به گزارش می متالز، فرهاد اینالوئی درباره وضعیت تحول دیجیتالی در نظام بانکی با تأکید براینکه این تحول از چند سال قبل در تمام دنیا و تجارتها وارد شده است، اظهار داشت: تحولات دیجیتالی از سوی سه گروه دنبال می شود که گروه نخست افرادی هستند که دیجیتالی شدن را یک پروژه میدانند و آنرا عملیاتی و اجرایی میکنند.
وی، گروه دوم را افرادی دانست که دیجیتالی شدن را بعنوان پایه ای برای کسب و کارها میدانند، افزود: بانکها نیز جزو همین گروه هستند، بانکها باید بررسی کنند که کدام خدماتشان را میتوانند در اختیار این نوع کسب و کار قرار دهند.
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، دیجیتالی شدن ارائه خدمات در نظام بانکی را نیازمند فراهم سازی زیرساخت ها دانست و تأکید کرد: فینتکها هم اکنون میتوانند در بانکها به دیجیتالی شدن خدمات کمک کنند ولی هنوز زمینه برای آنها مهیا نیست.
این کارشناس بانکداری الکترونیک همچنین تصریح کرد که هم اکنون باید سرویسهای دیجیتالی را آماده کرده و در اختیار فینتکها قرار دهیم؛ فینتکها نیز با استفاده از این سرویسها باید محصولاتی را تعریف کرده و به مشتری ارائه دهند.
اینالوئی، یکی از مزایای ورود فینتکها به نظام بانکی را کاهش هزینهها و صرفه جویی در منابع بانکها برشمرد و گفت: فینتکها در حوزه پرداخت، پتانسیل بالایی دارد و میتواند سرویسهایی که مشتری نیاز دارد را در اختیارش قرار دهد.
وی تاکید کرد: فینتک نیاز مشتری را بهتر میشناسد ولی با سرویسهای بانکی آشنایی ندارد اما بانک به این سرویسها آشناست ولی نیاز مشتری را به خوبی نمیشناسد؛ بنابراین فینتک و بانک میتوانند با کمک هم اقدامات مفیدی را هم برای خودشان و هم برای مشتریان انجام دهند.
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در ادامه پیشنهاد داد که مراکز نوآوری در بانکها تشکیل شود تا به اجرایی شدن تحول دیجیتالی در نظام بانکی کمک شود، افزود: هم اکنون حتی دانشگاهیها و بعضاً بانکها به درستی نمیتوانند بگویند که تفاوت بانکداری الکترونیک با بانکداری دیجیتالی چیست و به همین منظور ضروری است که این مراکز برای آگاهی این گروه تشکیل شود.
اینالوئی گفت: بانکداری دیجیتالی فضای سرویسدهی است نه تراکنش؛ باید فاصله بین فینتکها و بانکها از بین برود تا سرویسدهی دیجیتالی به مشتریان بانکها نیز آغاز شود.