تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۳۸
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۴۹۷۹۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر ارشد بازرگانی BHP:

تغییرات آب و هوایی کلید فناوری برای کربن زدایی کارخانه‌های فولاد چینی است

‌می‌متالز - نشریه South China Morning Post: خانم Vandita Pant مدیر ارشد بازرگانی BHP می‌گوید: تأسیسات جذب و ذخیره سازی کربن در میان فناوری‌های موجود، کلید کاهش ردپای کربن این صنعت در چین به شمار می‌روند. سن کم کوره‌های بلند در چین به این معنی است که تبدیل مستقیم به روش‌های کم کربن برای صنعت بسیار گران است.

به گزارش می‌متالز، به گفته یکی از مدیران ارشد بی اچ پی (BHP) به عنوان غول معدنی استرالیا که به این بخش در انجام این انتقال کمک می‌کند، صنعت فولاد چین که برخی از جوان‌ترین تاسیسات تولید جهان را دارد، یک سفر چند مرحله‌ای کربن زدایی مبتنی بر فناوری را پشت سر خواهد گذاشت.

خانم Vandita Pant مدیر ارشد بازرگانی BHP گفت: نصب تأسیسات جذب و ذخیره سازی کربن از جمله فناوری‌هایی است که در میان مدت برای کاهش ردپای کربن صنعت فولاد در چین و هند به عنوان دو تولیدکننده بزرگ فولاد جهان، کلید خواهد خورد.

او هفته گذشته با بیان این مطلب گفت: با توجه به ناوگان جوان کارخانه‌ها در چین و هند، اولین مرحله شامل استفاده از زغال سنگ و سنگ آهن با کیفیت بهتر و بهینه سازی فرآیند‌ها است.

در مرحله دوم، پذیرش فناوری انتقالی مانند جذب و ذخیره سازی کربن کلید خواهد بود، قبل از اینکه راهکار‌های کاهش کربن مانند هیدروژن سبز و تولید آهن اسفنجی در مرحله سوم معرفی شوند.

بی اچ پی به عنوان معدنکار سنگ آهن و زغال سنگ متالورژی از اواخر سال ۲۰۲۰ با چهار مشتری کلیدی آسیایی که مجموعاً حدود ۱۲ درصد از تولید جهانی فولاد را تشکیل می‌دهند، مشارکت جداگانه‌ای ایجاد کرد.

این شرکت موافقت کرده است که در مجموع ۷۵ میلیون دلار در پروژه‌های مشترک با گروه فولاد Baowu و گروه HBIS چین و POSCO کره جنوبی و شرکت فولاد JFE ژاپن در زمینه تولید فولاد کم کربن مشارکت کند.

وی گفت که سن کم کوره‌های بلند در دو کشور که به طور متوسط ۱۲ سال در چین و ۱۸ سال در هند است به این معنی است که تبدیل مستقیم به روش‌های کم کربن برای این صنعت بسیار گران تمام می‌شود.

در اروپا، جایی که میانگین سن کارخانه‌ها حدود ۴۰ سال است و هزینه انطباق با مقررات انتشار کربن بسیار بالاتر است، تعطیلی تأسیسات قدیمی و سرمایه گذاری در تأسیسات جدید امکان پذیرتر است.

کارخانه‌های فولاد مسئول ۱۵ درصد از انتشار دی اکسید کربن چین هستند که ۳۰ درصد از کل تولید جهانی را تشکیل می‌دهد؛ لذا کربن زدایی از فعالیت‌های آن‌ها که بیش از نیمی از تولید جهانی فولاد را در اختیار دارند، کلید تلاش جهانی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است.

وی افزود: بین این چهار همکاری، فناوری‌های مختلفی به صورت آزمایشی در حال استفاده است. به عنوان مثال با Baowu، جذب و ذخیره سازی کربن و تزریق هیدروژن به عنوان جایگزینی برای زغال سنگ در کوره بلند، به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد. BHP و Baowu در این ماه توافق کردند که برای تحقیقات فناوری فولاد کم کربن به سه دانشگاه در چین بودجه ارائه دهند.

موفقیت در کربن زدایی توسط مشتریان به بی اچ پی کمک می‌کند تا به آرزو‌های خود برای کاهش انتشار آلایندگی کل زنجیره تامین، علاوه بر دستیابی به آلاینده‌های صفر خالص از فعالیت‌های معدنکاری خود و ارسال محصولات، تا سال ۲۰۵۰ دست یابند.

مدیر ارشد بازرگانی بی اچ پی افزود: هدف میان مدت ما این است که فناوری‌ها و مسیر‌هایی را فعال کنیم که بتوانند شدت انتشار کربن ناشی از استفاده از محصولاتمان را تا سال ۲۰۳۰ تا ۳۰ درصد نسبت به ۲۰۲۰ کاهش دهد. این امر با تجاری سازی و افزایش مقیاس همراه خواهد بود.

شرکت Baowu در ژانویه سال گذشته اعلام کرد هدفش این است که انتشار کربن را در سال آینده به اوج برساند و تا سال ۲۰۵۰ یک دهه جلوتر از هدف چین، کربن خنثی شود. HBIS نیز در ماه مارس اعلام کرد که اوج انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در سال جاری را هدف گذاری کرده و تا سال ۲۰۵۰ نیز به بی طرفی دست می‌یابد.

جعفری طهرانی

منبع: دنیای معدن

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده