تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۴
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۲۵۲۳۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کامودیتی‌ها تنها سناریوی رشد بازار

‌می‌متالز - حدود ۱۸ ماه از ریزش تاریخی بازار سهام ایران گذشته و در این مدت بسیاری از سهامداران با زیان‌های سنگین از بازار خارج شده اند.

به گزارش می‌متالز، مهنوش کریم: عضو هیات مدیره کارگزاری صبا جهاد حدود ۱۸ ماه از ریزش تاریخی بازار سهام ایران گذشته و در این مدت بسیاری از سهامداران با زیان‌های سنگین از بازار خارج شده اند. در این بین کسانی که در بازار مانده اند دیگر با بازدهی‌های ۵ یا ۱۰ درصدی مایل به خروج از بازار نیستند. هرچند که همه به خوبی می‌دانند جبران تمام زیان وارده به سهامداران در کوتاه مدت غیرممکن است.

رشد بازار‌های رقیب و البته عدم کاهش چشمگیر دلار سبب شده تا سرمایه گذاران بازدهی بیشتری نسبت به میانگین تاریخی تورم مد نظر داشته باشند. متاسفانه وعده‌های مسوولین در حد مصاحبه‌ها باقی ماند و بازدهی سهامداران تغییر چندانی نداشت؛ هرچند همواره بازار سرمایه در بلند مدت بازدهی بهتر و با کیفیت تری نسبت به سایر بازار‌ها داشته است، اما همه سهامداران طاقت و البته توانایی ماندن بلندمدت در بازار را ندارند.

به نظر می‌رسد سال آینده شاهد رشد بازار سرمایه باشیم چرا که در بازار جهانی شاهد رشد بی سابقه قیمت کامودیتی‌ها هستیم. این درحالی است که بهای دلار در بازار داخلی هم کاهش نداشته و بنابر اساس امکان رشد قیمتی شرکت‌های بورسی وجود دارد.

در هر دو سناریوی انجام یا عدم برجام می‌توانیم شاهد رشد قیمتی سهام درمیان مدت باشیم؛ در صورت انجام توافق راه برای رسیدن به بازار‌های جهانی فراهم‌تر شده و شرکت‌ها به منابع مالی بهتری دسترسی خواهند یافت. در صورت عدم انجام توافق نیز با افزایش قیمت دلاردر بازار داخلی، تورم سبب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

با توجه به اینکه نماد‌های شاخص ساز عمدتا شرکت‌های مرتبط با بازارجهانی و دلار هستند لذا می‌توان نتیجه گرفت افزایش قیمت کامودیتی‌ها در کنار عدم افت چشمگیر دلار در بازار داخلی می‌تواند افزایش شاخص کل شود.

قاعدتا اعلام عدد مشخصی برای میزان بازدهی شاخص کل به صورت کلی چندان ساده والبته حرفه‌ای وجود ندارد؛ اما به نظر می‌رسد در کنار رشد کامودیتی‌ها انتظار بازدهی ۲۰ تا ۳۰ درصدی را برای شرکت‌هایی با وضعیت بنیادی مناسب متصور شد. در صورت افزایش ریسک‌های سیستماتیک بازار به هردلیلی، این بازدهی به سمت منفی تعدیل خواهد شد.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده