تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۹
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۲۵۰۵۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

اتفاقات خوب و بد صنعت فولاد در سال ۱۴۰۰/ صنعت فولاد با تمام موانع موفق عمل کرد

‌می‌متالز - وجود مشکلات و عدم اجرای درست عرضه‌ها در بورس، شاهد این بودیم که کارخانجات القایی به حالت تعطیل و یا نیمه‌تعطیل درآمدند که به دنبال آن، ضربه سنگینی در بخش میانی به زنجیره تولید فولاد کشور وارد شده است و کارگران زیادی در این کارخانه‌ها مورد هدف واقع شدند که متأسفانه، این مسئله در این شرایط بد اقتصادی فشار زیادی را روی خانواده‌های این بخش از زنجیره وارد کرد.

به گزارش می‌متالز، یک فعال صنعت فولاد با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۰ اتفاقات خوب و بد زیادی برای فولاد کشور به همراه داشت، گفت: صنعت فولاد علی‌رغم مشکلات فراوان و عدم مدیریت مناسب، توانست با تمام توان و ظرفیت خود و موفق عمل کند.

محمدرضا هوشمند در رابطه با وضعیت فولاد کشور در سال ۱۴۰۰ گفت: با اینکه کشور ایران از لحاظ انرژی و منابع سنگ آهن نسبت به سایر کشور‌ها وضعیت مناسب‌تری دارد، تولید فولاد به دلیل مدیریت اشتباه این منابع مهم در کشور با مشکل مواجه شده و باعث شده این مشکلات آینده صنعت فولاد را با چالش مواجه کند. صنعت فولاد باشند.

به گفته وی، چنانچه نتوانیم مدیریت منابع خود را بهبود ببخشیم، حتما تولید جهانی فولاد ما هم کاهش پیدا می‌کند و رتبه دهم در جهان را از دست خواهیم داد.

وی تصریح کرد: عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا، ایجاد سیستم یکپارچه در صنعت فولاد و سامانه جامع تجارت از جمله موارد مثبتی بود که در این صنعت مثبت تلقی می‌شد و این اقدامات توسط دولت مناسب بود، اما حرکت مثبتی که دولت اخیرا آن را انجام داده، این است که دولت به کمک شرکت‌های بزرگ تولیدی مواد معدنی در جهت اکتشاف قدم برداشته است و این اقدامات در جهت توسعه زیرساخت‌های کشور بسیار حائز اهمیت است و دولت باید به اینگونه اقدامات توجه ویژه‌ای کند.

این فعال صنعت فولاد اضافه کرد: در این مدت، برای بحث برق مذاکراتی با شرکت‌های تولیدکننده فولاد صورت گرفته است تا در سال‌های آینده شاهد اثرگذاری این مذاکرات روی صنعت فولاد باشیم، اما در طول سال ۱۴۰۰ اتفاقات بدی را هم در این صنعت شاهد بودیم که از جمله آن‌ها می‌توانیم به شرایط بد زیرساختی اشاره کنیم که در نهایت، از نظر تولید نتوانستیم سال خوبی داشته باشیم و علاوه بر این، تصمیم درست عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا برای تنظیم قیمت بازار به درستی اجرایی نشد.

هوشمند درباره مشکلات امسال کارخانه‌های تولید فولاد القایی کشور گفت: با وجود مشکلات و عدم اجرای درست عرضه‌ها در بورس، شاهد این بودیم که کارخانجات القایی به حالت تعطیل و یا نیمه‌تعطیل درآمدند که به دنبال آن، ضربه سنگینی در بخش میانی به زنجیره تولید فولاد کشور وارد شده است و کارگران زیادی در این کارخانه‌ها مورد هدف واقع شدند که متأسفانه، این مسئله در این شرایط بد اقتصادی فشار زیادی را روی خانواده‌های این بخش از زنجیره وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ به صادرات آهن اسفنجی به ترکیه خوش‌بین بودیم، افزود: در سال ۹۵، تولید آهن اسفنجی به گونه‌ای بود که صادرات آن به آسانی در دسترس بود، اما اکنون به شرایطی رسیده‌ایم که در داخل کشور هم عدم مدیریت توزیع آهن اسفنجی حس می‌شود و نتوانستیم عرضه و تقاضای این محصول را به گونه‌ای مدیریت کنیم تا همه حلقه‌های زنجیره از یک سود معقول برخوردار باشند.

این فعال صنعت فولاد تأکید کرد: گزارش‌های تولید و مالی شرکت‌ها در ده ماهه نخست امسال نشان می‌دهد کارخانه‌های بزرگ و بعضا دولتی فولاد و معدنی در این مدت سود خوبی داشته‌اند، اما فصل زمستان و مشکلات به وجود آمده در صنعت فولاد به گونه‌ای وضعیت را تغییر داده است و کارخانه‌هایی که فقط تولید شمش داشتند که بعضا القایی بودند به تعطیلی کشیده شدند و آمار تولید فولاد نسبت به سال گذشته افت چشمگیری داشت.

هوشمند گفت: صنعت فولاد کشور با تمام اتفاقات نامناسب و غافلگیری‌هایی که در سال ۱۴۰۰ با آن روبه‌رو شد، توانست با تمام توان خود تولید داشته باشد. البته، فعالان صنعت فولاد این انتظار را از دولت و سیاست‌گذار داشتند که مدیریت بهبود پیدا کند تا با خاموشی کارخانه‌ها مواجه نمی‌شدیم.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده