تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۴
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۲۲۵۹۳۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

اثرگذاری مثبت طرح مسکن دولتی بر سود صنایع

‌می‌متالز - یک کارشناس بخش مسکن در خصوص اثرگذاری طرح مسکن دولت بر صنایع گفت: این طرح به هر اندازه‌ای که عملیاتی شود به افزایش فروش و سودآوری صنایع مرتبط با مسکن همچون فولاد، کاشی و سرامیک و سیمان کمک خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، دکتر زاوه با اشاره به تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال، تصریح کرد: باید توجه داشت که باید طرح موفق عمل کند تا بخش مهمی از طرح عملیاتی شود. ثانیاً در تحلیل، فقط اثرات مستقیم به صورت کوتاه مدت و میان مدت مدنظر قرار می‌گیرد و هیچ نگاهی به اثرات بلند مدت طرح نخواهیم داشت.

وی افزود: برای تعیین اثرات این طرح باید میزان موفقیت احتمالی آن را در نظر گرفت؛ چرا که ممکن است جانشین بخشی از طرح‌هایی که از سوی بخش خصوصی پیش بینی شده بود، شود. درصورتی که این طرح عملیاتی شود قیمت سیمان و فولاد نیز افزایش خواهد یافت و این رخداد‌ها موجب کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خواهد شد.

این کارشناس بازار مسکن در خصوص اثرات این جانشینی طرح مزبور گفت: این جانشینی شدت اثرگذاری طرح را بر نهاده‌های بخش مسکن که شامل مواردی همچون سیمان و فولاد می‌شود، کم می‌کند. بازار سیمان بازاری است که هزینه حمل و نقل در آن بسیار قابل توجه است لذا نمی‌توان انتظار داشت قیمت یکسانی با بازار جهانی داشته باشد.

زاوه ادامه داد: به هر حال منطقی پشت قیمت‌ها وجود دارد که باعث می‌شود در مناطق مختلف قیمت‌ها همگرا شوند. به دلیل ظرفیت‌های خالی تولید در بازار سیمان داخل کشور، در صورت عملیاتی شدن اجرای این طرح، می‌توان از ظرفیت موجود در صنعت سیمان استفاده کرد.

وی افزود: برای اینکه تقاضای صنایع مشابه سیمان که با بخش مسکن در ارتباط هستند افزایش یابد و هم طرح ساخت مسکن دولتی پیش رود، می‌توان از ظرفیت‌های موجود استفاده نشده، بهره‌مند شد.

وی اظهار امیدواری کرد که در سال جاری محدودیت‌های برق و انرژی صنعت سیمان برطرف شوند تا ظرفیت‌های سیمان پاسخگوی این طرح باشد.

این کارشناس مسکن در خصوص اثرات طرح مسکن دولتی بر صنعت فولاد اظهار داشت: فولاد به عنوان کالای تجاری که در آن واردات و صادرات صورت می‌گیرد از عوامل مهم‌تری برخوردار است که برای بیان اثرات این طرح بر آن باید مورد بررسی قرار گیرند. نرخ ارز در کنار قیمت جهانی فولاد همچون بازار نفت به دلیل تقاضای جهانی که دارد و اثراتی که بر رشد اقتصادی می‌گذارد می‌توان از جمله این عوامل دانست.

زاوه تأکید کرد: قیمت سنگ آهن و عواملی از این دست به نظر مهم‌ترین عواملی هستند که بازار را به وسیله اجرای طرح تحت تأثیر قرار می‌دهند. البته عوامل کلیدی بسیاری وجود دارد که متخصصان باید نظراتشان را در خصوص اثرگذاری آن‌ها بیان کنند.

وی با اشاره به اثرگذاری طرح مسکن دولتی بر شاخص بازار سرمایه گفت: اثرگذاری طرح مسکن بر بازار سرمایه را باید به صنایعی که از این طرح اثر می‌پذیرند شناسایی کرد. باتوجه به محدود بودن منابع در اقتصاد، اجرای این طرح منابع را از سایر بخش‌های استفاده کننده می‌گیرد و مانع اجرای عملکرد آن‌ها می‌شود؛ به عبارت دیگر آن صنایع را از این منابع محروم می‌کند.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: در کنار این اثر منفی که چندان قابل توجه نیست، با استفاده از تولیدات صنایع مرتبط با مسکن براساس میزان حضور شرکت‌های این صنایع در بازار سرمایه بر شاخص اثرات مثبتی بر جای می‌گذارد که دارای وزن مربوط به خود هستند؛ لذا برای تبیین دقیق اثرات این طرح بر بازار سرمایه باید میزان حضور شرکت‌های صنایع مرتبطی همچون سیمان، فولاد در بازار سرمایه را مشخص کنیم تا تأثیر کلی را مشخص نماییم.

دکتر زاوه در پایان با اشاره به سودآوری این طرح بیان کرد: این طرح به دلیل بزرگی مقیاس در هر اندازه که عملیاتی شود بر بسیاری از صنایع و حوزه‌ها اثر می‌گذارد و با افزایش تقاضا به سودآوری آن‌ها کمک می‌کند. از جمله این صنایع می‌توان به فولاد، کاشی، سیمان و .. اشاره کرد که با افزایش حجم فروش می‌توانند سود خوبی را کسب نمایند.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده