تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۰۸
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۵۰۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نگاهی به تغییرات قیمت سهام شرکت فولاد خوزستان طی یک سال گذشته

افزایش 3 برابری قیمت سهام فولاد خوزستان طی یک سال

می متالز - شرکت فولاد خوزستان، بزرگترین صادرکننده محصولات فولادی نیمه نهایی کشور و دومین تولید کننده فولاد در ایران محسوب می‌شود. روند رو به رشد شرکت طی یک سال گذشته حکایت از سود آوری نسبتا پیوسته آن دارد. اتفاقی که به مذاق بسیاری از سرمایه‌گذاران نماد فخوز خوش آمده ست.
افزایش 3 برابری قیمت سهام فولاد خوزستان طی یک سال

به گزارش می متالز، روند رو به رشد شرکت فولاد خوزستان طی یک سال گذشته حکایت از سودآوری نسبتا پیوسته آن دارد. اتفاقی که به مذاق بسیاری از سرمایه‌گذاران این نماد خوش آمده؛ هرچند طی روزهای اخیر مقداری از ارزش سهام کاسته شده است. این کاهش البته مختص فولاد خوزستان نبوده بلکه بسیاری دیگر از نمادهای تولیدکننده محصولات معدنی با کاهش در قیمت سهام رو به رو بوده‌اند. قیمت‌‎گذاری محصولات با نرخ دلار 4200 تومانی در بورس کالا و بروز اختلافات قیمتی بسیار زیاد بورس کالا با بازار آزاد منجر به بروز تقاضاهای بسیار کاذب برای اکثر کالاهای فلزی شد. متاسفانه دولت با قیمت‌گذاری دستوری مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان صنایع بالا دست و پایین دست ایجاد کرد.

نه‌تنها تقاضای‌ کاذبی که در نیمه اول سال از سوی دلالان بازار ایجاد شده بود، بلکه حتی سهمیه‌بندی‌های نادرست از سوی وزارتخانه باعث شد تا برخی متقاضایان واقعی بازار برای آنکه بتوانند به مقدار سهم مطلوب خود دست یابند مجبور شدند تا بیش از نیاز واقعی خود دست به ثبت تقاضا بزنند.

البته با آزاد سازی سقف رقابت، بسیاری از تقاضاهای کاذب حذف شد. اما مشکل اصلی اینجاست که یک تولیدکننده محصول که باید بتواند در شرایط پایدار دست به تولید زده و بتواند آینده بازار خود را پیش‌بینی کند، در این شرایط دچار سردرگمی شده و با مشکلات بسیار زیادی رو‌به‌رو می‌شود.

در هر صورت پس از آزادسازی قیمت، به‌تدریج تقاضای کاذب بازار رو به افول نهاد و در اینجا باز این تولیدکنندگان بودند که با افزایش حجم ذخیره در انبارها مواجه شدند و در این حین عدم اقدام دولت در بازگشایی دست تولیدکنندگان برای توسعه صادرات بار مشکلات تولیدکنندگان را بیشتر کرد.

با تمام این مشکلات، شرکت فولاد خوزستان توانست تا مدیریت مناسبی بر آَشفته‌ بازار فولاد داشته باشد. این شرکت در سال گذشته بیش از 7 هزار میلیارد تومان فروش محقق کرده که سهم صادرات آن بیش از 50 درصد مبلغ فروش و معادل حدود 1.2 میلیارد دلار بوده است. تحقق بیش از نیمی از فروش صادراتی شرکت طی چهار ماه ابتدای سال نیز حکایت از اقدام به موقع برای تحقق برنامه‌های از پیش تعیین شده شرکت دارد. در ادامه سال نیز با وجود ثبت تقاضاهای کاذب و ابطال برخی عرضه و تقاضاها در بورس کالا و مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری‌های دستوری و مشکلاتی از این دست، شرکت تلاش کرد تا تولید پایدار و متناسب با نیاز واقعی بازار را حفظ کند.

نمودار 1 تغییرات قیمت سهام شرکت فولاد خوزستان را از ابتدای سال 1396 تا به امروز نشان می‌دهد. چنان‌که پیداست با وجود نوسانات قیمت سهام تقریبا روندی کاملا صعودی را طی مدت مذکور طی کرده است. در ابتدای سال 1396 قیمت هر سهم شرکت 3190 ریال بوده اما میانگین این رقم برای آبان و آذر ماه سال 1397 بیش از 10 هزار ریال بوده که به‌معنای رشد 3 برابری طی کمتر از دو سال است.

عناوین برگزیده