تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۳
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۴۹۷۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

"ومعادن" به آرزوی ابر شرکت بین المللی نزدیک می‌شود

‌می‌متالز - تشکیل بزرگترین کنسرسیوم معدنی در شرق کشور از سوی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و حضور در معدن «جانجا» خبر از خوابی می‌دهد که این شرکت برای بخش معدن دیده و می‌تواند تعبیری مهم برای بخش معدن و صنایع معدنی داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، بخش معدن هرچه به جلو می‌رود و به چشم انداز ۱۴۰۴ نزدیک‌تر می‌شود، بیش از گذشته نگران تامین مواد اولیه می‌شود، اینکه دلیل این اتفاق عدم توجه به اکتشافات یا توسعه نامتوازن است را باید در جایی دیگر به صورت مفصل بررسی کرد. اما نکته مهم در این میان این است که کمبود مواد اولیه باعث تغییر رویکرد در شرکتی با نگاه سرمایه‌ای بود که امروز آن را به شرکت پروژه محور تبدیل کرده است.

درواقع شرایط نگران کننده بخش معدن باعث شد تا شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات علاوه بر تغییر رویکرد و حرکت به سمت پروژه محور، فعالیت خود را به بخش‌های دیگر معدنی از جمله مس، زغال سنگ و... توسعه داده تا با بهره برداری از فرصتی که در سال‌های پیش رو حاصل می‌شود درآمد خود را افزایش دهد.

شرکت ومعادن معتقد است در سال‌های پیش رو کمبود مواد اولیه، حضور در بخش معدن را ضروری می‌کند، درنتیجه شروع امروز آن در بخش‌های مختلف از جمله تشکیل بزرگترین کنسرسیوم معدنی در معدن مس «جانجا» می‌تواند برنامه‌ای بلند برای حضور پر قدرت در بازار در سال‌های آینده باشد.

درواقع این شرکت با حضور در پروژه بزرگ معدن مس «جانجا» برای آینده تمرین می‌کند تا بتواند در بهره برداری از مواد اولیه سهم بسزایی را به خود اختصاص دهد. البته با توجه به رویکرد اولیه این شرکت یعنی سرمایه گذاری و توسعه محور، شاید نقشه راه درستی برای رویکرد جدیدش (پروژه محور) بودن طراحی شده است.

ومعادن با تشکیل این کنسرسیوم به آروزی ابر شرکت بین المللی نزدیک می‌شود، زیرا با افزایش توانمندی‌های خود می‌تواند با شرکت‌های خارجی و پروژه‌های بین المللی وارد همکاری شود.

ومعادن به دنبال توسعه‌ای با نقش آفرینی مردم است و این مهم را با پروژه «جانجا»‌و توسعه شرق کشور محقق می‌کند.

از سویی دیگر این فعالیت نقش مهمی در تعدیل نگرانی‌های پیش رو در زمینه کمبود مواد اولیه ایفا می‌کند که می‌تواند بر قدرت این مجموعه بیش از پیش بیفزاد.

درواقع ومعادن در مسیری حرکت می‌کند که در آینده‌ای نزدیک به عنوان بازوی اجرای وزارت صمت و به عنوان مهمترین شرکت بخش خصوصی می‌تواند عهده دار توسعه بخش معدن و صنایع معدنی با رویکرد پروژه محور و نقش آفرینی مردم به عنوان سهام دار باشد. ومعادن به دنبال سهیم کردن مردم در روند اجرای پروژه هاست، این حضور می‌تواند در برخی قسمت‌ها به کار سرعت بخشیده و علاوه بر بهره برداری از ظرفیت‌های معدنی موجود و اختصاص سود بیشتر به سهامداران، اشتغالزایی خوبی به همراه داشته باشد. شاید این یکی از نکات مهم در پروژه معدن «جانجا» و توسعه شرق کشور باشد که مردم منطقه را در اجرای بهتر این طرح با ومعادن همراه خواهد کرد.

از سویی دیگر اجرای برنامه‌هایی در حوزه مسوولیت اجتماعی در کنار رویکرد اصلی این شرکت می‌تواند دستاورد دیگری از اقدامات ومعادن در بخش معدن باشد.

از زاویه‌ای دیگر برنامه‌های اخیر این شرکت حاکی از آن است که رصد بازار‌های جهانی به درستی در دستور کار ومعادن قرار گرفته است که امروز ورود به حوزه زغالسنگ را در برنامه‌های خود قرار داده است. این می‌تواند آلارم خوبی برای سهامداران این مجموعه باشد. البته با رفع تحریم‌ها و اجرایی شدن دور جدید برجام شاید خوابی که ومعادن برای بخش معدن دیده با سرعت بیشتری تعبیر شود و کنسرسیومی بین المللی در بخش معدن کار خود را آغاز کند. در غیر این صورت و با وجود تحریم‌ها شاید مسیر پیش روی این شرکت کمی طولانی‌تر شود.

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده