تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۹
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۵۰۳۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لزوم رفع مشکل تبادلات مالی ایران و ارمنستان برای توسعه روابط دو کشور

‌می‌متالز - وزیر صنعت با اشاره به ایجاد زیر ساخت‌های افزایش همکاری ایران و ارمنستان، گفت: یکی از این زیرساخت‌ها رفع موانع تبادلات مالی است. در این زمینه ما راهکار‌های اجرایی داریم که می‌تواند در رفع مشکلات تبادلات بانکی کارآمد باشد.

به گزارش می‌متالز، سیدرضا فاطمی امین در دیدار با مهرگریگوریان معاون نخست وزیر ارمنستان با اشاره به اینکه در طول این سفر باید مقدمات را برای تسهیل در تعامل کسب و کار‌های دو کشور انجام دهیم، گفت: روابط اقتصادی ایران و ارمنستان می‌تواند فراتر از تبادل کالا باشد به نحوی که می‌توانیم در سرمایه گذاری مشترک اقدامات موثری را انجام دهیم.

وی افزود: اگر زیر ساخت‌ها فراهم شود شرکت‌های دو طرف می‌توانند همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

وزیر صنعت با اشاره به زیر ساخت‌های افزایش همکاری ایران و ارمنستان، گفت: یکی از این زیرساخت‌ها رفع موانع تبادلات مالی است. در این زمینه ما راهکار‌های اجرایی داریم که می‌تواند در رفع مشکلات تبادلات بانکی کارآمد باشد.

فاطمی امین با تأکید بر اینکه تبادلات تجاری ایران بدون نفت وگاز ۸۰ میلیارد دلار است، تصریح کرد: براساس آمار در سال جاری حجم صادرات غیر نفتی ایران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۴۰ درصدی داشته است.

وی یکی از روش‌های رفع مشکلات تبادلات مالی را تهاتر عنوان کرد و گفت: علاوه بر این از روش شبه سوئیفت هم می‌توان استفاده کرد یا بانک‌های ایرانی بتوانند در ارمنستان حساب ارزی باز کنند.

وزیر صنعت اضافه کرد: با توجه به شرایط منطقه و مناقشات به وجود آمده ایران و ارمنستان می‌توانند تبادلات تجاری خود را افزایش دهند. در این مسیر می‌توان بر سرمایه گذاری مشترک تأکیدات بیشتر داشت.

مهرگریگوریان معاون نخست وزیر ارمنستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ارمنستان می‌تواند بازار اتحادیه اوراسیا را برای تجار ایرانی قابل دسترس‌تر کند، گفت: باید مشوق‌هایی را برای توسعه روابط دو جانبه تعریف کنیم تا در نهایت منجر به سرمایه گذاری‌های دو جانبه شود.

وی با اعلام اینکه تجار ایرانی می‌توانند از طریق ارمنستان و با استفاده از معافیت‌ها وارد بازار اتحادیه اوراسیا شوند، افزود: در صددیم تا توسعه مناطق آزاد را هم در ارمنستان انجام دهیم، اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که بازار منطقه آزاد برای ارمنستان نیست بلکه منطقه آزاد برای اتحادیه اوراسیا هم است و ایران می‌تواند از این پتانسیل استفاده کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده