تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۸
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۲۵۰۴۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شفاف سازی بانک ملت از مانده طلب ۲۰ میلیارد دلاری و رتبه اول در میان بانک‌ها

‌می‌متالز - بانک ملت درباره مانده اصل و سود تسهیلات پرداختی ۲۰ میلیارد دلار به صنعت نفت و گاز و رتبه اول در میان دیگر بانک‌ها از لحاظ چند متغیر، توضیح داد.

به گزارش می‌متالز، بانک ملت اعلام کرد: طی یک دهه گذشته در تامین منابع مورد نیاز شرکت‌های حوزه نفت و انرژی مشارکت فعالی داشته و ایجاد، توسعه و تکمیل بخش‌های ۱۱ تا ۲۴ پارس جنوبی، خطوط لوله سراسری ۶، ۹ و ۱۱ انتقال گاز و پالایشگاه ستاره خلیج فارس از مهم‌ترین این موارد است.

براساس این گزارش، مانده اصل و سود تسهیلات پرداختی به این حوزه از سوی بانک ملت، بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار است که به رغم محدودیت‌های بین‌المللی در سال جاری بالغ بر ۲۹۰ میلیون دلار از تسهیلات پرداختی به شرکت نفت و زیرمجموعه‌ها از محل منابع صندوق انرژی وصول شده است. همچنین معادل ۵۳۰ میلیون دلار از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، بابت تسهیلات پرداختی از محل منابع صندوق توسعه ملی وصول شد.

این بانک بورسی در ۱۱ ماه سال جاری بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار از محل تسهیلات پرداختی به شرکت نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، درآمد شناسایی کرد. درآمد ناشی از تسهیلات پرداختی به شرکت‌های تابعه شرکت نفت از محل منابع صندوق توسعه ملی در بازه زمانی منتهی به ۱۱ بهمن حدود ۲۰۰ میلیون دلار است.

رتبه نخست بانک ملت در میان دیگر بانک‌ها


همچنین طبق فعالیت ماهانه منتهی به پایان بهمن در مانده سپرده‌های قرض الحسنه جاری، مانده سپرده‌های ارزی، مانده کل مصارف، سرانه شعب در جذب سپرده‌های ریالی، سرانه پرسنلی و سرانه شعب در جذب منابع، جایگاه نخست بانک‌های تجاری را در اختیار دارد.

"وبملت" تا پایان بهمن رشدی ۶۶ درصدی در سپرده‌های جاری ریالی نسبت به بهمن سال گذشته، ۲۹ درصدی در سپرده‌های ارزی، ۲۵ درصدی در سپرده‌های قرض الحسنه ریالی و ۵۴ درصدی در سپرده‌های قرض الحسنه ارزی داشت. در زمینه تسهیلات نیز جهش ۴۷ درصدی دیده می‌شود.

جایگاه نخست در بین بانک‌های تجاری در مانده سپرده‌های قرض الحسنه جاری، مانده سپرده‌های ارزی، مانده کل مصارف، سرانه شعب در جذب سپرده‌های ریالی، سرانه پرسنلی در جذب منابع، سرانه شعب در جذب منابع و از دستاورد‌های این بانک در سال ۱۴۰۰ است.

بانک ملت با حفظ منابع پیشین در سال گذشته بیش از ۱۳۲ هزار میلیارد تومان منابع جدید جذب کرد و در هر دو بخش تراز عملیاتی ماهانه و تجمیعی در میان بانک‌های بورسی، اول است. در بخش مازاد درآمد تسهیلات اعطایی به سود پرداختی به سپرده گذاران با رشد ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بالاترین تراز عملیاتی بین تمام بانک‌های بورسی را به ثبت رسانده است.

مانده سپرده‌های هزینه زا در پایان بهمن ماه نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ از رشدی ۱۴ درصدی برخوردار شده که در مقایسه با اسفند سال گذشته رشدی ۱۲.۸ درصدی را نشان می‌دهد. در عین حال در بخش سپرده‌های غیر هزینه زا نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۶ درصدی را محقق کرد.

۶۵ درصد از سپرده‌های بانک ملت هزینه زا و ۳۵ درصد این سپرده‌ها را سپرده‌های غیر هزینه زا تشکیل می‌دهد. درآمد تسهیلات "وبملت" نیز در ۱۱ ماه سال معادل ۵۵ درصد نسبت به مقطع مشابه سال قبل افزایش یافته است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده