تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۲۷
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۴۹۸۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

همه زغال سنگ‌ها در بورس انرژی عرضه می‌شوند

‌می‌متالز - تحلیلگر بازار سرمایه گفت:زغال سنگ از منابع مهم کشور است که با مشکلات مختلفی از جمله عدم کشف قیمت واقعی در یک بازار شفاف مواجه است.

به گزارش می‌متالز، محمدی خبری زاده در رابطه با درخواست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای عرضه تمام زغال سنگ در بورس انرژی و مزیت‌های این تصمیم با باشگاه خبرنگاران جوان به گفتگو پرداخت.


حوزه زغال سنگ با چه مشکلاتی مواجه است؟


زغال سنگ از منابع مهم کشور است که با مشکلات مختلفی از جمله عدم کشف قیمت واقعی در یک بازار شفاف مواجه است. همان طور که در نامه آقای پور ابراهیمی مطرح شده یکی دیگر از مشکلات این حوزه دوره طولانی تسویه مطالبات است که سبب کاهش جریان نقدینگی در این حوزه شده است.

عرضه زغال سنگ در بورس انرژی چه مزیت‌های دارد؟


عرضه زغال سنگ در بورس انرژی از مزیت‌های مختلفی برخوردار است، این دامنه شامل سهامداران این صنعت، فعالان این حوزه و مصرف کنندگان و خریداران آن است. بستر معاملاتی شفاف و رقابتی و راه‌های مختلف تسویه، ضمانت‌های مختلف و همچنین ابزار‌های کاربردی که در بورس انرژی وجود دارد همه سبب بهبود شرایط این حوزه و حتی استقبال از شفافیت در زغال سنگ می‌تواند شود.

همه زغال سنگ‌ها در بورس انرژی عرضه می‌شوند



عرضه زغال سنگ در بورس انرژی چه مزیتی برای سهامداران این صنعت در بورس دارد؟


کزغال، کپرو، کطبس، کشرق و زغال سنگ البرز ۵ نماد از گروه استخراج زغال سنگ در بازار سرمایه هستند که با عرضه زغال سنگ در بورس انرژی و شکل گیری شفافیت از ابتدای ماجرا قطع به یقین این شفافیت که در ابعاد مختلفی از لحاظ آماری و درآمدی است بر این گروه که فرآورده زغال سنگ هستند نیز اثر گذار خواهد بود و این موضوع می‌تواند در سودآوری به نفع سهامداران باشد. بر روی نرخ خرید و فروش زغال سنگ عدم شفافیت وجود دارد ورود آن به بورس انرژی سبب شکل گیری عرضه و تقاضای روشن و در نتیجه شفافیت در نرخ پدید می‌آید و رانت‌های که در این عدم شفافیت رخ می‌داد از بین می‌رود چرا که هرجا شفافیت نباشد رانت ناگزیر حضور دارد.


تاثیر گذاری زغال سنگ در بورس انرژی به چه شکل است؟


تاثیر گذاری این موضوع عرضه زغال سنگ در بورس انرژی به دو شکل قابل بحث است اگر بخشی از آن در بورس انرژی عرضه شود موردی که هم اکنون نیز بخشی از آن در بورس انرژی عرضه می‌شود مشخص است که شفافیت چندانی با خود به همراه نخواهد داشت، اما اگر منظور، عرضه تمام زغال سنگ در بورس انرژی باشد بدون شک بسیار تاثیر گذار بر این صنعت خواهد بود.

ایران دارای ذخایر عظیم زغال سنگ‌های کک شو و حرارتی به خصوص در دو حوزه طبس و البرز است؛ ناحیه پروده طبس دارای بزرگ‌ترین ذخیره زغال‌سنگ کک شوی کشور با ذخیره قطعی ۸۳۵ میلیون تن است.

یکشنبه ۲۲ فروردین سال ۱۴۰۰ بورس انرژی نخستین معامله زغال سنگ شرکت زغال سنگ پروده طبس را تجربه کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده