نمود.
در سواحل اقیانوس اطلس ایالات متحده، نرخ حمل و نقل برای محمولههای بین خلیج آمریکا و اروپا نیز افزایش یافت و این نرخ برای محمولههایی به سمت دریای مدیترانه غربی با افزایش ۱.۷۵ دلاری به ۱۹.۲۵ دلار در هر تن رسید.
در همین حال، نرخ حمل محمولههای عازم اروپای شمال غربی نیز با همین میزان افزایش به ۱۸.۵۰ دلار در هر تن رسید.
در دریای سیاه، حمل و نقل از اوکراین به چین با نرخ ۵۸.۷۵ دلار به ازای هر تن انجام شد که نسبت به هفته قبل با رشد ۵.۷۵ دلاری همراه بود، در حالی که حمل و نقل محمولهها به مقصد آسیای جنوب شرقی به ۵۵.۵۰ دلار در هر تن انجام میشود که شاهد رشد ۵.۵۰ دلاری نسبت به هفته قبل بوده است.
منبع: آرتان پرس