تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۶
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۵۱۸۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ظرفیت و توانایی بالای شرکت توسعه معادن و فلزات برای افزایش سرمایه گذاری و تولید در پهنه‌های معدنی توسعه نیافته کشور – بخش نخست

توسعه پهنه‌های معدنی کشور در انتظار حضور متخصصان و هلدینگ‌های بزرگ معدنی ایران

‌می‌متالز - شرکت‌های بزرگ مانند هلدینگ شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با اجرای ۴۸ طرح بزرگ صنعتی رونق اقتصادی و توزیع ثروت را پیگیری می‌کند.

به گزارش می‌متالز، پهنه‌های توسعه نیافته و رهاشده معدنی ایران در گوشه و کنار کشور، که در انتظار سرمایه گذاری، دانش صنعتی، توانایی مدیریتی، همت و تلاش جوانان این سرزمین برای ایجاد اشتغال، افزایش تولید و سود و درآمد است، باید توسط شرکت‌های بزرگ، هلدینگ‌های صنعتی و معدنی حمایت و پشتیبانی شود، اما مهمتر از آن اقدام دولت است که باید از توسعه معادن و پهنه‌های معدنی گرفتار در مالکیت دولتی و شبه دولتی، مانع زدایی کند.

براین اساس، شرکت‌های بزرگ مانند هلدینگ شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات که با اجرای ۴۸ طرح بزرگ صنعتی رونق اقتصادی و توزیع ثروت را پیگیری می‌کند و با تشکیل بزرگ‌ترین کنسرسیوم معدنی کشور، به دنبال افزایش اشتغال و رشد سرمایه گذاری در نقاط مختلف کشور، است می‌تواند از ظرفیت‌ها و توانایی‌های مالی و دانش فنی، و تخصص نیرو‌های خود، در جهت توسعه پهنه‌های معدنی کشور استفاده کند.

این شرکت در سال‌های اخیر، عملکرد موفقی داشته و در ۱۱ ماه اخیر که دکتر امیرحسین نادری به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت در اول اردیبهشت و با تصمیم هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات، ۱۴۰۰ منصوب شده، روند توسعه و سرمایه گذاری شرکت نیز شتاب بیشتری گرفته است. وی که از مدیران با سابقه و خوشنام صنعت فولاد و صنایع معدنی کشور به شمار می‌رود تجارب ارزشمندی را در کارنامه فعالیت‌های قبلی خود در شرکت‌های مختلف صنعتی و بورسی ثبت کرده که از آن جمله می‌توان به ریاست و عضویت هیأت مدیره شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خراسان، ذوب آهن اصفهان، فولاد تاراز، فولاد متیل، معدنی و صنعتی گل گهر و فولاد هرمزگان اشاره کرد. وی همچنین بعنوان مشاور رئیس هیأت عامل در سازمان ایمیدرو فعالیت داشته است.

نادری مدیرعامل سابق شرکت ملی فولاد ایران بوده و به مدت ۲۳ سال در بخش‌های مختلف صنایع معدنی و فولاد کشور فعال بوده و نزدیک به یک دهه معاونت اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه اصفهان را نیز برعهده داشته است.

یادآور می‌شود شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان یک هلدینگ بزرگ معدنی و سهامدار عمده شرکت‌های بزرگی، چون گل گهر، چادرملو، گهرزمین، فولاد خراسان، صبانور، فولاد ارفع، شهید قندی و... نقش بسزایی در اداره معادن بزرگ و بنگاه‌های مختلف صنعتی و اقتصادی دارد.

سرمایه گذاری در بخش‌های استخراج کانی‌های فلزی و فلزات اساسی، معادل ۹۰ درصد ترکیب دارایی‌های شرکت را در سال گذشته تشکیل داده است.

همچنین ۸۰ درصد دارایی‌های شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، مرکب از سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و بیشترین سرمایه گذاری شرکت، در زنجیره سنگ آهن و فولاد متمرکز است.

سه برابر شدن سود «ومعادن» نسبت به سال گذشته

مجمع سالیانه شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات صبح دوشنبه ۱۴ تیرماه در محل سالن تلاش با حضور ۷۸ درصدی سهامداران این شرکت برگزار شد.

سود خالص نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد تومان شرکت، حاکی از رشد ۱۹۵ درصدی سود «ومعادن» نسبت به سال گذشته است که نشان می‌دهد سود این شرکت ظرف یک سال سه برابر شده است. همچنین میزان درآمد‌های عملیاتی شرکت نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده و رشد ۱۷۳ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

بازده دارایی‌ها (ROA) و بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) به ترتیب ۵۹ درصد و ۶۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین ارزش بازار سهام شرکت از ابتدای سال ۹۹ معادل ۱۵۶ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در جلسه مجمع عمومی این شرکت از عزم راسخ این مجموعه برای گسترش ارتباط استراتژیک با سایر شرکت‌های تأثیرگذار بورس در حوزه معادن و فلزات نظیر شرکت‌های سرمایه گذاری امید و غدیر و همکاری و هماهنگی بیشتر با ایمیدرو و سرمایه گذاری‌های مشترک با آنان راستای منافع صنعت و سهامداران خبر داد.

امیرحسین نادری افزود: در حال حاضر صنایع معدنی و فولادی به لحاظ افزایش قیمت جهانی محصولات در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارند و آینده سرمایه گذاری در این حوزه رو به بهبود و سودآوری بیشتر است. از طرفی شرکت‌های سرمایه پذیر مجموعه سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از ظرفیت‌های بالایی برخورداند و مدیران حرفه‌ای و توانمندی زمام اداره این شرکت‌های را در دست دارند؛ لذا با تکیه بر شرایط موجود دنبال افزایش حداقل دوبرابری سودآوری مجموعه در سال جاری هستیم و با پتانسیل موجود، این هدفگذاری دور از دسترس نخواهد بود.

در بازنگری استراتژی شرکت و شرکت‌های زیرمجموعه حرکت مهمی را شروع کرده ایم و اعتقاد داریم با برنامه ریزی دقیق و هماهنگ می‌توانیم هم افزایی قابل توجهی در شرکت‌های هلدینگ ایجاد کنیم. وی همچنین از قریب الوقوع بودن یک انقلاب معدنی در شرکت‌های چادرملو و گل گهر خبر داد و افزود: تحولاتی در توسعه این دو شرکت در حال وقوع است که از زمان تأسیس آن‌ها بی سابقه بوده است.

مدیرعامل «ومعادن» ورود این شرکت به عرصه استخراج و فرآوری فلزات استراتژیک نظیر لیتیوم و نیکل را از جمله برنامه‌های آتی این مجموعه برشمرد.

نادری افزود: اولین شرکت سهامی عام پروژه محور در بورس توسط شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات راه اندازی شد که به زودی در فرابورس بخشی از سهام آن به عموم مردم واگذار خواهد شد. این کار ارزشمند که مورد استقبال وزارت صمت، ایمیدرو و سازمان بورس قرار گرفته است می‌تواند فرصت‌های خوبی را هم برای مجموعه صنعت جهت تأمین منابع مالی اجرای طرح‌ها و هم برای سهامداران برای کسب منافع بیشتر مهیا کند.

سهامداران «ومعادن» در مجمع سالیانه این شرکت پرداخت سود ۶۰ تومانی به ازای هر سهم را به تصویب رساندند.

اجرای ۴۸ طرح بزرگ صنعتی رونق اقتصادی و توزیع ثروت را به دنبال دارد

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با تاکید بر جایگاه ایران در بین ۱۰ کشور برتر تولید کننده فولاد جهان، به آغاز اجرای عملیاتی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور اشاره کرد و توزیع ثروت، رونق اقتصادی، محرومیت‌زدایی و افزایش اشتغال را از جمله دستاورد‌های آن برشمرد.

امیرحسین نادری با بیان اینکه گروه «پیشرانان پیشرفت ایران» از هفت شرکت بزرگ کشور شامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، مجتمع فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان می‌شود، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های توسعه سرمایه‌گذاری در کشور مقرر شد هر شرکت در حوزه تخصصی خود اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با بیان اینکه حوزه تخصصی این شرکت، سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه معادن فلزات و صنایع معدنی است، خاطرنشان‌کرد: ایجاد و بهبود زیرساخت‌ها، توسعه کارخانجات و افزایش تولیدات از جمله گندله و کنستانتره از برنامه‌هایی است که در ۲ سال آینده انجام خواهد شد.

وی در ادامه از سرمایه‌گذاری «ومعادن» در استان‌های غربی کشور در قالب طرح صنایع فولاد کردستان خبر داد و با تاکید بر توجه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به کل حلقه‌های زنجیره فولاد و زنجیره ارزش، گفت: اجرای طرح شرکت صنایع فولاد کردستان با هدف اجرا و تکمیل پروژه تولید آهن اسفنجی و فولاد در منطقه غرب کشور، از دیگر برنامه‌های «ومعادن» است.

نادری با بیان اینکه اعمال تحریم‌ها برای کشور فرصت‌های فراوانی را ایجاد کرده است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته این روند موجب شده تا بازار ایران در اختیار تولیدکنندگان و تولیدات ایرانی قرار بگیرد که فرصت طلایی محسوب می‌شود. به عنوان مثال در سال‌های اخیر در زنجیره ارزش فولاد سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده تا محصولاتی تولید کنیم که در زنجیره ارزش فولاد قابل مصرف بوده و مورد نیاز کشور باشد و به حلقه بعدی برای تولید آهن اسفنجی و فولاد تحویل داده شود.

اجرای این ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی دولت موجب افزایش اشتغال و توزیع ثروت می‌شود که مزیت‌های فراوانی را برای کشور به همراه دارد.

وی با بیان اینکه تولیدات داخلی قابل رقابت با محصولات خارجی است، تصریح‌کرد: ایران در صنعت فولاد رتبه جهانی را به دست آورده و جزو ۱۰ کشور برتر جهان در این حوزه است و امکان رقابت با دیگر کشور‌های تولیدکننده را دارد. در حال حاضر به کشور‌هایی مانند عراق، افغانستان و حوزه خلیج فارس به دلیل نزدیکی مرز‌ها صادرات داریم که امیدواریم تداوم داشته باشد و با توسعه صادرات، شاهد افزایش تجارت در این زمینه باشیم.

توسعه و فعالیت این شرکت‌ها در مناطق کمتر توسعه یافته کشور، محرومیت‌زدایی را به همراه خواهد داشت و یک اقدام بزرگ اقتصادی برای کشور محسوب می‌شود.

۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور با سرمایه گذاری گروه «پیشرانان پیشرفت ایران» در ۱۳ استان و ۲۷ شهرستان اجرا خواهند شد و ۱۱ میلیارد دلار صادرات سالیانه، تولید ۵۴ میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی، معادل ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالیانه پس از بهره‌برداری و ایجاد ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل غیرمستقیم از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های این پروژه‌های عظیم پس از بهره‌برداری است.

منبع: بولتن نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده