تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۵۰۰۴۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش قیمت جهانی فولاد با وقوع جنگ در اوکراین

‌می‌متالز - با شروع جنگ در اوکراین به عنوان سیزدهمین تولیدکننده و صادر کننده فولاد در جهان، پیش بینی می‌شود افزایش قیمت و تنش در بازار جهانی فولاد به دلیل غیبت اوکراین افزایش پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، براساس آمار انجمن جهانی فولاد، کشور اوکراین سالانه ۲۱ میلیون تن فولاد تولید می‌کند که از این میزان حدود ۱۵ میلیون تن یا ۷۰ درصد از تولید خود را به دنیا صادر می‌کند و سهم ۴ درصدی از کل بازار جهانی فولاد در اختیار اوکراین است که این میزان از صادرات نیز بدلیل جنگ با روسیه متوقف شده است.

اوکرین از نظر صنعتی و اقتصادی دومین جمهوری مهم شوروی سابق پس از روسیه به شمار می‌رفت. اوکرین نه تنها تولید کننده غلات محسوب می‌شد بلکه مرکز تولید فولاد، استخراج زغال سنگ و آهن، صنیع شیمیائی و مواد غذیی نیز بود. این کشور در سال ۲۰۱۷، یازدهمین صادرکننده بزرگ فولاد جهان بود، اما براساس رده بندی انجمن جهانی فولاد هم اکنون در رده سیزدهم قرار دارد.

صنعت فولاد اوکراین شامل ۲ غول فولادی آرسلورمیتال (ArcelorMittal Kryvyi Rih) و میتن وست (Metinvest) می‌باشد که هر دوی آن‌ها اعلام توقف فعالیت در واحد‌های تولیدی کرده اند و معادن زیرزمینی مرتبط نیز بدلایل ایمنی، تعطیل شده است. غول فولادی میتن وست گفته که فعالیت چند معادن خود را متوقف کرده و در حال فروش موجودی انبار است.

بنادر عمده اوکرایین شامل اودسا (Odessa) و ماریوپول (Mariupol) است که به گفته شبکه جهانی بلومبرگ در حملات روز گذشته هدف موشک قرار گرفته و تعطیل شده اند بعلاوه سایر بنادر شامل یلیچفسکی، نیکلیف، سیواستاپل، یالتا و کرچ نیز یا تعطیل شده و یا در چند ساعت آتی بدلایل ایمنی، شاهد تعطیلی خواهد بود و هیچ گونه ثبت سفارشی برای حمل کالا از این بنادر صورت نخواهدگرفت.

عمده بازار‌های صادراتی فولاد اوکراین شامل ایتالیا، ترکیه، مصر، لهستان، بلغارستان، الجزایر، عراق و لبنان است که در صورت تداوم درگیری در این کشور سهم این کشور از بازار‌های صادراتی کاهش پیدا خواهد کرد و با توجه به ظرفیت‌های خوب تولید و صادرات فولاد در ایران، کشورمان می‌تواند گزینه مطمن و قابل دسترس تری برای مشتریان اوکراین باشد.

انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در ماه دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ با افزایش ۱۵.۱ درصدی به ۲۸.۵ میلیون تن رسیده است و در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار دارد که از آن ماه تاکنون و با وجود سه ماه روند کاهشی، این جایگاه را حفظ کرده است.

براساس این گزارش: کشور‌های چین، هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل و ایران جایگاه‌های اول تا دهم را به خود اختصاص داده اند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده