به گزارش میمتالز، علیاکبر صفایی با بیان اینکه حملونقل دریایی در ایران تحت تاثیرات منفی تحریمهای ظالمانه دچار عقبافتادگی شده است، تاکید کرد: به رغم کمک نخبگان دریایی، چرخ فعالیتهای دریایی و دریانوردی در کشور هرگز دچار لنگی و توقف نشده، اما باید بپذیریم که حمل و نقل دریایی در ایران، همگام با دنیا پیش نرفته است.
وی طراحی و تعریف مدل بازرگانی و تجاری برای رونق ترانزیت در کشور را موضوع جدی برای حوزه تجاری و اقتصاد کلان دانست و گفت: این سازمان از هرگونه ارتباط تجاری بین مجموعه بخش خصوصی فعال در تجارت دریایی با بازرگانان حمایت میکند.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر در حوزه بندری و دریایی، برنامهریزی جامعی را در دست تهیه و تدوین دارد، خاطر نشان کرد: افزایش توان و ظرفیت ناوگان دریایی، یک ایده و تصمیم زیربنایی و استراتژیک است که به طور جدی در حال پیگیری آن هستیم.
صفایی از سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه کشتیهای رو-رو برای دریای خزر خبر داد و تاکید کرد: اولویت ما توسعه کشتیرانی با تقویت حملو نقل داخلی است و با خطوط کشتیرانی خارجی در صورتی که با خودشان ارزش افزوده برای اقتصاد ایران آورده باشند و شریک ایرانی داشته باشند، همکاری میکنیم.
وی با بیان اینکه راهاندازی بانکرینگ را به طور جدی در دست پیگیری داریم گفت: درصدد هستیم به سرعت، دستورالعمل بانکرینگ را با همکاری وزارت نفت، اجرایی و عملیاتی کنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر، تفویض اختیار بیشتر به مدیران بنادر را یکی دیگر از برنامههای توسعهای این سازمان برشمرد و گفت: برای افزایش ظرفیت سوخترسانی در بخش سوخت کم سولفور برای شناورهای ایرانی در حال برنامه ریزی هستیم.
وی با تاکید بر اینکه تکیه ما در سناریوهای مختلف تجاری، استفاده از توان و ظرفیتهای دریایی داخلی است، گفت: مجموعه حملونقل دریایی در ایران برای انجام فعالیت اقتصادی در هر سناریویی آمادگی دارد و تلاش میکنیم در هر شرایطی زیرساختها و روبناهای تجاری و دریایی کشور را متناسب با مدل بازرگانی مطلوب توسعه دهیم.
صفایی همچنین از تزریق وجوهاداره شده سازمان بنادر برای ساخت کانتینرهای استاندارد ایرانی خبر داد و بر تلاش شبانه روزی سازمان بنادر برای رفعورجوع مشکلات مشتریان، ذی نفعان بندری و دریایی و بخشهای خصوصی فعال در بنادر تاکید کرد.
منبع: خبرگزاری تسنیم