تاریخ: ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۹
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۵۲۶۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
حسینی:

در سال گذشته دو میلیون تن زغال سنگ از ولایت سمنگان استخراج شده است

‌می‌متالز - سید شهاب الدین حسینی گفت: طی سال‌های متمادی تا هنوز دره صوف به این اندازه سابقه استخراج زغال سنگ را در یک سال کاری نداشته است.

به گزارش می‌متالز، سید شهاب الدین حسینی، مسوول عمومی اتحادیه زغال سنگ کشور گفت: در زمان حکومت جمهوریت به دلیل ناامنی‌ها تولید و استخراج زغال سنگ ولسوالی دره صوف بالای ولایت سمنگان کاهش یافته بود که در ماه ۱۵۰۰ تن تولید می‌شد، اما هم اکنون ماهانه ۱۸۰۰ تن ذغال سنگ استخراج می‌گردد.

حسینی کاهش تولیدات را در چند ماه اول حاکمیت طالبان عدم حضور کارگران مسلکی در این راستا عنوان کرده و می‌گوید: به دلیل نبود تجهیزات و امکانات مورد نیاز ذغال سنگ از معادن به صورت استندرد استخراج نمی‌گردد.

حسینی با اظهار خرسندی از افزایش استخراج زغال سنگ ولسوالی دره صوف بالای ولایت سمنگان می‌گوید: طی سال ۱۴۰۰ بیشتر از دو میلیون تن ذغال سنگ از این معدن استخراج گردیده که این آمار از سوی استخراج کنندگان ارایه شده است.

حسینی در ادامه صحبت‌های خود گفت: طی سال‌های متمادی تا هنوز دره صوف به این اندازه سابقه استخراج زغال سنگ را در یک سال کاری نداشته است.

سید شهاب الدین حسینی با بیان این‌که در سال گذشته ۱۴۰۰ تن الی ۱۵۰۰ تن زغال سنگ به خارج از افغانستان صادر گردیده است، می‌گوید: بیشتر استفاده کنندگان دیگر ذغال را شهروندان کشور تشکیل می‌دهند.

به گفته وی، به هر اندازه که مردم به سوی خرید زغال سنگ روی می‌آورند، بهای آن نیز افزایش می‌یابد، درحالی که تولیدات کمتر باشد، به قیمت پایین‌تر به فروش می‌رسد.

این در حالی می‌باشد که روزانه ۷۰۰ موتر باربری زغال سنگ از ولسوالی دره صوف بالای ولایت سمنگان با کاهش تناژ ۴۲ تن به ۲۲ تن وزن، همه روز به سوی مرکز ولایت بلخ و سایر ولایات کشور انتقال داده می‌شود.

قابل ذکر می‌باشد که زغال سنگ دره صوف بالای ولایت سمنگان یکی از غنی‌ترین معادن بزرگ افغانستان به شمار می‌رود.

گفتنی است که بیشتر معادن به صورت خودسرانه در ولسوالی دره صوف فعالیت دارد و دولت نیز برای کنترول این وضعیت برنامه جدی روی دست نگرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده