تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۲
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۵۲۹۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر کمیسیون معدن خانه صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد

خود تحریمی بلای جان تولید زغال سنگ

‌می‌متالز - دبیر کمیسیون معدن خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران یکی از کشور‌های تولید کننده زغال سنگ است، اما در عمل با گسترش واردات به جای صادرات، نوعی خود تحریمی در این صنعت ایجاد شده است.

به گزارش می‌متالز، شهرام شریعتی با اشاره به رتبه ایران در تولید زغال در بین کشور‌های جهان، افزود: هم اکنون کشور ما واردکننده زغال سنگ است که در جدیدترین آمار ایران جز ۱۲ کشور برتر تولیدکننده زغال سنگ است که بیانگر ظرفیت بالای کشور در حوزه معادن است، اما در بحث زغال سنگ اگر همین مقدار که واردات انجام می‌دهیم و از صادرات آن به طور جدی جلوگیری می‌شود خودمان دچار خود تحریمی شده ایم که نیازمند تغییر سیاست هاست.

وی ادامه داد: امسال در همه دنیا فصل بهار اقتصادی معادن و صنایع معدنی خواهد بود این در حالی است که در ایران با ممنوعیت صادرات زغال سنگ و تعیین قیمت، و عرضه مطلق در بورس انرژی، در صورت ادامه روند فعلی در مورد بازار آهن، زغال سنگ و بسیاری از صنایع معدنی دیگر بزرگترین ضرر را خواهیم کرد.

دبیر کمیسیون معدن خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دستوری بودن قیمت زغال سنگ در کشور ادامه داد: در زمینه زغال سنگ قیمت این محصول و کنستانتره آن را دولت تعیین و مشخص می‌کند. در صورتیکه اگر صادرات در این بازار باز باشد و تولید کننده منعی برای صادرات نداشته باشد، بسیاری از معادن غیر فعال زغال سنگ که متضرر بودند و سود چندانی نداشتند با افزایش قیمت جهانی زغال سنگ دوباره فعال شده و با ورود به عرصه صادرات، ایجاد رقابت می‌کنند.

وی با اشاره به تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازار زغال سنگ افزود: روسیه و اوکراین به عنوان کشور‌های تولید کننده زغال سنگ هستند و با توجه به جنگی که بین آن‌ها صورت گرفته، مبادلات تجاری این محصول با سایر کشور‌ها کاهش یافته و با توجه به افزایش قیمت جهانی زغال سنگ، سال ۱۴۰۱ چشم انداز مثبتی است برای ایران، پاکستان و کشور‌هایی که تولید کننده زغال سنگ هستند و می‌توانند ظرفیت‌های خود را افزایش دهند چرا که امسال سالی خوب و سودآور برای تولید زغال سنگ است به شرطی که دولت نیز سیاستهایش را اصلاح کند.

شریعتی ادامه داد: اگر دولت بتواند برنامه ریزی خود را به سمتی ببرد که صادرات زغال سنگ را آزاد کند و نگرانی معدنکاران را کاهش دهد بزرگترین لطف را می‌کند چرا که در همه جای دنیا اقتصاد معدن اقتصادی غیر دولتی است یعنی دولت‌ها سعی کنند عرضه و تقاضا را به صورتی آزاد بگذارند که معدنکاران خودشان بتواند تولید کنند و بر صادرات و فروش داخلی فکر کنند؛ بنابراین اگر دولت اقتصاد در بخش معادن را آزاد بگذارند امسال معادن زغال سنگ سال بسیار خوبی خواهند داشت.

وی گفت: مشتری ما در ایران زغال سنگ حرارتی است یعنی صنایع بر اساس زغال سنگ حرارتی کار می‌کنند و سایر انواع زغال سنگ هدر می‌شود و با اینکه ما یکی از کشور‌های تولید کننده زغال سنگ هستیم، اما در عمل به جای گسترش صادرات به سمت واردات این محصول رفتیم که این نقطه ضعف است.

دبیر کمیسیون معدن خانه صنعت معدن تجارت ادامه داد: تغییر کاربرد و کاربری انواع زغال سنگ ضمن توسعه اقتصاد کشور و افزایش صادرات، می‌تواند واردات را نیز کاهش دهد. وقتی ما میلیون‌ها تن زغال سنگ وارد می‌کنیم در واقع خودمان را از چرخه کشور‌های بزرگ دارنده تولید زغال سنگ حذف می‌کنیم.

وی گفت: اگر سال ۱۴۰۱ را با رویکرد یکی دوماه اخیر ببینیم زغال سنگ آینده بسیار خوبی در دنیا خواهد داشت و سال ۱۴۰۱ با توجه به افزایش قیمت جهانی محصولات معدنی می‌توان بهار اقتصادی صنایع معدنی از جمله زغال سنگ در دنیا دانست.

به گفته شریعتی در سال جدید ما باید ۵۵ تن فولاد تولید کنیم، یکی از که اهرم‌های اصلی تولید فولاد در کشور زغال سنگ است و وقتی ما بخواهیم زغال سنگ را وارداتی کنیم بنابراین دیگر خودمان را نباید کشور صادر کننده زغال سنگ بدانیم.

دبیر کمیسیون معدن خانه صنعت معدن تجارت با بیان اینکه زغال سنگ از محصولات استراتژیک به شمار می‌رود ادامه داد: در سال جدید باید اکتشافات سراسری جدیدی در همه محصولات معدنی از جمله زغال سنگ انجام شود که با توجه به بحران انرژِی در دنیا فرصت خوبی برای ایران در زمینه تولید زغال سنگ فراهم است که سود حاصل از آن را در زیر ساخت‌های بخش معدن و یا ... هزینه کند.

وی یادآور شد: هر کشوری که بخواهد صادرات و اقتصاد را گسترش بدهد باید ارتباط منطقی میان صادرات و واردات خود برقرار کند و تصدی گری دولت کاهش یابد چرا که معدنکار، صاحب اقتصاد و بنگاه خصوصی می‌داند چطور بنگاه خود را اداره کند، ولی سنگ اندازی‌هایی دولت و حاکمیت که ممکن است در تمام دنیا در بخش معدن و اقتصاد رخ دهد، می‌تواند سرعت رشد صنایع معدنی و به طور کلی صنایع را در دنیا کاهش دهد.

منبع: تحلیل بازار

عناوین برگزیده