تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۷
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۲۵۲۰۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

معامله در فضای غبار‌آلود

‌می‌متالز - شاید بتوان سال ۱۴۰۰ را سال بلاتکلیفی و در جا زدن بورس نامید، همان‌گونه که شاخص کل نیز گواه این مدعاست. در این سال رویداد‌های بسیار متنوعی را شاهد بودیم که تعیین اثرگذارترین رویداد کار نسبتا دشواری است.

به گزارش می‌متالز، اتفاقاتی، چون انتخابات ریاست‌جمهوری، سقوط دولت افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان، افزایش نرخ بهره بین بانکی و حجم بالای انتشار اوراق بدهی به عنوان رقیب جدی سهام، رشد کم‌سابقه قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها خصوصا رکوردشکنی قیمت جهانی نفت، تداوم همه‌گیری کرونا و پیدایش امید‌هایی با گسترش واکسیناسیون، مذاکرات احیای برجام، تغییرات اثرگذار در بودجه پیشنهادی دولت، تنش و نهایتا جنگ روسیه با اوکراین از جمله مهم‌ترین رویداد‌های سال‌جاری بوده‌اند.

صرف‌نظر از رویداد‌هایی که اثرگذاری مقطعی بر بازار دارند، شاید بتوان رویکرد دولت جدید در حوزه‌های کلان سرمایه‌گذاری را مهم‌ترین عامل در سال ۱۴۰۰ و همچنین سال‌های آینده نامید. این عامل اثر خود را در حمایت‌های عملی از بازار سرمایه در قالب مصوبات بودجه‌ای و سیاستگذاری کلان، ثبات و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی و گشایش در تعاملات مالی با کشور‌های دیگر، مهار تورم و بازدارندگی از فعالیت‌های سوداگرایانه و افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش تولید نشان می‌دهد؛ ضرورتی که بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود و در این صورت مجددا اعتماد به بازار سرمایه باز خواهد گشت و مجددا سرمایه‌ها به سمت این بازار گسیل خواهند شد و با توجه به تجربیات سال ۱۳۹۹ این بار قطعا با رفتار‌های اصولی‌تر از جانب سرمایه‌گذاران مواجه خواهیم بود.

احسان ذاکرنیا فعال حوزه تامین مالی و سرمایه‌گذاری

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده