تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۲
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۵۱۹۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سیمای سیمان کردستان/تولید روزانه ۶ هزار تن

‌می‌متالز - تولید سیمان‌های سفارشی با تکنولوژی سیلوی مولتی چمبر با استفاده از سایش جداگانه، در منطقه خاورمیانه منحصر به فرد در اختیار شرکت سیمان کردستان است این شرکت با بهره‌مندی از این تکنولوژی توانایی تولید ۲۷ نوع محصول مختلف با کیفیت بالا و مطابق با استاندارد EN اروپا را داراست.

به گزارش می‌متالز، از سال ۱۳۵۲ مطالعاتی به منظور ایجاد یک کارخانه سیمان در سطح استان کردستان آغاز شد، شرکت سیمان کردستان بلاخره به عنوان بزرگترین واحد صنعتی کردستان و در پی اندیشه محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه در سال ۱۳۷۵ راه‌اندازی شد و در حال حاضر به عنوان یکی از سیمان‌های فعال غرب کشور، در راستای حفظ و صیانت از منابع زیست‌محیطی و بهبود مصرف انرژی با برخورداری از تکنولوژی مجموعه مولتی چمبر، ظرفیت اسمی تولید خود را به ۶ هزار تن در روز رسانده است.

طی سال‌ها فعالیت و کوشش در راستای تحقق اهداف، این کارخانه با استفاده از سیلوی مولتی چمبر و آسیاب غلطکی توانسته ظرفیت اسمی تولید آن از ۲ هزار و۳۰۰ تن کلینکر به ۳ هزار و۲۰۰ تن کلینکر در روز رسید.


افزایش ظرفیت تولید به ۶۰۰۰ تن در روز


در سال ۱۳۹۴ با بهره‌برداری از سیلوی مولتی‌چمبر و آسیاب غلطکی ظرفیت اسمی این شرکت به ۶ هزار تن در روز رسید.

کارخانه سیمان کردستان این قابلیت را دارد تا با توجه به ماهیت پروژه‌های مختلف و به سفارش مشتری و مشخصات فنی مورد درخواست، محصول مورد نظر را مطابق استاندارد EN اروپا تولید و تحویل مشتریان گرامی نماید.

شرکت سیمان کردستان به عنوان بزرگترین واحد صنعتی استان کردستان و در پی اندیشه محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه در سال ۱۳۷۵ راه‌اندازی شد و در حال حاضر به عنوان یکی از سیمان‌های فعال غرب کشور، در راستای حفظ و صیانت از منابع زیست‌محیطی و بهبود مصرف انرژی با برخورداری از تکنولوژی مجموعه مولتی چمبر، ظرفیت اسمی تولید خود را به ۶ هزار تن در روز رسانده است.

در حال حاضر تولید سیمان‌های سفارشی با تکنولوژی سیلوی مولتی چمبر با استفاده از سایش جداگانه، در منطقه خاورمیانه منحصر به فرد بوده و در اختیار شرکت سیمان کردستان است که با بهره مندی از این تکنولوژی، کارخانه توانایی تولید ۲۷ نوع محصول مختلف با کیفیت بالا و مطابق با استاندارد EN اروپا را داراست.


تولید سیمان‌های سفارشی


تولید سیمان‌های سفارشی از مزیت‌های قابل توجه در شرکت سیمان کردستان است، این شرکت با استفاده از تکنولوژی سیلوی مولتی چمبر و روش سایش جداگانه و داشتن دپارتمات تخصصی و استفاده از تکنولوژی سیلوی مولتی چمبر تولید سفارشی مطابق با استاندارد EN اروپا و تولید سیمان به روش Separate grinding را دارد.

در حال حاضر تولید سیمان‌های سفارشی با تکنولوژی سیلوی مولتی چمبر با استفاده از سایش جداگانه، در منطقه خاورمیانه منحصر به فرد بوده و در اختیار شرکت سیمان کردستان است. با بهره مندی از این تکنولوژی، کارخانه توانایی تولید ۲۷ نوع محصول مختلف با کیفیت بالا و مطابق با استاندارد EN اروپا را داراست.


مصرف کم انرژی و کیفیت بالای تولید


برای اطلاع از صفر تا ۱۰۰ نحوه تولید سیمان در کارخانه سیمان کردستان به سری به این واحد زدیم، آریا یوسف‌نیا کارشناس دفتر فنی در مورد ظرفیت و مشخصات کارخانه سیمان کردستان می‌گوید: شرکت سیمان کردستان در سال ۷۵ به بهره‌برداری رسید و مزیت اصلی آن این است که کل تجهیزات این شرکت اروپایی و مصرف انرژی آن کم و تولیدات آن از نظر کیفیت در بالاترین سطح کیفیت تولید سیمان در کشور است.


سنگ شکن


سنگ‌شکن نخستین قدم در مسیر تبدیل سنگ به سیمان است، سنگ شکن که براساس آنچه یوسف‌نیا عنوان کرد: ظرفیت ۸۰۰ تن بر ساعت دارد، گام بعدی نمونه‌گیری است که ظرفیت آن نیز ۸۰۰ تن بوده و محصول بعد از ترخیص از این قسمت وارد سالن مواد می‌شود سالنی که با داشتن دو فایل هر کدام به ظرفیت ۲۵ هزار تن محصول را تحویل می‌گیرد.

بعد از آن به آسیاب مواد می‌رسیم، آسیاب مواد وظیفه اصلی یعنی سنگ‌شکن و خوردایش مواد اولیه را دارد بخشی که با ظرفیت ۲۸۰ تن بر ساعت آسیاب مواد اولیه را انجام می‌دهد.

مواد بعد از این فرآیند به سیلو انتقال پیدا می‌کند، ظرفیت هر کدام از دو سیلو موجود در شرکت سیمان کردستان ۱۰ هزار تن است و بعد از سیلو، مواد اولیه به دپارتمان پخت که شامل پری هیتر، پوره و فلکسی پوره با ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ تن در روز انتقال پیدا می‌کند و از آنجا به سیلوی کلینکر با ظرفیت ۵۰ هزار تن می‌رود تا وارد فاز تولید شود.


خطوط تولید


شرکت سیمان کردستان دارای سه خط تولید سیمان است که دو خط آن گلوله‌ای و یک خط هم آسیاب غلتکی است.

آسیاب غلتکی شرکت سیمان کردستان یکی از پیشرفته‌ترین و جدیدترین تکنولوژی‌هایی است که در ایران وجود دارد این آسیاب با ظرفیت ۱۲۰ تن در ساعت کمترین میزان مصرف انرژی را در میان نمونه‌های مشابه خود دارد.

دو خط آسیاب لوله‌ای شرکت سیمان کردستان با ظرفیت خط یک ۸۰ تن در ساعت و خط ۲، ۱۲۰ تن در ساعت بعد از فرآیند تولید محصول به بخش بارگیرخانه که در این قسمت یک فله با ظرفیت ۱۲۰ تن در ساعت و سه سیلوی سیمان با ظرفیت هر کدام ۸ هزار و ۵۰۰ تن و یک سیلوی مولتی چنبل داریم که جزء مدرن‌ترین تکنولوژی‌های روز با ظرفیت ۱۰ هزا و ۲۰ تن فعال است.

ظرفیت تولید روزانه کارخانه ۳ هزار و ۲۰۰ تن است و محصول تولیدی به صورت کیسه و فله‌ای به کردستان عراق صادر می‌شود البته اولویت صادرات با سیمان کلینکر است که روزانه ۲ هزار تن به خرمشهر صادر می‌شود.


۵۴۰ نفچپر/ سر سفره سیمان کردستان


در حال حاضر ۵۴۰ نفر نیرو که ۱۶ نفر آن را بانوان کارشناس تشکیل می‌دهند در این مجموعه تولیدی صنعتی فعالیت و اشتغال دارند.

یکی از کارگران شرکت سیمان کردستان می‌گوید: حدود ۴ سال است که در شرکت سیمان کردستان مشغول به کار هستم، از کارم راضی هستیم وضعیت پرداخت و بیمه هم مناسب است.

امروز جوان‌های زیادی مانند من سر سفره این واحد صنعتی نشسته‌اند و قطعا ظرفیت جذب افراد بیشتری هم در آن وجود دارد.

هرچه از این دست واحد‌ها در استان ما راه بیفتد شاهد رونق اقتصاد و اشتعال خواهیم بود بیشتر افرادی که اینجا مشغول به کار هستند بومی استان و خاصتا اهل شهرستان بیجار هستند.


فروش بورسی سیمان کردستان


پیمان الماسی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم می‌گوید، هم اکنون ۹۷۸ واحد تولیدی در استان کردستان وجود دارد که ۱۶۵ واحد آن راکد و ۸۱۳ واحد فعال و یا نیمه فعال است واحد تولیدی در استان ۷۱۹ واحد آن فعال و مابقی غیرفعال است.

وی افزود: شرکت سیمان کردستان با ظرفیت تولید یک میلیون تن سیمان در سال از واحد‌های فعال در استان کردستان است که در کنار پاسخگویی به بخشی از نیاز‌های کشور در این خصوص زمینه اشتغالزایی برای ۵۴۰ نفر به صورت مستقیم و افراد زیادی به صورت غیرمستقیم را فراهم کرده است.

وی افزود: در سال ۹۴ تغییرات اساسی برای ایجاد بستر تولید سیمان مولتی چنبر در این واحد انجام گرفت و الان قابلیت تولید سیمان‌های متنوع در آن فراهم شده است.

به گفته الماسی، شرکت سیمان کردستان از سال ۹۴ قابلیت تولید انواع سیمان را با بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه و ماشین‌آلات به روز دارد و طی سالجاری نیز اقدامات اساسی در راستای شفاف‌سازی هرچه بیشتر فعالیت آن انجام گرفته است.

وی عنوان کرد: سیمان کردستان در سال‌جاری با توجه به دستور وزارت صمت مبنی بر قرار گرفتن عرضه محصولات سیمان در بورس وارد این چرخه شد که این مهم نقش بسزایی در شفاف‌سازی عملکرد و فعالیت‌های آن داشته است.

الماسی ادامه داد: تا قبل از این ساز و کار هر کس می‌توانست با لابی گری از سیمان کردستان خرید بکند تا جایکه حتی برای برخی مشتریان تخفیفات ویژه می‌گرفتند و به تعبیر این کار به نوعی برای افرادی ایجاد رانت کرده بود.

معاون امور صنعت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: هرج و مرجی که در عرضه سیمان وجود داشت با وارد فاز بورس شدن سیمان پایان یافت، وقتی محصولی وارد بورس می‌شود حرف و حدیثی وجود ندارد، چون بورس قیمت را تعیین می‌کند و مدیرعامل و هیئت مدیره نمی‌توانند هر سازی که دلشان بخواهد را در عرضه بزنند.

وی گفت: سهام‌داران کارخانه الان کاملا به صورت شفاف می‌دانند که چه میزان سیمان تولید و به چه قیمتی فروخته می‌شود و شفافیت عرضه و فروش سیمان در بازار در طول امسال حاکم شده است.

الماسی تصریح کرد: امروز این واحد تولید به صورت کاملا فعال با تولید محصول در بالاترین سطح کیفی توانسته نقش خود در پازل پاسخگویی به نیاز سیمانی کشور ایفا کنند قطعا این تاثیرگذاری با استارت خوردن طرح مسکن ملی در کشور بیش از پیش خود را نشان خواهد داد.

وی اظهار داشت: آغاز ساخت مسکن ملی زمینه‌ای فراهم می‌کند که کارخانه‌های سیمان در کل کشور با ظرفیت بیشتری کار کنند، البته افزایش این ظرفیت در کارخانه سیمان کردستان نیاز به برخی زیرساخت‌هایی مانند تامین برق، گاز و ... دارد.

وی افزود: قطعی برق و گاز موجب می‌شود این واحد دچار افت تولید و در نتیجه کمبود سیمان در کشور می‌شود اگر عوامل خارجی مانند قطعی گاز و برق و ... نباشد قطعا مسکن ملی می‌تواند محرکی برای محصولات ساختمانی از جمله سیمان باشد.


چشم انداز سیمان در ۱۴۰۲


در راستای تحقق آرمان‌های شرکت سرمایه و صنعت غدیر، شرکت سیمان کردستان در سال ۱۴۰۲ با هویتی متمایز و برجسته، سازمانی خواهد بود، پویا با رویکردی نوآورانه و زیرساخت‌های توسعه یافته که فرآیند‌های ارزش افزای خود را در راستای شناسایی و رفع نیاز‌های بالفعل و بالقوه مشتریان و سایر ذینفعان بهینه نموده و تمام ذینفعان آن را به عنوان یک شریک سودمند، قابل اعتماد و مهم اتلاق می‌نمایند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده